[Spoed] Uitleg manen trekken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dyyy

[Spoed] Uitleg manen trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 10:23

Wie zou mijn snel een duidelijk uitleg willen geven hoe ik de manen van mij paard moet trekken? ( Ze zijn erg lang )

Bvd

Ineke2

Re: [Spoed] Uitleg manen trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 10:38

Je kamt de manen naar 1 kant en zorg dat ze klitvrij zijn.

Ik werk altijd vanaf de schoft richting de oren. Je pakt een klein plukje manen, kamt het met de trekkam omhoog en het haar wat je in je vingers nog vasthebt draai je om de trekkam heen en dat trek je er met een kort rukje uit.

Zo ga je de hele manenkam af, let wel op dat je het overal op ongeveer dezelfde lengte aanhoud. Later kun je het nog wel wat bijwerken, maar het moet natuurlijk niet schots en scheef eruit komen te zien

Dyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 10:45

Dankje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 10:55

als het echt onwijs lang is,wil ik eerst nog weleens een stukje knippen en daarna trekken.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 10:56

de uitleg die hier word gegeven ben ik het niet helemaal mee eens. bij een ervaren paard begin je altijd bij de oren om de juiste lengte te bepalen
en je mag nooit het haar om het kammetje draaien want dan breek je de manen af ipv dat je ze er met de wortel mee uit trekt .
je moet de haren tussen het kammetje en je duim nemen en dan met een vluk kort rukje , liefst omhoog richtend, eruit trekken, als je dan naar de manen kijkt die eruit getrokken zijn, zie je aan de bovenkant witte uiteinden aan de manen, oftewel ze zijn met wortel en al eruit getrokken, zie je die witte uiteindes niet, dan zijn de manen afgebroken, en heb je ze dus niet goed getrokken, als je de manen afbreekt word het resultaat slordigf, rommelig en zijn de manen te dik , als je de wortel meeneemt, dun je ze ook meteen uit

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 12:21

Ik begrijp er niks van Crossmonster: je moet de haren tussen het kammetje en je duim nemen

Hoe dan

Overigens heb ik wel witte uiteindes zoals jij dat noemt dus ik moet toch wel iets goed doen

Ik schreef trouwens dat IK begin bij de schoft en eindig bij de oren...ik ben namelijk linkshandig

*edit* stomme typefout
Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 24-07-05 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 13:37

als je mensen zegt de haren om het kammetje te draaien, en je trekt dan verkeerd, dan breek je ze op die lengte af, je kunt ze er wel omheendraaien, maar dan wel helemaal bij de wortel, en ietsje omhoog trekken

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 13:41

Eh dat doe ik ook...op papier uitleggen is best ingewikkeld en kan door iedereen anders geïntepreteerd worden blijkt wel.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 13:43

Overigens werkt manentrekken vaak wat beter bij een warm paard . Dus eerst rijden of longeren en dan manentrekken. De doorbloeding is dan wat beter en de manen laten wat makkelijker los .

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 13:45

ik doe ze eigenlijk nooit trekken, ik begin altijd bij de oren en dan toupeer ik een plukje en dan knip ik het af ipv eruit te trekken, je krijgt hetzelfde resultaat maar dit is veel vriendelijker voor je paard.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 13:47

Ik trek ze trouwens ook nooit, ik heb zo'n kammetje met een scheermesje erin . Op die manier is het klusje vrij snel gebeurt .

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 15:38

Mijn manier???
Schaar pakken en een beetje lomp/ niet netjes afknippen. Het resultaat is na een dag niet meer van echt te onderscheiden, het duurt veel minder lang, en je hebt minder last van haartjes die halverwege je vlecht eruit piepen.

tjeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 17:43

ik doe meestal eerst gewoon recht afknippen en dan met een kammetje er door heen en dan met de schaar omhoog knippen zodat de hele rechte lijn er uit is en lijkt het er eenbeetje po alsof het geknipt is........en als je tog wilt trekken is het een dun plukje pakkeen onderaan beet houden eerst de haren groot deel touperen en dan het beetje wat je nog tussen je vingers hebt omhet kammetje draaien en ertui trekken

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 17:50

een snijkammetje of wat hier gezegt word, touperen en dan knippen??
dan krijg je met vlechten lelijke sprieten eruit, dus dat is zeker af te raden !

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 17:52

nee hoor als je toupeerd en knipt is er niks aan de hand ik rijd ook wedstrijden en als je het goed doet heb je helemaal geen sprieten eruit!!

_Mayo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 18:00

Dan dun je de manen ook niet uit en dat is wel prettig als je een paard met dunne lange manen hebt.

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 18:07

mayo_horses schreef:
Dan dun je de manen ook niet uit en dat is wel prettig als je een paard met dunne lange manen hebt.

??? tegen wie zei je dat nou?

monteaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 18:17

crossmonster schreef:
de uitleg die hier word gegeven ben ik het niet helemaal mee eens. bij een ervaren paard begin je altijd bij de oren om de juiste lengte te bepalen
en je mag nooit het haar om het kammetje draaien want dan breek je de manen af ipv dat je ze er met de wortel mee uit trekt .
je moet de haren tussen het kammetje en je duim nemen en dan met een vluk kort rukje , liefst omhoog richtend, eruit trekken, als je dan naar de manen kijkt die eruit getrokken zijn, zie je aan de bovenkant witte uiteinden aan de manen, oftewel ze zijn met wortel en al eruit getrokken, zie je die witte uiteindes niet, dan zijn de manen afgebroken, en heb je ze dus niet goed getrokken, als je de manen afbreekt word het resultaat slordigf, rommelig en zijn de manen te dik , als je de wortel meeneemt, dun je ze ook meteen uit

Dat je bij de oren moet beginnen ben ik met je eens, maar ik draai de manen altijd gewoon om t kammetje, en dan dun je t ook uit.

bonnielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 18:26

crossmonster schreef:

IK neem het ook tussen de duim is makkelijker en er omheen draaien lukte niet als ik het dan moest trekken erom heen draaien wel hoor:P

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 19:13

Apple schreef:
Ik trek ze trouwens ook nooit, ik heb zo'n kammetje met een scheermesje erin . Op die manier is het klusje vrij snel gebeurt .

ik heb zo'n uitdun schaar, dat is ideaal, gaat supersnel.. Ik heb ook een kammetje met een mesje werkt ook wel redelijk snel..