alles op een rijtje!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vodena

alles op een rijtje!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-05 22:37

hoi hoi,

ik ben op dit moment aan het sparen voor een iegen paard en nu heb ik al even wat navraag gedaan. en heb eigenlijk even een paar mee denkende bokkers nodig om te kijken of het ongeveer klopt en of ik niets vergeten ben. hier is het rijtje met kosten. (mss ook handig voor andere)

Zadel+Hoofdstel: €1500,- (op maat gemaakt door zadel maker.)
of gewoon zadel+ hoofdstel €1000,-
Paard (haflinger): €1200,- + merdische keuring €200,-[/color]stalling (volpension+ buitenbak met licht) €130,- per maand
Les: € 12,- per week dus €50,- per maand
hoefsmit : €85,- per 3 maanden dus ongeveer €20,- per maand
en nu moeten jullie als je wilt even verder helpen
start kaart: €????,-
Rijvereniging :€????,-
Verzekering :€,-
en heb ik nog iets vergeten???

alle reken hulp is welkom

Verzekering :€????

dus wat ik tot nu toe heb zit je ongeveer op is een malig dus start €2900,- met duurdere zadel zonder dat zit je op €1400,-

en maandelijks ongeveer. €200,- maar nu ben ik benieuwt na mijn vraagtekens ongeveer.

wie wil en kan me helpen.

alvast heel erg bedankt

Diana_14

Re: alles op een rijtje!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 23:37

ik heb ergens gelezen dat een paard van 500 kg. €3,30,- per dag kost. Volgens mij klopt dit aardig. Als ik jou was, zou ik eerst de belangrijkste dingen aanschaffen, en dan langzaam aan de extra spulletjes.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 23:43

Citaat:
hoefsmit : €85,- per 3 maanden dus ongeveer €20,- per maand

De hoefsmid moet zo ongeveer om de 8 weken(dus 2 maanden. ) komen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 23:44

potje voor eventuele ziektekosten?

wormenkuur, zalfjes, etc......

ik reken 25 euro per maand

RedFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 10:19

geld apart houden voor als er iets aan de hand is, (onverwachte dingen als ziekte spullen gejat enzo), lidmaatschap rijvereninging ligt eraan of je papierenclub hebt (dus alleen voor de startkaart) of dat je ook les krijgt en van de rijhal enzo gebruik mag maken.

naast een zadel en hoofdstel kunnen ook dekens veel geld kosten (als je je paard een deken wilt opleggen)

kleding, schoenen, jassen voor jezelf (ik weet niet wat je allemaal al hebt)

verder kan ik even niks verzinnen, maar ik kom zelf altijd wel weer dingen tegen die ik nodig heb...

vodena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 10:25

jha dekens en dekjes en rij spullen voor mezelf heb ik al. en wil alleen bij de rijvereniging voor een start kaart. en natuurlijk heb ik een potje voor onverwachte kosten.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 10:36

@missSisa, de hoefsmid hoeft niet persé om de 8 weken te komen, bij mij hoeft hij maar 1 x per half jaar tekomen, om beetje bij te vijlen enz

maar verder denk ik dat het zo wel goed staat qua kosten, eventueel potje voor dierenarts, en wormenkuren,, startkaart ed weet ik niet, ik rijdt geen wdstrijden, en verzekering weet ik ook niet:s mijn shets zijn niet verzekerd...

Primula

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 10:41

Hangt er ook een beetje vanaf of je ijzers onder je paard wil of niet. Zonder hoefijzers is de smid al meteen een stukje goedkoper .
En ook niet vergeten: ontworming (ongeveer 4 keer per jaar) = ongeveer 15 euro per spuit, dus zo'n 60 euro per jaar, en inenting ten minste één maal per jaar...

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 15:46

Het is ook handig om elke maand geld apart te zetten, voor onverwachte hoge kosten (DA kosten etc.)

Laatst las ik een onwijs goede tip om te bekijken of je een eigen paard wel kan betalen;
Je gaat op zoek naar een stal waar je met je toekomstige paardje zou willen gaan staan. Je neemt de prijs van die stal per maand + een bedrag dat je per maand opzij wilt zetten. Voordat je je paard etc gaat kopen, zet je dat hele bedrag elke maand opzij.
Zo kan je kijken of het je wel gaat lukken om dat bedrag elke maand kwijt te kunnen. Na een paar maanden/jaar heb je dan ook een mooi bedrag op gebouwd waar je dan je paard van kan kopen, en eventueel een zadel en hoofdstel.

Loenz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 15:53

jah idd een heel goede tip vind ik!

vodena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 16:56

die tip vind ik inderdaad wel heel goed en ga het ook zeker proberen. (zal wel lukken) maar ook van die worm spuit en entingen had ik nog niet over nagedacht. dus die is wel slim:D dankje allemaal

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 18:29

Citaat:
stalling (volpension+ buitenbak met licht) €130,- per maand

Lekker goedkoop ga jij staan! Ik ben VEEL meer kwijt voor volpension. Ligt er natuurlijk aan in welk deel van het land je woont.
(ik woon dus in de randstad..)

vodena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 08:55

jha ik heb geinformeert hier in de buurt en dit is bij een man die paarden als hobby heeft maar stallen over heeft. het is ook al een oudere man. dus jha. ze worden er heel goed verzorgt een vriendin van mij staat er ook

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 13:43

Dabo schreef:
Citaat:
stalling (volpension+ buitenbak met licht) €130,- per maand

Lekker goedkoop ga jij staan! Ik ben VEEL meer kwijt voor volpension. Ligt er natuurlijk aan in welk deel van het land je woont.
(ik woon dus in de randstad..)

En de faciliteiten Wij hebben een binnenbak en buitenbak, longeerkraal, 2 paddocks etc. Het ligt er idd ook aan aan welk deel je van het land woont. De randstad is idd behoorlijk prijzig. € 130 is een lekker prijsje Voor die prijs kan ik er wel 2 hebben

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 13:55

Citaat:
ik heb ergens gelezen dat een paard van 500 kg. €3,30,- per dag kost.

Dat lijkt me wel erg onwaarschijnlijk 3,30 per dag is (bij 31 dgn) 102,30 per maand, dat is natuurlijk wel erg weinig. Ik ben voor het onderhoud van mijn paard gemiddeld rond de 300 euro per maand kwijt.

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 15:59

hoefsmit : €85,- per 3 maanden dus ongeveer €20,- per maand. wil je hem op of zonder ijzers? met ijzers kan je er op rekenen dat hij tochwel elke 2 maanden moet komen. zonder ijzers kost het geen 85 euro per 3 maanden. allen bekappen kost meestal iets van 25 euro per 3 maanden

start kaart:
Startkaart € 37,00
Startcoupons (16 stuks) € 15,25
Registratie paard (eenmalig) € 20,00
Registratie persoon (eenmalig) € 2,80

Rijvereniging :
bij de mijne:
Startkaart-lidmaatschap KNHS vereniging € 27,50
KNHS lidmaatschap inclusief Paard & Sport € 38,50
KNHS lidmaatschap exclusief Paard & Sport
Dit geldt alleen wanneer 2 of meer leden op 1 adres wonen. €12,50
Startgeld per proef +/- € 7,50

Verzekering :€,-
bij amev hippo zou je voor een paard van 1200 euro die 5 jaar is (ik heb maar even een leeftijd genomen) per jaar voor een uitgebreide verzekering 93 euro betalen. Wil je er ook beperkte ziektekosten bij dan komt er 75 euro per jaar bij. Wil je er een uitgebreide ziektekosten verzekering bij dan komt er 150 euro per jaar bij. Wil je je paard dus zo uitgebreid mogelijk verzekeren dan is het 93 + 150 = +/- 250 euro per jaar. Wil je hem minder uitgebreid verzekeren, wordt het dus steeds goedkoper! (let op dat als je hem helemaal uitgebreid verzekerd, dus voor 250 per jaar, dat dan na 5 jaar al het aankoopbedrag van je paard hebt betaald aan de verzekering...... dus de vraag is of dit wel nodig is)

en heb ik nog iets vergeten???
wormenkuur 4 x per jaar 15 euro
eigen risico bij een ziektekosten verzekering: meestal 10 of 20 % per keer van de dierenartsrekening met vaak nog een minimum van 50 euro.
dekens: winterdeken zo'n 100 euro, zweetdeken 30 euro, zomerdeken 30 euro (maar je kan het zo duur en goedkoop maken met dekens als je maar wilt, ik heb een beetje de goedkope prijzen genomen)

ik hoop dat je er wat aan heb, maar ik vergeet vast ook nog van alles

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 20:05

AnneOmie schreef:
€ 130 is een lekker prijsje Voor die prijs kan ik er wel 2 hebben

En dan hou je nog geld over!!

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 13:43

Dabo schreef:
AnneOmie schreef:
€ 130 is een lekker prijsje Voor die prijs kan ik er wel 2 hebben

En dan hou je nog geld over!!

Ja haha idd

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 16:24

Wormekuur is vaker dan 4 x per jaar.
Ik ga uit van elke 8 weken een kuurtje. Dat is 6 a 7 wormenkuren per jaar.

Tevens is het handig om 1 x per jaar het gebit te laten nakijken.

Grandmommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 17:28

jeetje wat maken jullie het duur voor jezelf
en een medische keuring kost naar mijn weten 50 euro, of bedoel je daar ook een rontgenkeuring mee?
maar dingen als dekens enzo kun je net zo goed zelf maken, als je ze al nodig hebt. ik heb een fleecedekentje van de xenos voor m'n pony, die ik niet eens gebruik!
en ijzers zijn in veel gevallen hartstikke overbodig, dus dat kun je je misschien ook al besparen. zolang je niet op echt noodzakelijke dingen bespaart zoals dierenartskosten, kun je het echt zo duur maken als je zelf wilt. en waarom zou je het duur doen als het ook goedkoper kan. ik ben per maand 150 euro kwijt voor m'n pony door een regeling met de manege waar ze zelf ook van profiteren, en verder heb ik zo af en toe es een wormspuit of een inenting nodig, en het bekappen hoeft ook maar eens in de drie maanden dankzij d'r harde welsh-hoefjes, en bovendien doet de manege-eigenaar dat dus dat is ook al goedkoper dan bij een smid.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 18:46

Ik denk dat ik buiten de voerkosten nog een 30 euro per maand kwijt ben voor de overige dingen, dat is entingen, hoefsmid en wormenkuren. Voor voer en krullen ben ik een 50 euro per maand kwijt, ik heb een pony van ongeveer 1.50m. Totaal dus 80 euro in de maand. (3,30 euro voor een paard van 500 kilo klopt dus aardig.) Overigens betaal ik dus geen stallingskosten.