Hoe groot de stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Hoe groot de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-05 21:09

Ik heb een paard van 1.60 En die staat nu in een ponybox 2.5 bij 3. Ik vind dat eigenlijk niks. Ik heb het idee dat hij niet eens lekker kan liggen. Nu kan ik kiezen uit een paar andere boxen.
Namelijk: 2.5 bij 3.8
2.5 bij 4
3.5 bij 4

Hoe groter de box hoe duurder die kost. Maar ik wil hem toch graag naar een grotere hebben. Maar wat is nou een mooie maat voor hem?
Aan de ene kant zeg ik. Waarom niet gelijk de grootste. Maar een nadeel van die boxen zijn weer dat de deur heel hoog is. En hij er niet lekker over heen kan hangen. Maar aan de andere kant hij heeft dan wel alle ruimte.

In het zomerseizoen kan hij ook een paar uurtjes naar buiten. In de winter niet meer.

Welke stal is groot genoeg voor hem.

Anoniem

Re: Hoe groot de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 21:12

3,5*4! Absoluut... De standaardmaat is nog altijd 3*3 maar dat is gewoon erg klein, zelf heb ik stallen van ong. 5*5 en toen ik op pension ging voor een jaar, stond mijn haflinger van 1.38 in een stal van 3*3 en klein dat dat is... Ze staan er toch altijd de nacht in, en als ze een beetje rondjes kunnen lopen is dat wel fijn...

Bij die hoge deuren, kunnen ze wel naar buiten kijken ofzo?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-05 21:20

Ze hebben een hoge deur naar het gang pad toe. De grootste stallen zijn op paarden groter dan 1.70 gemaakt (de deuren) Staat een paardje van 1.65 in en die kan net over het deurtje heen kijken staat dan wel met zijn hoofd omhoog. In de muur zit dan nog een buitenluik. Maar die kijkt uit op een muur ( vind ik erg jammer. Zijn wel twee stallen die over het land uitkijken. Maar die zijn dan ook bezet).

Ik heb eigenlijk de keuze al een beetje gemaakt. Vind die groote gewoon erg fijn. Ze kunnen ook naar buiten kijken. Alleeen jammer dat er dan niks te zien is. En dat de deur die uit komt op het gangpad zo hoog is.

In de hengstenstal hebben ze de zelfde boxen maar die kijken achter de stal op een stuk land uit. Maar helaas heb ik geen hengst

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 21:23

Ik zal ook zeker voor de grootste stal gaan.
In mijn ogen kan je nooit een té grote stal hebben.

felicity schreef:
In het zomerseizoen kan hij ook een paar uurtjes naar buiten. In de winter niet meer.

Moet hij in de winter dan de hele dag binnen staan of alleen niet op de weide?
Mocht hij dan helemaal niet meer buiten kunnen zou ik er toch eens over na gaan denken om naar een andere stal uit te kijken....

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 21:26

Als hij echt niet naar buiten kan in de winter zou ik kiezen voor de grootste.
Net als Ylana vind ik eigenlijk dat je zou moeten kijken naar andere stalling waar hij wel lekker kan buiten staan ookal is het maar voor 5 uurtjes ofzo.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 22:00

De minimale afmeting is een simpel rekensommetje voor: Stokmaat x 2 in het kwadraat = de minimale afmeting. Voorbeeld: paard van 1,60: 1,60 x 2 = 3,20 in het kwadraat = 10,24. 10,24 is dus de minimale oppervlakte die de stal moet hebben voor een paard van 1,60. Oftewel 3,20 x 3,20, en zijn de meeste stallen dus te klein.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 10:09

Ylana schreef:
Ik zal ook zeker voor de grootste stal gaan.
In mijn ogen kan je nooit een té grote stal hebben.

felicity schreef:

Moet hij in de winter dan de hele dag binnen staan of alleen niet op de weide?
Mocht hij dan helemaal niet meer buiten kunnen zou ik er toch eens over na gaan denken om naar een andere stal uit te kijken....

Ze kunnen dan niet naar buiten. Ik heb al vaak genoeg gezocht naar een andere stal. Maar helaas is dat geen mogelijkheid mee. Er is nog een stal waar ze zomers en s'winters naar buiten kunnen. Maar de kwaliteit van het stro en hooi is er heel erg slecht. En ik heb een paard met een moeilijk karakter. Als hij zich niet laat pakken in stal. Komt hij dus gewoon niet buiten. Waar ik nu sta. Houden ze daar rekening mee. Lukt het nu niet. Proberen ze het over 5 min weer. En het gaat nu zo goed daar dat hij zich gewoonn laat pakken.