Gebruiken jullie van die koelende gel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

abcde123

Gebruiken jullie van die koelende gel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-05 19:45

Nou de titel zegt het al!

Gebruiken jullie die gel?

Het lijkt mij wel lekker voor het paard, maar helpt het ook?

Margreet

Re: Gebruiken jullie van die koelende gel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 20:11

Waartegen zou het moeten helpen?

Ik gebruik dat spul nooit, gewoon koud water (peesbeschermers losjes om en de slang er in steken, kun je ondertussen wat anders doen) of een icepack uit de vriezer.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 20:14

Ik heb alleen coolinggel moeten gebruiken bij de blessure van mijn paard.
Om de benen na trainingen af te laten koelen gebruik ik het nooit, de spieren worden op deze manier te snel gekoeld.
Koud water is veel beter, gaat geleidelijk aan.

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-05 20:16

Die van die peesbeschermers vind ik een goed/leuk idee, heb ik nog nooit gehoord!

Okeej!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 20:21

Niet ieder paard vindt dat leuk hoor, zo'n slang aan z'n been, dus pas wel een beetje op!

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 20:25

Idd wat magreet al zegt.

Ik heb gehoord dat dat koelende gel heel slecht is omdat het dan wat hier al gezegt word veel te snel afkoeld. weet niet of dit waar is.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 20:30

Na het crossen( als we thuis zijn dus het is allang afgekoeld ) smeert n vriendin van mij het er nog wel eens op....

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-05 20:30

Ik ook niet, maja ik denk niet dat ik het dan ga gebruiken.

Dat zal idd niet ieder paard fijn vinden ik denk dat ik het ook bij me eigen manier houd, misschien kan ik dat ene een keer proberen maar dat zien we dan wel

angelica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 20:44

Hoi,
Het is welleens fijn om te gebruiken VOOR je gaat rijden met heet weer dan gaan ze minder zweten!!
Groetjes en succes.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 20:54

Dat lijkt mij nou weer nix. Dan hou je z'n spieren koel, terwijl ze warm moeten worden om blessure vrij te traien. Dus das voor mij echt geen optie.
Coolinggel smeer ik alleen op z'n onderbenen. En daar zitten veel pezen, maar geen spieren. En voor de pezen kan t volgens mij geen kwaad om snel te koelen. Zitten zowiezo weinig bloedvaten ed in, dus heeft t langer nodig om te koelen, dus zou zo'n coolgelb alleen maar een uitkomst zijn.
Ik gebruik t overigens niet standaard. Heb t met n peesverreking gebruikt. Normaal na t rijden spuit ik gewoon af. Maar als je een paard hebt dat mokgevoelig is, kan die coolgel een goeie oplossing zijn.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 20:57

Voor een mokgevoelig paard zou ik eerder met een coolpack aan de gang gaan. Die gel moet er immers ook weer af....

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 21:09

Nee hoor, die trekt in.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 21:12

Volgens mij is er vorig jaar of zo een keer een test mee geweest in de BIT. Geloof dat daar uitkwam dat afspuiten met koud water nog het beste was...

Ik gebruik het in ieder geval niet.

2Morrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 11:18

ik gebruik het niet ik vind het maar troep
ik spuit altijd de benen af en met warm weer spuit ik de bezwete plekken ook af dan zijn ze meteen schoon en hebben minder last van vliegen

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 12:22

ik gebruik het ook alleen met blessures. Na het rijden altijd koud water, net zo lekker (voor paard e ruiter ). En bovendien, een stuk goedkoper

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 14:49

Gebruik normaal gesproken altijd gewoon de waterslang. Maar die coolinggel is ideaal op wedstrijd! Dan heb je namelijk geen waterslang bij de hand en mijn paard vindt het dan heerlijk die koude gel op zijn benen, hij protesteert niet dus zal hij het wel lekker vinden, toch? Groetjes Brennie

Eros

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 14:59

water is denk ik gewoon het beste om te gebruiken maar als je echt geen beschikking over water hebt kun je cooling gel gebruiken na het rijden.
(en ja ik ken mensen die geen water tot hun beschikking hebben)

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 15:06

Ik gerbuik het alleen soms als ik met springen rare dingen heb gedaan. zoals door de hindernis, of raar geland. Dan spuit ik altijd eerst zijn benen af en doe ik er een beetje koel gel op. anders nooit.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 15:34

Wil je weten of het een beetje werkt? Smeer het zelf maar eens op. ik vond het wel een lekker verkoelend gevoel. Afspuiten met water werkt beter maar als je daar om wat voor reden geen mogelijk toe hebt vind ik die gel wel prettig in het gebruik.
Te snel afkoelen zal dan ook echt niet gebeuren met die gel. Zo hard werkte het nou ook weer niet.
Overigens wil ik het na een zware buitenrit nog wel eens gebruiken. eerst afspoelen met water en een paar uur later nog een stukje ermee stappen en die gel erop om de doorbloeding nog een beetje extra te stimuleren. Het kan iig geen kwaad.

Canter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 13:23

Cooling gel is puur om de pezen af te koelen, zeker niet om op de spieren te smeren!
Het is gewoon een goed alternatief voor koelen met water, aangezien je, als je echt met water wilt koelen, dit zeker 10-15 minuten per been moet doen. Als je namelijk korter koelt met water dan heeft het geen effect, het been zal eerder meer moeite doen om zichzelf weer warm te krijgen!
Thuis is dat al een hele klus, maar op wedstrijd is dat al helemaal geen doen. Na het crossen wordt het dus veel gebruikt, zodat je de pezen op de wedstrijd direct al kunt koelen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 14:19

Ik ga geheel met Canter mee.

Ook in de endurancewereld wordt veel gekoeld met andere zaken dan water. Stromend water om je paard een uur lang af te spuiten (want daar komt het ongeveer op neer met 10-15 minuten per been) is niet altijd voorhanden tijdens wedstrijden en het kost tijd, veel tijd. Tijdens de vetgates (rustpauzes) lukt dat al helemaal niet, dan zul je wat anders moeten verzinnen. In de vetgate wordt meestal gewerkt met coolpacks, ijsbandages of bevroren flessen water die tegen het been aan worden gebonden. Na de wedstrijd gebeurt hetzelfde en dan kun je er ook bijvoorbeeld iets als cooling gel of koelende klei op smeren.

Ik gebruik zelf Staysound, maar er zijn ook andere merken koelende klei (Sticky Legs, Ice Tight). Mijn ervaring is dat klei zijn koelende werking langer behoudt dan gel en daarom kies ik voor klei. Overigens gebruik ik alleen klei met wedstrijden, soms met trainingen op vreemd terrein (als uitstappen op het harde niet lukt) en bij eventuele blessures. Koud afspuiten doe ik vrijwel nooit, of het moet één been betreffen. Thuis stap ik vrijwel altijd 20 minuten over de harde weg na de training en daarna spuit ik de benen thuis even lauw af, dat is ook prima voor de doorbloeding.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 14:30

Gewoon afspuiten met koud water.
Daarna op de grote spiergroepen Liniment en klaar.

Maiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 14:48

Ik doe het beide.

Mijn cooling gel doet volgens mij niet veel als ik het been niet eerst afkoel met water. Ik heb het idee dat de koude dan wat langer vastgehouden wordt.

Heb je dan ook coolinggels die het been net zo goed afkoelen als met de tuinslang? Zou voor mij ideaal zijn omdat mijn paard nogal gevoelig is voor mok en omdat we nou weer aanhet opbouwen zijn na een peesblessure moet ik elke dag koelen en dus elke dag zijn benen nat moet maken.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 14:51

MissVanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 15:38

koelende gel heb ik voor bij als ik gestoken ben door dazen/ horzels of voor een blesuren bij mijn paard verders gebruik ik het ook niet