Ik ga geheel met Canter mee.
Ook in de endurancewereld wordt veel gekoeld met andere zaken dan water. Stromend water om je paard een uur lang af te spuiten (want daar komt het ongeveer op neer met 10-15 minuten per been) is niet altijd voorhanden tijdens wedstrijden en het kost tijd, veel tijd. Tijdens de vetgates (rustpauzes) lukt dat al helemaal niet, dan zul je wat anders moeten verzinnen. In de vetgate wordt meestal gewerkt met coolpacks, ijsbandages of bevroren flessen water die tegen het been aan worden gebonden. Na de wedstrijd gebeurt hetzelfde en dan kun je er ook bijvoorbeeld iets als cooling gel of koelende klei op smeren.
Ik gebruik zelf Staysound, maar er zijn ook andere merken koelende klei (Sticky Legs, Ice Tight). Mijn ervaring is dat klei zijn koelende werking langer behoudt dan gel en daarom kies ik voor klei. Overigens gebruik ik alleen klei met wedstrijden, soms met trainingen op vreemd terrein (als uitstappen op het harde niet lukt) en bij eventuele blessures. Koud afspuiten doe ik vrijwel nooit, of het moet één been betreffen. Thuis stap ik vrijwel altijd 20 minuten over de harde weg na de training en daarna spuit ik de benen thuis even lauw af, dat is ook prima voor de doorbloeding.