hoeveel kwijt voor een shet per maand ongeveer ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Elaine_

hoeveel kwijt voor een shet per maand ongeveer ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-05 18:41

hej hej
ik heb mijn ouders eindelijk zo ver gekregen dat ik een shetje mag ( wel op eigen kosten, )

nou is mijn vraag aan jullie
hoeveel zijn jullie ongevere per maand kwijt aan je shet
dus met veearts , hoefsmid enzo erbij

ik ozu het graag willen weten

groetjes

Kyona

Re: hoeveel kwijt voor een shet per maand ongeveer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 18:49

Tja, dat is moeilijk te zeggen. Ook afhankelijk van waar je hem neer zet (wei met schuilstal of op een manege/pension). Dat maatk het duur. Veearts en hoefsmid is moeilijk in te schatten: je moet altijd rekening houden met extra kosten als je pony ziek mocht worden. Hoefsmid: alleen bekappen bijv. 30-40 euro per 2/3 maanden. IJzers zit je gauw op de 70 euro per 2 maanden.

triara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 18:52

leuk dat je een shet krijgt maar je hebt ook geld nodig als je shetje inees ziek wordt(was niet als krietiek bedoelt maar veel mensen vergeten dat)en als je hem op een stal of manege of boerderij wilt stallen ben je vanaf zo'n 150 euro per maand kwijt en de hoefsmid is verschillend ik weet niet of hij/zij hoefeizers krijgt ik zou er nog eens goed over na denken of je het allemaal red met de koste want het zou zonde (en zielig)zijn als je hem na een paar maanden weer moet verkopen omdat je geen geld heb. en ik weet ook niet hoe oud je bent en of je al een bijbaantje mag maar ondanks alles heel veel plezier ermee

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-05 18:54

hej
voordat ik hem/haar aanschaf zorg ik dat ik genoeg geld heb voor dat soort zaken zoals ziekte
en waarschijnlijk komt hij bij een andere shet in een landje met schuilstal te staan,

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 19:44

het is gewoon hoe duur of goedkoop je weiland is.
jou pony komt dan dus bij een andere shet op het land te staan.
dat zal wel niet zo duur zijn.
probeer er eens achter te komen wat het je gaat kosten per maand.
zoek ook een reserve adresje.
in de winter moet je hooi bijvoeren, dat is niet zo duur.
verder wat wortels enzo, of brood, gewoon wat je wil.
ook niet zo duur.

de hoefsmid elke twee maand, probeer uit te vinden wat jullie plaatselijke hoefsmid rekend voor bekappen (neem aan dat je er geen ijzers onder zet?)
wormkuur en inenting, kan je berekenen per jaar.

halstertje enzo nouja, dat moet eerder leuk zijn om te gaan kopen dan dat het een probleem is of iets om op te besparen, want in dat laatste geval moet je serieus nadenken of je echt een pony kan onderhouden.

voor dierenarts kosten moet je een behoorlijk groot bedrag opzij zetten, dat ook echt alleen dáárvoor is!
denk aan 500 euro ofzo.
je kan hem daarnaast ook wel verzekeren, dat kost voor een shet meen ik 20 of 30 euro per maand.
ik doe het zelf wel als ik weer een pony heb.
zorg dan wel dat je een merrie koopt, die is volgens mij wat meer waard in de verzekering, je kan maximaal het verzekerde bedrag (de waarde van je pony) terug krijgen per jaar.
je moet dan wel gewoon ook een ziektenkosten verzekering erbij doen he. (dan kom je op bovenstaand bedrag).

iets anders dan nog, heb je tijd voor een pony.
kun je er elke dag heen.
ook als het vroeg donker is, is het landje dan veilig te bereiken?
als het sneeuwt, hagelt, wat dan ook, je moet wel naar de pony toe.

nou, ik hoop dat ik je weer iets meer op weg heb geholpen met het uitzoeken van alles,
je moet goed beseffen waar je aan begint, niet om flauw of cliché te doen,
maar het is echt erg als je na een tijdje de pony weg moet doen, om het éen of ander..
daarom moet je er goed over nadenken.
en als het lukt en kan: super!!
en veel plezier alvast dan met je pony!!