schurft

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

djuno

schurft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-05 18:04

Wil graag jullie mening over hoe besmettelijk schurft is en wat jullie zouden doen als iemand willens en wetens haar paard terugplaatst in de kudde met schurft?

Jossie

Re: schurft

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 18:12

Schurft is heel erg besmettelijk. Mijn pony stond in stal achter een hek waar een dag ervoor nog pinken (jonge koeien) langs naar buiten zijn gegaan. Enkele pinken hadden schurft, niet heel erg, maar wel schurft. Resultaat: pony na twee dagen ook schurft!

Tja, wat kun je doen als het paard er al tussen staat... Eisen dat zij de kosten voor het ontschurften van de hele kudde betaalt !

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-05 18:17

Jossie schreef:
Schurft is heel erg besmettelijk. Mijn pony stond in stal achter een hek waar een dag ervoor nog pinken (jonge koeien) langs naar buiten zijn gegaan. Enkele pinken hadden schurft, niet heel erg, maar wel schurft. Resultaat: pony na twee dagen ook schurft!

Tja, wat kun je doen als het paard er al tussen staat... Eisen dat zij de kosten voor het ontschurften van de hele kudde betaalt :)!

heb ik al gedaan...maar kreeg toen de opmerking dat hun paard de schurft misschien wel via onze paarden had gekregen terwijl die van ons geen plekje...maar dan ook geen speldeknop schurft hebben. Dit paard is vorig jaar door hun aangekocht (tinker) en toen waren de sokken al compleet geschoren en had ze mega dikke benen. Vervolgens heeft ze de sokken kort gehouden en laat ze nu sinds een maand of 2 weer groeien en prompt staat het dier met schurft.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 19:05

dan is het dus geen schurft.......

naar mijn weten bij echte schurft krijgt alles en iedereen het in de omgeving...
en schurft komt bijna niet voor?
meestal is het een variant op een schimmel, of ernstige mok, of regenschurft--------> dat laatste zeg je dan schurft maar is het niet...

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-05 19:10

ellepel schreef:
dan is het dus geen schurft.......

naar mijn weten bij echte schurft krijgt alles en iedereen het in de omgeving...
en schurft komt bijna niet voor?
meestal is het een variant op een schimmel, of ernstige mok, of regenschurft--------> dat laatste zeg je dan schurft maar is het niet...

Volgens haar dierenarts is het beenschurft en moet ze de benen met en bepaalde shampoo wassen. Dit wist ze woensdagmorgen al maar morgen gaat ze pas voor het eerst wassen.

Volgens haar DA kon het paard terug de kudde in want het was niet besmettelijk terwijl onze DA zegt dat het wel degelijk besmettelijk is. Men name voor de koudbloeden en wat minder voor KWPN-ers maar evenzogoed kunnen die ook besmet worden.