Mijn eerste pony had ook zomereczeem, maar dan in een ernstige vorm. Na 3 jaar ellende heb ik haar verkocht naar zee. Toen ik zag hoe ze daar van opknapte, dacht ik bij mezelf: als ik ooit weer een paard met zomereczeem heb, gaat die meteen naar zee toe. Nu zit ik er dus over te denken om mijn Haf zomers naar zee te doen. Ik heb al iets op het oog waar ze de hele zomer in een grote kudde in een enorm weiland zou staan. Ze hoeft zich daar dus niet te vervelen omdat ik alleen in het weekend naar haar toe zou kunnen. Het enige wat ze daar hoeft, is gewoon paard zijn. 'S winters komt ze dan weer naar huis.
Ik blijf het een moeilijke beslissing vinden, omdat ik nu net een hele goede band met haar heb opgebouwd na een moeilijke periode. Ze is ook net ingereden. Ik heb even de voor- en nadelen op een rijtje gezet:
Voordelen
* m'n Haf kan lekker de hele zomer zonder deken rondlopen
* ze kan helemaal paard zijn in een kudde in een groot weiland
* veel minder muggen en geen dazen (kan ze helemaal niet over)
* het is beter voor m'n gemoedsrust
Dat laatste zal ik nog even uitleggen: eigenlijk vind ik het maar niks dat ze de hele tijd met deken op loopt. Zelf lijkt ze het allemaal wel prima te vinden. Maar als ik thuis ben ga ik steeds kijken of de deken nog wel goed zit en als ik niet thuis ben denk ik er steeds aan.
Nadelen
* ik kan in de zomer alleen in het weekend naar haar toe en nooit even 'zomaar'
* we kunnen alleen 's winters rijden, terwijl de bak dan bagger is
* de kosten (nu staat ze bij huis, dus 'gratis')
* ik moet voor de zomers een nieuw weidemaatje vinden voor mijn andere paard
Bedankt als je dit hele verhaal gelezen hebt
. Wat zouden jullie doen?P.S. ik weet absoluut zeker dat ze bij zee geen last van zomereczeem heeft. Het wordt bij haar puur veroorzaakt door de mugjes. Ook heeft ze hiervoor 2,5 jaar dicht bij de kust gestaan en toen had ze nergens last van.
.