Wat zouden jullie doen? *dilemma*

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dascha

Wat zouden jullie doen? *dilemma*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-05 10:34

Mijn 4-jarige Haflinger heeft zomereczeem. Vorig jaar heeft ze licht geschuurd van september t/m november, maar toen dachten we nog niet aan zomereczeem. Dit jaar is ze eind mei begonnen met schuren. Nu loopt ze dag en nacht met een eczeemdeken en overdag heeft ze ook een masker om. Dit werkt heel goed, ze schuurt helemaal niet meer. Ze heeft echter wel een übergevoelig huidje, waardoor ze zowel van de deken als het masker schuurplekjes krijgt, soms tot aan behoorlijk grote kale plekken toe. Terwijl de deken en het masker van een superzacht stofje gemaakt zijn en goed passen. Elke dag smeer ik verzachtende zalf op de plekjes, waardoor ze wel minder erg worden maar niet weggaan. Van sommige plekjes krijgt ze zelfs jeuk.

Mijn eerste pony had ook zomereczeem, maar dan in een ernstige vorm. Na 3 jaar ellende heb ik haar verkocht naar zee. Toen ik zag hoe ze daar van opknapte, dacht ik bij mezelf: als ik ooit weer een paard met zomereczeem heb, gaat die meteen naar zee toe. Nu zit ik er dus over te denken om mijn Haf zomers naar zee te doen. Ik heb al iets op het oog waar ze de hele zomer in een grote kudde in een enorm weiland zou staan. Ze hoeft zich daar dus niet te vervelen omdat ik alleen in het weekend naar haar toe zou kunnen. Het enige wat ze daar hoeft, is gewoon paard zijn. 'S winters komt ze dan weer naar huis.

Ik blijf het een moeilijke beslissing vinden, omdat ik nu net een hele goede band met haar heb opgebouwd na een moeilijke periode. Ze is ook net ingereden. Ik heb even de voor- en nadelen op een rijtje gezet:

Voordelen
* m'n Haf kan lekker de hele zomer zonder deken rondlopen
* ze kan helemaal paard zijn in een kudde in een groot weiland
* veel minder muggen en geen dazen (kan ze helemaal niet over)
* het is beter voor m'n gemoedsrust
Dat laatste zal ik nog even uitleggen: eigenlijk vind ik het maar niks dat ze de hele tijd met deken op loopt. Zelf lijkt ze het allemaal wel prima te vinden. Maar als ik thuis ben ga ik steeds kijken of de deken nog wel goed zit en als ik niet thuis ben denk ik er steeds aan.

Nadelen
* ik kan in de zomer alleen in het weekend naar haar toe en nooit even 'zomaar'
* we kunnen alleen 's winters rijden, terwijl de bak dan bagger is
* de kosten (nu staat ze bij huis, dus 'gratis')
* ik moet voor de zomers een nieuw weidemaatje vinden voor mijn andere paard

Bedankt als je dit hele verhaal gelezen hebt . Wat zouden jullie doen?

P.S. ik weet absoluut zeker dat ze bij zee geen last van zomereczeem heeft. Het wordt bij haar puur veroorzaakt door de mugjes. Ook heeft ze hiervoor 2,5 jaar dicht bij de kust gestaan en toen had ze nergens last van.

Let_be

Re: Wat zouden jullie doen? *dilemma*

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 10:54

Als je denkt dat je paard op deze manier zich niet lekker voelt kun je altijd het gaan uitzoeken!
En juist omdat ze nu gratis staat, zal het denk wel meevallen als je bedenkt dat andere elkaar maand geld neer moeten leggen.
En als je dan weinig eisen hebt, zoals wei en maatje is het denk ook niet zo duur. Misschien kan je contact opzoeke met de nieuwe eigenaar van je vorige paard. Daar misschien paar maanden heen?

En een schetje kost niet zoveel als weidemaatje.

Dascha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-05 11:17

Dank je wel voor je reactie !

Het is niet zo dat m'n paard zich nu niet lekker voelt. Zolang de deken maar opblijft vind zij het wel best. Enkel de schuurplekjes lijken me voor haar niet zo fijn. Het is meer mijn idee, ik vind het eigenlijk gewoon een beetje zielig dat ze continue met deken loopt .

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 15:46

Wel een klein drama'tje he? Altijd maar weer jeuk..Misschien een domme vraag van mij maar vind je het niet jammer dat dan die maanden eigenlijk niets met je paard kunt doen?
In een voorkomend geval zou ik mijn paard ook wel voor een paar maanden uitbesteden maar niet elk jaar maar weer, denk ik nu. Want dit is wel iets waar jouw paardje elk jaar weer last van gaat krijgen totdat er echt een middel tegen is.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 16:16

Marieketencate hier op bokt geeft haar paard bepaalde pillen die super helpen, misschien kan je haar een pb sturen