Wat kan ik verwachten bij het wennen aan hoefijzerloos?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Speedster

Wat kan ik verwachten bij het wennen aan hoefijzerloos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-05 10:09

Ik ben van plan te proberen of mijn paard zonder ijzers door het leven kan. Volgens mij heeft hij vrij harde hoeven en als het niet echt nodig is dan laat ik de ijzers er liever af, dan glijdt hij ook wat minder vaak uit. Ik kan me voorstellen dat hij een bepaalde overgangsperiode nodig heeft om aan het lopen op blote voetjes te wennen, zowel hijzelf als de hoeven. Dat in het begin bijvoorbeeld de hoeven eerst een beetje rond gaan slijten en ietsje sneller brokkelen. Ik weet ook dat dat inhoudt dat ik het een tijdje voorzichtig aan moet doen met hem. Wie kan me een indruk geven van wat ik kan verwachten en hoe lang het duurt voor ik kan zeggen of het wel of niet goed gaat? Ik wil niet bij het eerste stukje dat eraf brokkelt meteen in paniek de hoefsmid opbellen .

Arjette

Re: Wat kan ik verwachten bij het wennen aan hoefijzerloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 10:52

In principe had ik bij mijn paard niet echt last van dat de hoeven gingen brokkelen, meer dat ze snel slijten als je buitenritten rijdt. Ik weet niet of je veel buitenritten rijdt, maar dan zou ik iig er in het begin voor zorgen dat je zoveel mogelijk in de berm rijdt (zonder hoefijzers moet je dit natuurlijk altijd al zoveel mogelijk doen) Verder zou ik gewoon goed opletten hoe je paard erop reageert om zonder hoefijzers te lopen. De mijne had er bijv. weinig problemen mee en ik merkte dan ook weinig verschil, maar het kan zijn dat jouw paard wel gevoelig is. Het hangt dus ook helemaal van je paard of hoe lang het duurt voordat je paard eraan gewent is.
Als je bang bent voor het brokkelen zou ik de hoeven insmeren met hoefvocht van de Paardendrogist. Dit zorgt ervoor dat de hoeven wat flexibeler blijven en minder snel gaan scheuren. Succes!

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-05 11:04

Dus het hoeft niet eens zo te zijn dat ze echt door een wat vervelende epriode heen moeten? Gelukkig, dan kan het allemaal best meevallen. Ik rij inderdaad veel buitenritten, zal erop letten het asfalt een beetje te mijden. dankjewel voor je reactie.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 12:16

die van ons gingen als 18 jarige en 12 jarige van de ijzers af, die van 18 liep 3 weken moeilijk op het harde en die van 12 liep iets voorzichtig op het harde voor een paar dagen

wel was het zo, dat het stukje hoef waar de oude nagelgaten nog inzitten, iets zwakker was en dat ging dus afbrokkelen, nu is dat weggegroeid en gaan ze zonder moeite en zonder brokkelvoetjes over het harde heen, ben er dus super tevreden mee!

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 12:51

Je kunt het beste levertraan gebruiken op de hoeven, dat is wondermiddel.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 14:22

als de hoef gegroeid is en de nagelgaten zijn er uit dan is de hoef al meteen een stuk sterkter maar de een kan wel goed zonder ijzers lopen en de ander blijft gevoelig lopen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 16:21

Je paard kan eerst een tijdje gevoelig lopen omdat de hooeven slap zijn van de ijzers. Denk maar aan je eigen voeten, als je altijd schoenen aan hebt heb je geen eelt en als je dan over de harde weg gaat lopen doet dat zeer, totdat er wel eelt op je voeten zit. Zo werkt dat met paarden ook. Dus schrik daar niet van, het gaat vanzelf over en bouw het over de weg lopen steeds iets meer op.