dominantieprobleem?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

dominantieprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 23:25

Ik weet niet heel erg goed waar ik dit neer moet zetten,als het niet goed staat,verplaats het maar..

Mijn paard,een 5 jarige ruin,heeft weinig respect voor mij in de bak,en aan het halster ook enigzins.
Als ik hem in de bak losgooi,en hij rent, dan bokt en springt hij en wil dan nogaleens de achterbenen mijn kant opgooien.
Als ik stilsta,komt hij dreigend op me af.
Ik laat me niet wegjagen,maak me gewoon groot(arme omhoog)en dan draait hij wel weer om(vaak weer met een gerichte schop mijn kant op)

Aan de hand wilde hij ook flink trekken,ik heb hem flink op zijn nummer gezet door te eisen dat hij achter me loopt en stilstaat als ik dit doe.
Ook leer ik hem terug te gaan(achterwaarts)voor druk(met mijn vingers tegen zijn borst)dit gaat zonder mopperen goed.
Soms is hij ook ongelovelijk chagrijnig en bijterig,ik geef hem geen snoepjes meer(eerst weleens )en probeer echt goed consequent te zijn.
Ik ben niet bang voor hem en durf door te pakken,maar wil niets verpesten of erger maken.

wie kan mijn helpen??

Pink_Horizon

Re: dominantieprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 23:28

verplaatst naar vmr

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 12:13

je doet het toch goed??

klinkt misschien flauw van me,maar sommige dieren worden best vervelend van teveel krachtvoer, ook een beetje daarnaar kijken dus.

nou verder doe je goed dacht ik zo,, ga nog meer met hem aan de hand werken, zijwaarts op commando, stilstaan op afstand etc...

wat ook goed werkt is als je een paard hebt dat dreigend op je afkomt, een seconde stil te staan en daarna met een mega schreeuw(roep keihard boe!)
omhoog en naar hem toe te springen en met je armen zwaaien, hahaah veel van die stoere dieren zijn dan echt ontzettend onder de indruk van je...

loop nog een paar meter achter ze aan door ze een bepaalde kant op te jagen en jij bent dan de baas

wat ik heel vaak bij dieren in groepen zie, is dat als er en dier te dichtbij ze dreigt te komen dat veelal merries dan dreigen door met een achterbeen omhoog te gaan staan, en dan dreigen te trappen.

heb het zelf eens geprobeerd en dat werkt inderdaad wel...

voorbeeld: pony liep me constant zowat op mijn hakken, ik heb toen dus mijn been naar achter omhoog gedaan, pony keek maar dramde door, toen heb ik dus echt wel een duw met mijn been aan hem gegeven, niet keihard, maar wel tegen zijn voorbeen aan...

sindsdien bleef hij netjes achter je lopen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 12:19

krachtvoer wordt aan gewerkt,overgestapt op basisbrok op oa aanraden van dierenarts.
Ik ben idd wel op de goede weg,alleen dat gerichte trappen tijdens het wegspringen mijn kant op,daar zit ik nog ietwat mee...
Verder leert hij al aardig mee te lopen en geef ik gerust een brul of een tik als hij stout is.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 12:52

Hee..

Opzich gaat het allemaal goed, je zou wat meer op dominantietekens kunnen letten. Dus jij bepaald met wandelen de richting het tempo etc, zodra hij niet luisterd zet je hem achterwaarts. hij mag in geen geval voor jou uitkomen of trekken.

Kleine dingen als het eerste de stal in en uitlopen, wanneer je hem voert mag hij pas hap nemen als je dat heb toegestaan. Let vooral op die kleine dingen.

Gooi hem eens los in een longeerkraal of iets dergelijks, en laat hem zonder halster/longeerlijn rondjes lopen. Eventueel kun je een zweep gebruiken. Ga door tot hij tekens geeft van onderdanigheid, of een teken dat hij samen wil werken met jou. De tekens komen meestal in deze volgorde:

- Binnenste oortje op jou richten
- Kauwbewegingen maken
- Hoofd laten zakken tot de grond

Geeft hij eze tekens beloon hem door hem langzamer te laten gaan. Zodra hij weer een dominant teken geeft of zijn eigen gang gaat, zet hem weer aan het werk.

Sluit dit altijd op het goede moment af en herhaal het paar keer per week om de rangorde te bevestigen. Als hij stout is geweest kun je dit meteen doen zodat hij zich weer aan jou moet overgeven.

Succes!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 13:24

dat gerichte trappen deed mijn vorige paard ook, paarden doen dat onderling ook op die manier, alleen moet hij nog leren dat hij dat bij een mens absoluut niet mag doen...

ik ging bij mijn paard dan rustig een knal met de zweep achter hem aan geven, ik raakte hem niet, maar hij schrok er wel van...

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 15:26

ellepel schreef:
dat gerichte trappen deed mijn vorige paard ook, paarden doen dat onderling ook op die manier, alleen moet hij nog leren dat hij dat bij een mens absoluut niet mag doen...

ik ging bij mijn paard dan rustig een knal met de zweep achter hem aan geven, ik raakte hem niet, maar hij schrok er wel van...

ja met een zweep helpt goed bij mijn pony heb ik er geen last van maar me huurpony deed dat ook ik heb hem ook weleens een goede rake lel gegeven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 18:24

dit keer had ik niets bij me in de bak,de volgende keer neem ik de longeerzweep maar mee.
een gerichte trap en hij krijgt een lel,niet lief,wel duidelijk.
Het is verder een lief dier maar ik wil heen ongelukken..

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 21:59

Hoe is hij voor de rest qua karakter, hoe lang heb je hem al en heeft hij dit van het begin af gedaan?

Wat je doet is prima. Wees duidelijk en consequent en ga niet voor je paard aan de kant. Zelfs niet iets naar achteren leunen zonder je voeten te zetten.

Ik raad je aan om op de NH manier grondwerk te gaan doen en zo de verhouding tussen jullie te verbeteren. Het is duidelijk dat het paard geen duidelijkheid heeft hoe de verhouding op dit moment is. Je doet hem er een plezier mee als je duidelijk maakt dat jij boven hem staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 23:39

hij is lief maar duidelijk qua karakter.als hij niet wil,laat hij dit ook merken.
Verder is het een knuffelkont,gericht op mensen en vriendelijk.(klinkt wat tegenstrijdig toch is het wel zo..)
Hij kan met rijden en in de omgang wat heet zijn.
Ik heb hem sinds februari,in mei is hij naar de kliniek gegaan voor 2 maand en nu is hij net weer terug.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 11:00

Is het probleem gekomen nadat hij terug is, of had hij het er voor ook al?

Als ik zo hoor komt het probleem inderdaad zoals ik zij van het niet weten wie boven wie staat. Het paard gaat daardoor lastig doen om proberen hoger dan jouw te komen. Maak jij duidelijk dat jij boven hem staat dan weet het paard waar hij aan toe is en zou geen dominantie problemen meer hebben.
Om dit recht te zetten is NH een van de beste manieren.

Terence

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 12:46

Allemaal hele goede tips van Megantjuh en Josien. Ik herken het enorm. Mijn paard was in het begin (ik heb hem nu 3,5 jaar) vreselijk dominant naar mensen en ook naar mij. Ik heb alle dingen gedaan die hierboven genoemd zijn, maar ik heb hem ook geholpen met Bachbloesems en aromatherapie. Daarnaast was vooral het consequent zijn èn een helehoop geduld(!) belangrijk.
Nu vind ik het een fantastisch paard en hebben we een hele goede band. Maar het blijft meer opletten dan bij andere paarden. Dat geeft niet, want dat houdt je scherp!