kleur van het hooi

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CKdamour

kleur van het hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 21:51

We hadden altijd beige / groen hooi...

nu moesten we het hooi ergens anders halen en daar was het oranje / geel. Nu vraag ik me af... hoe moet goed hooi eruit zien...

is het gele alleen droger of is het gewoon niet goed?

susan_opel

Re: kleur van het hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 21:54

het gele is droger

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 21:57

maar maakt verder voor de paardjes niks uit?

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 21:59

Ik vind het groene/beige minder fijn, bij ons beschimmelt het eerder en het zit in grote 'pakken'.

pammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 17:44

Het ligt aan het soort hooi en aan welk soort gras het is. Als je fijn gras hebt (engels raaigras) heb je vaak groener hooi dan als je grof stengelig hooi hebt (b.v. italjaans raaigras) is bleker van kleur.

In fijn hooi zit meer voedings stoffen dan grof hooi.
Het groene hoeft niet beter te zijn, het ligt ook aan de manier van voeren.
Ook wordt het hooi als het wat langer ligt geler, b.v. aan het eind van de winter.

Mijn paard staat veel op stal dus geef ik haar het grofe hooi, kan ze meer van eten, in is dus ook tegen de verveling. Als ik het fijne grofe hooi voer kan ik veel minder geven, maar dan heeft ze het in een korte tijd op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 21:33

Het kan inderdaad van de grassoort afhangen zoals Tammy al netjes vermeldt.

Weet je zeker dat het hooi met een gele kleur weidehooi is. Dan heb je een kans dat het ouder hooi is, jong vers weidehooi is nl vrijwel altijd behoorlijk groen van kleur. Weidehooi van een jaar oud wordt steeds geler.

Igv een graszaadhooi, dan kan ook het jonge nieuwe hooi al geel van kleur zijn, als dat de kleur van die grassoort is

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan grof hooi boven fijn hooi vanwege het stof, en de grofstengeligheid, en dus vanwege de spijsvertering. Engels Raai is als gras vrij vet en dus een van de energierijkere hooien.

Boyke-Candy, hebben jullie dan geen voordroog? Omdat het dan eerder schimmelt zoals je zegt.