Basisinstructeur/ Orun

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cadmaddie

Basisinstructeur/ Orun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 21:28

Het is vast al vaak voorbij gekomen maar omdat die zoekfunctie een beetje vervelend werkt toch even een nieuw topic hiervoor... Wie van jullie heeft de basisinstructeur of de eerste fase van de orun gedaan en wat zijn jullie meningen hierover?

Daarnaast kan ik op de knhs site niks vinden over de prijs ongeveer, begrijp dat het misschien verschillend is per jaar maar zou daar wel graag een richtlijn van willen... en kun je die alleen in ermelo doen of ook in wanroy? Oh ja en er staat bij die basisinstructeur dat je af en toe een ruiter mee moet nemen die je dan les moet geven. De bedoeling is om het met een aantal mensen te doen, is het dan een punt als we alle drie dezelfde ruiter+paard lesgeven of is het erg intensief en lang? En zou die ruiter dan ook een van ons kunnen zijn dus dat we alleen een paard meenemen en elkaar lesgeven?

Ik hoop dat jullie wat van mijn vragen kunnen beantwoorden, alvast bedankt.

Sting

Re: Basisinstructeur/ Orun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 22:12

Ik heb ooit een keer een boekje met informatie over alle cursussen van hen ergens aangevraagd.
Was van 2002-2003. Kosten toen waren 550,- euro, dan had je 20 avonden. Het werd op best veel plekken gegeven.
Je moet een paar keer een paard meenemen, volgens mij niet steeds dezelfde. Je kan elkaar ook lesgeven, maar als je les krijgt, kan je minder goed opletten op degene die je lesgeeft, en daar ervaring mee opdoen.

cadmaddie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 11:05

dank je wel zijn er meer mensen met ervaringen?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 11:07

geloof dat kiwiko (voorheen gijsenkim) onlangs deze cursus heeft gevolgd

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 11:12

Ik heb zelf een paar keer voorgereden bij de opleiding Basisintructeur. Dat was in Waarland. De eerste keer kreeg ik les van de instructrice van de instructeursopleiding, we reden met zijn drieen geloof ik.
Daarna heb ik nog een keer voorgereden voor de kennis die de opleiding deed. Zoals het toen gaat is het niet de bedoeling dat de cursisten gaan rijden: na de praktijk les gaan ze hup zo verder met de theorie les en dan ben jij dus nog bezig met je paard. Zou ik dus niet doen.
Ik had ook het boekje aangevraagd maar dat was al oud voor het afgelopen jaar, ik meende me toch te herrineren dat het iets van 1000 euro was, maar kan er naast zitten.
Ik hou me ook aanbevolen op dit topic want ik denk er ook over om de opleiding dit najaar te gaan doen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 11:13

klopt

je moet af en toe een paard met ruiter meenemen , De cursus wordt op veel plekken gegeven en ik weet niet meer wat ik ervoor betaald heb

Het is best een hele leuke cursus om te doen en wat nog veel leuker is, is dat je er daadwerkelijk ook nog wat van opsteekt

cadmaddie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 11:31

hmm ideeen over de kosten lopen toch wel erg uiteen :|

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 11:38

ff bellen en je weet het

x_shirley_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 12:09

In de P&S heb ik gelezen toen ik bij een vriendin was dat het 550,- koste, dit is een paar dagen geleden, zij wou mij het laten zien omdat zij hem ook gaat volgen(ze gaat les geven op hun ponyclub)..

sjoukjetwist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 16:44

wat toevallig, k heb net n topic gemaakt over waar je een cursus lesgeven kan doen en nu lees ik dit!! Maar je moet dus een paar keer een paard zien mee te nemen en het liefst verschillende? Ik vind dat best een gedoen, paard in de trailer en daarheen rijden. vooral omdat ik zelf geen grote auto +trailer heb!
Maar het lijkt mij ook erg leuk om de opleiding te doen!!

cadmaddie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 20:32

sjoukjetwist schreef:
wat toevallig, k heb net n topic gemaakt over waar je een cursus lesgeven kan doen en nu lees ik dit!! Maar je moet dus een paar keer een paard zien mee te nemen en het liefst verschillende? Ik vind dat best een gedoen, paard in de trailer en daarheen rijden. vooral omdat ik zelf geen grote auto +trailer heb!
Maar het lijkt mij ook erg leuk om de opleiding te doen!!

ja je moet af en toe een paard + ruiter meenemen zodat je die les kunt geven, het is een gedoe maar dat is natuurlijk wel waar je veel van leert.. misschien kun je iemand regelen die jullie brengt ofzo?

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 08:09

Ik heb hier het cursusboek van vorig jaar voor me liggen. Die van dit jaar zijn nog in de maak.

Persoonlijk zou ik niet gaan voor basisinstructeur. Het is namelijk een op zichzelfstaande opleiding en een vooropleiding voor de instructeursopleidingen.

De cursus basisinstructeur bestaat uit 20 lesavonden van 3 uur, kostte vorig jaar 450 euro en het examen kost dan nog 42.50

Kandidaatinstructeur is ook 20 avonden van 3 uur, hier komt ook het onderdeel rijden aan bod en dien je zelf een paard van minimaal L niveau mee te nemen. Er zal tijdens de lessen onderling gewisseld worden van paard. Het paard dient minimaal 1.60 m. te zijn.

Deze cursus is 450 euro, en het examen 55 euro.

Hier zitten wel meerdere toelatingseisen aan vast!

Joolanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 10:59

De prijzen staan deze week in paard en sport.

cadmaddie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 22:58

Kleintje schreef:
Ik heb hier het cursusboek van vorig jaar voor me liggen. Die van dit jaar zijn nog in de maak.

Persoonlijk zou ik niet gaan voor basisinstructeur. Het is namelijk een op zichzelfstaande opleiding en een vooropleiding voor de instructeursopleidingen.

De cursus basisinstructeur bestaat uit 20 lesavonden van 3 uur, kostte vorig jaar 450 euro en het examen kost dan nog 42.50

Kandidaatinstructeur is ook 20 avonden van 3 uur, hier komt ook het onderdeel rijden aan bod en dien je zelf een paard van minimaal L niveau mee te nemen. Er zal tijdens de lessen onderling gewisseld worden van paard. Het paard dient minimaal 1.60 m. te zijn.

Deze cursus is 450 euro, en het examen 55 euro.

Hier zitten wel meerdere toelatingseisen aan vast!

begrijp wat je bedoelt, dat basis stelt natuurlijk niet zo veel voor, maar ik vind het lesgeven op de manege gewoon leuk, stelt qua niveau niet zo heel veel voor en mijn paard is nog vrij groen en je moet zelf ook l dressuur en b springen zijn, dus ookal kan ik een paard lenen die alles meteen zou halen ben je toch weer een poosje verder.. en wil het eigenlijk gewoon snel hebben..

@joolanda: ik hoorde het vanmiddag op de manege ja, ik zal hem eens halen..

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 08:07

cadmaddie, de kosten zijn hetzelfde. En je moet ooit L dressuur zijn geweest inderdaad, dat hoeft niet met deze combinatie. Dus ik weet niet of je het ooit met een ander paard was.
Als dat wel het geval is, dan zou ik gewoon van iemand een L paard lenen (want het paard wat je zelf meeneemt moet van L niveau zijn) en toch 1e fase doen.

Dan kan je namelijk altijd nog doorstromen. Je hoeft als je richting dressuur doet geen winstpunt in het springen te hebben.

cadmaddie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 08:33

Kleintje schreef:
cadmaddie, de kosten zijn hetzelfde. En je moet ooit L dressuur zijn geweest inderdaad, dat hoeft niet met deze combinatie. Dus ik weet niet of je het ooit met een ander paard was.
Als dat wel het geval is, dan zou ik gewoon van iemand een L paard lenen (want het paard wat je zelf meeneemt moet van L niveau zijn) en toch 1e fase doen.

Dan kan je namelijk altijd nog doorstromen. Je hoeft als je richting dressuur doet geen winstpunt in het springen te hebben.

mjah dat paard lenen wat l dressuur is geweest dat is geen punt, maar ik heb zelf nog nooit wedstrijden gestart en heb daar ook helemaal geen behoefte aan of interesse in en als ik al die wedstrijden zou gaan rijden zodat ik in die 1e fase mee kan doen, ben ik uiteindelijk toch nog wel een grotere zak met geld kwijt (inschrijfgeld, vervoer, knhs blabla)

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 08:40

Oke, dan is het anders als je zelf nooit wedstrijden hebt gereden. Dan is het L halen een ander punt.

De 1e fase en de basiscursus zijn even duur.

Voor basisinstructeur moet je echter wel ook lid zijn van een KNHS vereniging. Mag recreatie zijn.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 11:05

Moet je daar van te voren al lid van zijn Kleintje?
Dan moet ik daar maar eens gauw lid van worden .

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 11:31

Zoals op de site van het KNHS staat wel.