Groot stuk van hoef af en hoefnagel steekt uit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Groot stuk van hoef af en hoefnagel steekt uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 21:17

Kom ik vandaag op stal en zie ik dat aan de binnenkant van Pallas rechter voorhoef een heel stuk is afgebroken en een gehele hoefnagel naar buiten steekt. Met moeite hebben we de hoefnagel eruit kunnen krijgen, zodat Pallas zich niet verwonden kan. Het ijzer zit verder nog goed vast met 5 nagels. Echter er is een heel stuk van de binnenkant van de hoef weg. Dinsdag komt de hoefsmid. Pallas loopt niet kreupel, en het ziet er waarschijnlijk erger uit dan het is. Ik ben heel benieuwd hoe de hoefsmid op een beetje normale manier een nieuw hoefijzer op de hoef vastmaakt, want ik heb geen zin dat de gehele hoef afbrokkelt. Heeft iemand ook een sdeze ervaring gehad en wat heb je toen gedaan.

Coberlina

Re: Groot stuk van hoef af en hoefnagel steekt uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 22:26

hey
hoeven die makkelijk afbrokkelen, kunnen duiden op een tekort aan viamine H (biotine) In de ruitersportzaak kun je biotine halen, vaak in korrelvorm of poeder, wat je gewoon bij het krachtvoer kunt bijgeven. verder zijn er ook verzorgende en versterkende gels, olieën en vetten voor de hoeven te koop.
Ik zou eerst overleggen met de hoefsmid. Maar een kur biotine kan zeker geen kwaad!
succes!
xxx

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 01:23

werkt die zooi echt? heb namelijk vaak t idee dat t gewoon allerlei dure rommel is dat dus echt niet werkt. Mijn paard heeft nu hele slechte en kleine hoeven die dus vooral aan de zijkanten gaan brokellen of scheuren.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 08:10

elmiran schreef:
werkt die zooi echt? heb namelijk vaak t idee dat t gewoon allerlei dure rommel is dat dus echt niet werkt. Mijn paard heeft nu hele slechte en kleine hoeven die dus vooral aan de zijkanten gaan brokellen of scheuren.

Als je paard echt een tekort heeft aan Biotine, dan kunnen de hoeven inderdaad slecht van kwaliteit worden, maar een tekort aan Biotine is zeer onwaarschijnlijk. Als er geen tekort aan Biotine is worden de hoeven ook niet beter als je het bijvoert. Kortom, bij de meeste gevallen is het onzin om Biotine bij te voeren. En behalve dat zit er in die potjes vast geen pure Biotine.
Een paard heeft veel sneller een overschot aan iets dan een tekort, en met een overschot vergiftig je ze alleen maar, en worden de hoeven waarschijnlijk alleen maar slechter... Ik zou heeel spaarzaam zijn met toevoegingen.

Het brokkelen kan heeel veel verschillende oorzaken hebben bijv te weinig beweging op harde ondergrond (daardoor te weinig doorbloeding), verkeerde bekapping (straal te kort), hoef ijzers (te weinig doorbloeding), teveel eiwitten (teveel krachtvoer te weinig ruwvoer o.i.d.).