iemand enig idee waarom een tinker stampt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

braam

iemand enig idee waarom een tinker stampt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 17:48

Hoi mijn tinker stampt heel erg met zijn achter been lijkt wel of hij dwars door de grond wil
hij schuurt ook heel erg met zijn benen over elkaar
lijkt alsof hij jeuk heeft maar hij heeft geen mok of schilfers hij doet het in de zomer en in de winter
heb ook al een keer zijn sokken weggeschoren maar dat maakt ook niet uit
hebben jullie een idee of doen die van jullie het ook?

hoor het graag

sammetje

Re: iemand enig idee waarom een tinker stampt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 17:55

De meeste tinkers doen dit toch vanwege de jeuk. Een vriendin van mij heeft een tinker en die doet dat ook.

Zij vertelde mij een soort "legende" over dat alleen Tinkers dat zouden doen om een bepaalde reden. (een manier van communiceren ofzo met elkaar) Iemand heeft daar uitgebreid onderzoek naar gedaan en daar bleek uit dat dat totale onzin was. Ik geloof dat iets met voeding te maken heeft.
De tinkers hier krijgen veel te veel te eten. In het gewone basisbrok zit eigenlijk al veel te veel. Maar het preciese verhaal moet ik je helaas schuldig blijven. Weet er niet genoeg vanaf...

braam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 17:59

Ja dat vehaal van het communiceren kan ik maar daar geloof ik niks van
toch is de huid onder zijn sokken mooi schoon geen schilfers enzo kan het mischien door het broeien komen?
Hebben nog meer rassen met sokken hier last van?

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 18:16

Het is gewoon jeuk, kan ook door mijt komen. Lekker wassen met groene Dreft of Sebacil kan helpen. En weinig eiwitrijk voer.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 18:24

99.99% gegarandeerd dat je paard schurft heeft, ook wel rasp genoemd. Wassen met sebacil of neocidol, 3x met steeds 10 dagen ertussen, verdunnen zoals op de verpakking voor de schapen aangegeven wordt.
Of de dierenarts erbij halen.

allegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 18:38

Of lekker met hem door de zee heen, schijnt ook goed te helpen. Maarja dan moet je natuurlijk wel in de buurt van de zee wonen.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 18:55

dat tinkers dat alleen doen is absoluut niet waar ...
Ik heb verscheidene friezen dat al zien doen vooral in de winter dan ... en daar was ook weinig te vinden op de achterbenen...

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 19:01

is een voedingprobleem en als een paard jeuk heeft gaat ie stampen... mijt zie je overigens bijna niet met t blote oog... maar t hoeft dus geen mijt te zijn

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 21:56

Bij ons doen ze het ook, allemaal. Ziet er raar uit en het klinkt raar, maar volgens mij is er niks aan de hand...

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 22:01

fjord die ik verzorgde deed dit ook maar dat kwam door de jeuk van mok.
Misschien dat de dierenarts er wel iets aan kan zien?

braam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-05 08:40

de dierenarts heeft wel een keer gekeken toen zijn sokken waren afgeschoren
daarom kan het ook zeker geen rasp zijn want dat zijn schilfers die je met het blote oog ziet zitten
zijn huid onder de sokken ziet er mooi rose uit zonder uitslag
hij heeft vorig jaar wel mok gehad en omdat ik zelf niet in de buurt van de zee woon heeft iemand een keer 2 flessen zeewater meegenomen en dat werkt perfect
allemaal bedankt voor de reactie's weet nu dat hij niet de eenigste is met dit probeelm

bora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 10:18

Het kan ook zijn de er kleine vliegjes in z'n sokken zitten die gaan jeuken.

Bora

allegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 18:27

Raar idee misschien maar zou het een optie zijn om zeezout (uit de natuurwinkel) op te lossen in water en hem hier een tijdje in te laten staan......

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 18:30

Daar stond laatst nog een artikel over in het tinkerblad..
Die van mij doet het gelukkig niet want het is geen goed teken
Er waren verschillende onderzoeken voor geweest en 96 % van de tinkers die stampten hadden rasp of mok of iets anders.

braam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 15:06

Ja dat klopt maar rasp mok enz enz zijn zichtbaar die van mij heeft hele mooie benen als zijn sokken er af zijn schoon en rose als er iets van mijt of zo in zou ziten moet zijn huid geiriteerd zijn en niet mooi rose zoals nu
en zou hij het ook niet met 1 achterbeen doen maar moet hij last hebben van alle 4 zijn benen
Toch?

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 20:44

Die van mij doen het ook allebei en het ligt niet aan 't voer. Als je goed tussen de haren kijkt (tot op de huid), zie je schilvers en korstjes. Bij die van mij is het dus beenschurft (ook wel rasp of mijt). Behandelen kan op verschillende manieren:
- heb eerst een spuit via de VA geprobeerd en na 6 weken weer, helaas sloeg dit niet aan
- heb met Sebacil gewassen en na 10 dagen weer en vervolgens iedere maand. Helpt wel, maar 't komt steeds weer terug en Sebacil is echt tuig bij langdurig gebruik
- gebruik nu regelmatig betadinezalf en ik moet zeggen dat het goed gaat en daarbij nog 1x per maand wassen met sebacil.
Heb wel de kootholte geschoren.
Die van mij staat 24/7 op het land met een inloopstal. Heb zelf het idee dat het komt door het stro in de inloopstal. Omdat de stal maar sporadisch gebruikt wordt, ligt het stro er ook langer in en volgens mij komen er dan bacterien en schimmels in die die schurft veroorzaken. Ben nu aan 't testen zonder stro en 't gaat iets beter.