help trailer op het oog maar geen kenteken!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gwendolynn

help trailer op het oog maar geen kenteken!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 16:19

Wij hebben een pracht van een trailer op het oog maar geen kenteken erbij. Wij willen hem graag kopen maar de oud eigenaar heeft er nooit een kenteken bij gehad, vroeger hoefde dat natuurlijk ook niet.
We hebben al meerdere malen naar het RDW gebeld en worden van het kluitje naar het riet gestuurd. Niet echt handig dus.
Het enige wat we weten is dat de trailer in 2003 is goed gekeurd en dat het een eigen bouw is. Heeft iemand tips voor me? Hoe kan ik dit het beste aanpakken? en mogelijke kosten?

Groetjes

Marije

Ibbel

Re: help trailer op het oog maar geen kenteken!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 16:21

Doe het niet maar koop een merktrailer bij een trailerhandel.

Gwendolynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 16:23

Helaas zijn de kosten daar te hoog van. Deze trailer is helemaal opgeknapt en vernieuwd, ook de bodem is nieuw. Er zitten alleen nog geen papieren bij

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 16:59

Goedkoop is duurkoop, zegt een bekend spreekwoord. Wil jij het risico lopen dat er iets met je paard gebeurt, in een 'eigen bouwsel'?

Wil je het ding toch kopen, laat dan de huidige eigenaar er papieren bij regelen, en hem nogmaals helemaal keuren, niet alleen op 'geschikt om de weg mee op te gaan' (RDW - rijksdienst voor het wegvervoer - keuring), maar óók op 'veilig om er een paard in te stoppen' (vroeger werd dat door de RVV - rijkskeuringsdienst voor vee en vlees - gedaan, meen ik). Die 2 keuringen zijn níet hetzelfde.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 17:02

Laat idd de eigenaar dan eerst voor de vereiste papieren zorgen voor dat je hem eventueel koopt, dat is al meer dan een jaar verplicht dus dat had ie moeten weten. Wat vraagt hij evoor?(zonder papieren)
En heb je er een foto van? Dan weten we of de prijs redelijk is.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 17:25

Voor €4000 heb je al volledige nieuwe trailer! Met slot ect ect!!

(waren iets van €3700 kaal)

Op i-net zijn ze 9/10 keer veelste duur!!

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 17:32

NOOIT doen, want je mag niet eens met die trailer de weg op en je krijgt er ook NOOIT een kenteken meer bij, iedereen heeft vorig jaar de kans gekregen om bij trailers zonder kenteken een keuring te laten doen en zo alsnog een kenteken te krijgen, iedereen die na die datum GEEN kenteken bij zijn trailer heeft, die kan zijn trailer net zo goed weggooien want die krijgt er echt geen meer bij, en hij mag dus ook de weg niet op, dus totaal WAARDELOOS

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 17:34

ik weet niet beter dat dan alleen gekeurd moeten worden door RDW om er alsnog een kenteken bij te krijgen..
keuringskosten zijn rond de 200€

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 20:56

Keuring door het RDW kan wel maar dan heb je wel remschema's, kogeldruklast, wiellastgegevens nodig. Daarna kan je een kenteken aanvragen. Dit is bijna niet te doen. In 9 van de 10 gevallen gaat het je niet lukken omdat je bij een zelfbouw niet de fabrieksgegevens heb. Ik zou het dus niet doen. Mag wel achter een trekker zonder kenteken maar niet achter de auto. Is dus niet meer waard als oud ijzer.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 07:33

Vind sommige reacties een beetje overdreven. Wij hebben ook een trailer gekocht zonder kenteken. We hebben hem opgeknapt. We hebben wel de oude kentekenpapieren er nog bij. Maar zoals ik begrijp heb jij die dus niet.

Als de trailer helemaal in orde is kan je gewoon de rdw bellen. Je kan daar dan een afspraak maken voor een keuring. Ik dacht dat het rond de 150 euro kost. Je hele trailer word nagekeken en krijg zeg maar gewoon een soort APK keuring. Dus alles word gecontroleerd: bodem, verlichting, klep, binnenkant. Als alles in orde is krijg je met twee weken de papieren thuis gestuurd en dan kan je een kenteken plaat laten maken.

Voor ons is het een stuk goedkoper (65 euro) omdat wijd e oude papieren er nog bij hebben. Onze traielr word alleen op nummer gecontroleerd, de buienkant, de verlichting en hij word gewogen. Dus ik zou toch nog even navragen of de registratie papieren er nog zijn. Die van osn zijn uit 1977 met eht wegbriefje er nog bij. Want het scheelt een hoop geld.

Napie je hebt dus neits van fabrieksgegevens nodig alles word opnieuw bekeken.

Dat je er geen kenteken bij krijg is dus ook onzin. Wat roepen mensen toch een hoop dingen zonder dat ze weten hoe het zit.

Ik zou me dus neit van de wijs laten brengen. Kijk of je de registratiepapieren en nog bij kan krijgen want dat scheelt geld en anders laat je hem voor de keuring nakijken bij een trailer maker zeg maar dan weet je zeker dat hij door de keuring komt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 08:37

Gwendolynn schreef:
Helaas zijn de kosten daar te hoog van. Deze trailer is helemaal opgeknapt en vernieuwd, ook de bodem is nieuw. Er zitten alleen nog geen papieren bij

Die trailer is goedkoper dan een goede tweede-hands? Waarom verkoopt ie dat ding dan?
Ik heb zelf een trailer opgeknapt en dat is niet echt goedkoper dan een nette tweede-hands. Welliswaar heb ik nu een Westfalia voor de prijs van een simpel trailertje, maar toch....
Als die trailer in het verleden is goedgekeurd (RDW en RVV) dan kunnen de papieren nooit een probleem zijn, laat dat dus mooi aan de verkopende partij over.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 08:39

Zoals jij het nu stelt, Karoliena, zou jij iemand dus AANRADEN om een trailer, zonder merk, zonder kenteken en zonder papieren te KOPEN?

En wat gebeurt er als dit ding NIET door de keuring komt?

Mijn advies, goedkoop is duurkoop. Voor 1000 euro koop je echt een merktrailer met kenteken en papieren die je ook goed kan opknappen. Voor zo rond de 1500,00 zelfs eentje waar je zo mee wegrijdt, na keuring, maar misschien niet moeders mooiste is.

Zou je ook een auto kopen, zonder merk, zonder kenteken, zonder papieren>

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 08:45

ZOnder merk ja hoor zonder papierne kan natuurlijk niet beetje rare vergeliking.

Ik zou het niemand aanraden om zomaar te gan doen mar als je zo'n trailer op het oog hebt dan kan je het dus best wel doen j. En merkloos is onzin. Die trailer heeft gewoon een merk en is gewoon gerigistreerd waarschijnlijk. Tijdens de keuring zokeen ze het inslag nummer op en dan kunnen ze het in het systeem nakijken. De trailer is dus echt wel een merk. Die van ons is een Henra. Nou een prima merk dus. Merkloos hoeft echt neit slecht te zijn hoor. En de trailer word dus opnieuw gekeurd dus dan weet je toch zeker dat hij goed is voor je er mee gaat rijden. Dus je kan echt neit zeggen dat het slecht is.

Goedkoop is echt niet altijd duurkoop. Ik vind dat heel kortzichtig. Niet iedereen heeft even zoveel geld liggen. Dan is zoiets een mooie oplossing wij hebben in totaal voor onder de 600 euro een perfecte trailer voor onze twee paardjes. Helemaal in orde. Netjes opgeknapt en straks dus netjes gekeurd.

Dus als je weet hoe je de boel moet oknappen of je hebt wat op het oog maar er zit dus nog geen kenteken bij zou ik inderdaad zeggen van doen.

En zoals ik al zei amondi, laat de traielr eerst nakijken bij een trailer dealer of zo dan weet je zeker dat hij in 1 keer door de keuring komt. Zo moeilijk is het niet hoor.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 08:59

Wij hebben ook zelf een trailer opgeknapt. Dat ding hebben we met drie wielen naar huis gereden en zelfs een schaap zou nog door de bodem zijn gezakt. Het enigste wat we niet hebben vervangen was het chassis en de assen. De rest allemaal opnieuw opgetrokken. We hadden er ook geen papieren bij (toen was kenteken nog niet ingevoert) . Geinformeert bij diverse instanties en die gaven aan dat dat ding alleen nog oud ijzer waart was zonder de papieren. De keuring was niet mogelijk omdat we niet de gegevens hadden van de remmen ed omdat we alles hadden vervangen. Gelukkig kwamen de papieren plotseling boven water, die bleken bij het RDW te liggen. Wij hebben een Weijer trailer (noemen het nu een Meijer trailer:) ) De gegevens over remmen ed waren ook niet meer bij de dealer te krijgen omdat de trailer te oud is (al niet meer in produktie)
Ik zou het kenteken toch aan de verkopende partij overlaten. Mocht het nou niet lukken dan zit jij niet met een niet te verkopen trailer.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 22:54

Toevoeging:
vanmiddag even navraag gedaan bij een bevriende aanhangwagenbouwer. Hij gef hetzelfde antwoord, dus remschema's kunnen overleggen anders is het waardeloos oud ijzer.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 07:31

Vreemd dat de rdw zegt dat het niet nodig is dan.

Vind het ook raar want de remmen testen ze ook.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 10:01

Remschema's?? Hoe zien die er dan uit??
Een trailer moet remmen, punt, uit! Dat remmen moet volgens bepaalde wettelijke vertragingen en als je trailer daaraan voldoet, dan is het goed. Dat test de RDW gewoon en vergelijkt dat met de wettelijke norm.