Flegmatiek

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sione

Flegmatiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 14:20

Hallo,

Wat is nou in hemelsnaam een flegmatiek paard? De een zegt een sloom paard, de ander zegt een paard dat niet wil werken.....
Wat is flegmatiek nou precies?

Sione

Morrie

Re: Flegmatiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 14:29

volgens het woordenboek: onverstoorbaar, kalm

Ik heb een volgens de verkoper flegmatiek paard gekocht, niet geschikt voor de marathon, dat klopt, maar onverstoorbaar en kalm is ie niet, hij schrikt nog van z'n eigen schaduw en is niet verkeersmak te krijgen.
Hij is wel liever lui dan moe.......

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 15:05

een van onze paarden is ook wat flegmatisch.
het lui zijn om het zo maar te zeggen. van zich zelf niet hard willen lopen(lui dus )
en meestal ook wel kalm en nuchter

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 15:09

Met een flegmatisch paard bedoelt men vooral een rustig dier dat niet zomaar op de loop zou schieten. Een paard dat niet overborrelt van de energie. Vaak luisteren deze niet bij het eerste kuitcontact, dus extra aansporen is vaak nodig. Over het algemeen zijn dit fijne dieren, vooral voor recreatie. ''Manegeknollen'' zijn flegmatisch.

En @ smurf: verkopers moet je niet altijd geloven, ik heb zogezegd een verkeersmak paard gekocht, dat in de bak overal van verschiet.

Sione

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 15:43

ohh, nou snap ik niet waarom iemand mijn paard flegmatiek noemt. Hij is liever lui als moe en slecht voor het been, maar tevens ook erg schrikachtig en spat hij ook wel weg. Of dan loopt hij onder me te stuiteren. Niet echt betrouwbaar ala manege paard dus. Maar als het op echt werk aan komt is hij niet echt werklustig. is dit nou wel of niet flegmatiek?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 16:12

Jawel.
Liever lui dan moe, maar soms ineens een uitspatting.

Gwendolynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 16:26

Mijn instructeur noemde het in zichzelf gekeerd

Sione

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 17:00

Is daar ook wat aan te doen of is het gewoon iets wat ik moet accepteren van mijn mannetje?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 17:20

Citaat:
En @ smurf: verkopers moet je niet altijd geloven, ik heb zogezegd een verkeersmak paard gekocht, dat in de bak overal van verschiet.

deze verkoper is zeer betrouwbaar, hij is Obmann van het Tiroler Norikerstamboek

Mijn paard is super voor het been, gemaakt door mij, dus je kan er wel iets aan doen, maar het blijftnatuurlijk wel de aard van het beestje, lol in werken zal ie nooit krijgen