paard gaat liggen in de wei= ZIEK??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Woest

paard gaat liggen in de wei= ZIEK??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 12:10

de mensen van mijn verzorgpaarden zeggen:
dat als een paard in de wei gaat liggen (vaak) dat het dan niet 'lekker' is?
is dat zo?
er zijn toch paarden die rusten? al liggend?

odilia

Re: paard gaat liggen in de wei= ZIEK??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 12:12

paarden die slapen liggend, dat kunnen ze maar ongeveer 10 min. omdat anders de longen verplet worden.Ik geloof dat er niks aan de hand is al ze gaan liggen.

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 12:14

Het ene paard ligt meer als het andere. Als een paard wat niet zo veel ligt opeens veel gaat liggen dan is er iets aan de hand.

Mijn paard lag vroeger de hele dag te tukken. Eten, liggen, slapen.

Nu liggen mijn paarden wel elke dag een paar keer... en volgens mij zijn ze volkomen gezond.

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 12:14

Dan zou ik veel paarden kennen met verplette longen..

Ik heb mijn paard ook wel s in de wei zien liggen, en toen was ie niet ziek..

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 12:48

ja het zit zo;
de eigenaar van mijn verzorgpaarden heeft een paard uit een verbeteringsoord voor kinderen gekocht, en hij bleek bloedwormen te hebben,
nu overlaatst had hij het terug en iets aan zijn nieren hij heeft 3maand stil gestaan, (hij ging toen vaakliggen en de eigenaar heeft hem laten onderzoeken en hij bleek dit toen te hebben)
nu ging het beter en beter, en overlaatst zijn we terug met hem beginnen stappen klein drafje en mini galopje, maar in de wei hadden we getest hoe ze zouden doen met een bal, toen hebben ze gegalopeerd en gebokt, omdat ze het dus maar nix vonden,
nu zei de eignaar dat de haf terug lag in de wei, en vroeg of we veel gereden hadden...
zou dat dan van dat half uurtje wat met de bal gestoeit hebben dan dit veroorzaakt hebben?
hij heeft weinig conditie, dus dacht ik dat het misschien daar aan lag, dathij ging liggen omdat zijn benen moe waren??
zou dit kunnen?

anne7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 12:53

als het zonnetje schijnt, gaat die van mij toch echt langer dan 10 minuten gestrekt in de zon liggen
En ze is al 22.............

Maar het ene paard ligt meer dan de andere. Mij merrie van 22 deed het vroeger bijna nooit, maar de laatste jaren steeds meer. Het heeft dus ook wel wat met de leeftijd te maken. Mijn shet daarin tegen (van 10) ligt meer dan mijn merrie.
En ze zijn alletwee kerngezond.

een paard gaat niet snel liggen omdat hij moe is. Ze kunnen namelijk prima staand slapen. (of een been op rust zetten).

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 13:42

anne7 schreef:
als het zonnetje schijnt, gaat die van mij toch echt langer dan 10 minuten gestrekt in de zon liggen
En ze is al 22.............

Maar het ene paard ligt meer dan de andere. Mij merrie van 22 deed het vroeger bijna nooit, maar de laatste jaren steeds meer. Het heeft dus ook wel wat met de leeftijd te maken. Mijn shet daarin tegen (van 10) ligt meer dan mijn merrie.
En ze zijn alletwee kerngezond.

een paard gaat niet snel liggen omdat hij moe is. Ze kunnen namelijk prima staand slapen. (of een been op rust zetten).

Oh? Waarom dan wel?

Een paard kan staand slapen, maar ook liggend, zowel op hun buik als languit gestrekt. Ze kunnen dat ook wel langer dan 10 min. die geplette longen is echt onzin.

Mijn oude paard ging juist niet meer liggen, ze kon namelijk heel moeilijk opstaan. Als ze dan wel ging liggen, dan moesten we haar vaak helpen met opstaan.
Als eigenaar van het door TS bedoelde paard zou ik me eens ernsig gaan verdiepen in paarden. Het is wel goed bedoeld om zo'n "kneusje" te kopen, maar als je niet goed weet waar je mee bezig bent, loop je toch behoorlijke risico's het paard meer slecht dan goed te doen.

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 13:55

Mijn paard gaat niet liggen in de wei, maar ligt wel bijna altijd snachts in de stal.
En dat echt wel langer dan 10 minuten, dat de longen dan verplet worden is dan ook niet waar (zoals hierboven ook al gezegd is), want anders zullen wel heel veel paarden verplette longen hebben en dat heb ik nog niet eerder gehoord (kan best misschien wel eens gebeurd zijn, maar niet gehoord, en met de vele paarden die gaan liggen en dan ook langer dan 10 minuten zou je dat heel veel moeten horen).

Als het paard zich niet vertrouwt voelt, gaat hij niet liggen.
Een ziek paard zal misschien wat meer gaan liggen dan anders, maar omdat een paard ligt, is die nog niet ziek om .

Astridd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 14:30

het is by ons op de manege de laatste tijd vaak voorgekomen dat paarden verstoppingskoliek hadden, ze aten weinig in het land omdat er by ons op dit moment gewoon weinig gras staat.

Je hebt paarden die vaak gaan liggen om een dutje te doen, en even later plat gaan liggen. Myn pony lag ook een keer helemaal plat in het land, dat was vorig jaar. En toen bleek dat hy krampkoliek had.

Het kan dus 2 kanten op. Als een paard helemaal plat ligt byv. in het land, zou k het een tydje in de gaten houden, en na en minuutje of 10 even gaan kyken om te kyken wat zyn reactie is als er iemand aan komt lopen. Als het vermoeidheid is staan ze meestal gelyk op, als ze ziek zyn kunnen ze natuurlijk ook meteen gaan staan maar als ze dan na een tydje weer willen gaan liggen is het blykbaar dat het paard ziek is.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 15:08

Als dat paard anders nooit ligt, kan het idd een teken van ziekte zijn. Sommige paarden vinden het ook gewoon lekker, Mus ligt soms ook de hele dag.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 02:40

Verdiepen mensen zich nou echt niet in paarden behalve dan alleen maar de sport???

Mensen, als je in een kudde kijkt in de wei, of lieft wild, dan zie je paarden ook liggen, vooral met mooi weer. En als je dan goed observeert op een mooie warme dag, dan liggen er in zo'n kudden bijna alle paarden en blijft er minimaal 1 paard staan. Die houd dan de wacht als het ware. Misschien staat je eigen paard niet in de kudde, maar er is vast wel ergens en wei in de buurt waar een groepje paarden in staat. Observeer je paard als hij in de stal staat te eten of te niksen. Zet je paard eens los in de bak in zijn uppie en ga eenst kijken wat hij doet. Iemand die toevallig weet waar zijn of haar paard kietelig is?? Elk paard heeft wel zo'n plekje, zoek hem op.leer je paard kennen en er gaat een wereld voor je open, dat beloof ik je.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 08:31

Arnoud schreef:
Verdiepen mensen zich nou echt niet in paarden behalve dan alleen maar de sport???

Mensen, als je in een kudde kijkt in de wei, of lieft wild, dan zie je paarden ook liggen, vooral met mooi weer. En als je dan goed observeert op een mooie warme dag, dan liggen er in zo'n kudden bijna alle paarden en blijft er minimaal 1 paard staan. Die houd dan de wacht als het ware. Misschien staat je eigen paard niet in de kudde, maar er is vast wel ergens en wei in de buurt waar een groepje paarden in staat. Observeer je paard als hij in de stal staat te eten of te niksen. Zet je paard eens los in de bak in zijn uppie en ga eenst kijken wat hij doet. Iemand die toevallig weet waar zijn of haar paard kietelig is?? Elk paard heeft wel zo'n plekje, zoek hem op.leer je paard kennen en er gaat een wereld voor je open, dat beloof ik je.

Amen _/-o_

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-05 11:50

ja, arnoud je hebt best wel gelijk!
maar mocht ik dit tegen de eigenaren zeggen (zijn zo'n soort 'boeren'.
die vinden dit dus echt onzin (ook al is dat niet zo)
het paard is ook heel dominant...
hij zou 'normaal' nooit eerder liggen voor dat zijn gezel gaat liggen,
ze staan meestal niet in de buurt van andere paarden ,of miscchien 1x per week ofzo, maar deze gaan heeeeeel zelden liggen,
ik heb ze al vaker geobserveerd
(ga vaak in de wei liggen of 'mijn examens leren' =(geeft me rust) en dan grazen ze gewoon, soms gaan ze rollen en staan onmiddelijk terug op... het is daarmee dat ik niet weet of hij ziek is of niet...
(zelf geloof ik van NIET!' )
maarja, we zullen zien hoe het afloopt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 16:59

Als hij goed blijft eten en normaal reageerd moet er niks aan de hand zijn.
let wel op de ogen en de vacht, dat ze blijven glimmen en niet dof worden.

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 17:18

De paarden bij ons liggen ook vaak op de wei en dan voornamelijk die paarden die dag en nacht buiten staan. ( de andere ook, maar minder ) Liggen dan gewoon lekker te dutten. Ook wel langer dan 10 minuten. Als de zon schijnt liggen ze echt van het zonnetje te genieten. Er hebben wel eens mensen bij ons aangebeld en gezegd dat er een dood paard in de wei lag. Lag gewoon lekker te "zonnebaden". Ook in de stal zie ik ze wel eens liggen. Zolang ze niet naar hun buik liggen te happen/trappen ( wat op koliek kan duiden, is er volgens mij niets aan de hand. Hoe dat zit met dat specifieke paard waar je het over hebt weet ik niet. Wij kennen thuis onze paarden en weten/zien wel als ze anders doen dan normaal. Er staat bij ons een merrie van 30 jaar en die gaat ook nog steeds liggen. De andere twee staan dan bij haar in de buurt en letten op. Zo wisselen ze elkaar af. Soms gaan ze ook met z'n tweeen lekker rug aan rug tegen elkaar aan liggen dutten/slapen/zonnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 19:11

odilia schreef:
paarden die slapen liggend, dat kunnen ze maar ongeveer 10 min. omdat anders de longen verplet worden.Ik geloof dat er niks aan de hand is al ze gaan liggen.

Dan zou mijn paard al morsdood zijn!! Die ligt heel vaak vooral als t warm is ligt ie altijd in een hoekje van de bak....

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 20:37

het kan goed zijn dat een paard vaak gaat liggen omdat hij niet lekker is
maar het kan ook even goed zijn dat hij gewoon ligt te relaxen

Toen we onze pony net hadden lag hij ook vaak, hij was toen net gecastreerd en achteraf denk ik dat hij daar misschien wel last van had. (maar hij had geen ontsteking of verhoging ofzo).

Pas liep er een pony bij ons in de wei kreupel, die lag toen opeens ook bijna de hele dag.

Maar het is ook zo vaak dat ik aankom en dat er een aantal plat liggen te luieren en dan staat er eentje bij rechtop 'de wacht te houden' ofzo. ik heb inmiddels al geleerd dat als je dan op ze af loopt wel moet praten, anders schrikken ze zich helemaal het apenzuur

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 20:50

er kunnen veel verschillende redenen zijn waarom je paard gaat liggen. die van mij gaan liggen als het zonnetje schijnt. Gewoon zonnebaden... Liggen ze met zn allen terwijl ze allemaal in apparte weides staan. Ze kunnen een hele dag op hun luie gat liggen. Mijn paarden liggen ook op stal. Slapen dus liggend, maar zie ze ook vaak genoeg staand een dutje doen ( hun leven bestaat uit eten, en slapen)...
Maar eigenlijk liggen ze zo een beetje te pas en te onpas. Overal als ze de kans krijgen. Paarden die op hun gemak zijn zullen een stuk sneller gaan liggen dan paarden die zich niet op hun gemak voelen. Het verschild dus van paard tot paard. Ik kan namelijk gewoon bij mijn 14 maanden oude hengst gaan zitten wanneer hij ligt. Je kan doen wat je wil, maar hij zal niet voor je opstaan.
Laang verhaal kort te maken... wanneer je paard gewoon is om veel te liggen dan hoef je je er geen zorgen om te maken. Wanneer je paard nooit ligt dan zou ik even opletten, maar zelfs dan hoeft het niets voor te stellen.
Kijk even ofdat hij gewoon rustig adem haald en zijn buik niet ongewoon veel aan het bewegen is of hele rare geluiden maakt.
als zijn oortjes op half zeven staan en zijn ogen half dicht dan is hij gewoon aan het dutten. Maakt hij een heel erg onrustige indruk, dan zou ik toch even een controle uitvoeren...

Dat over die ingeklapte long heb ik ook nog nooit gehoord ( zeg niet dat het niet waar is, maar ik weet daar niets van. Het is echter wel bekent dat een paard niet lang op zijn rug mag liggen omdat zijn longen en zo het kunnen begeven onder de druk van de organen, maar geloof mij, er is geen enkel paard dat op zijn rug slaapt. Dit is ook de reden waarom dieren normaal gesproken onder narcose niet op hun rug mogen liggen... maar weet zeker dat hier ook wel weer uitzonderingen in bestaan...)

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 00:58

Dat laatste (paard op de rug) kan voorkomen als een paard in de stal rolt e klem komt te zitten.

Als je bij je paard mag komen terwijl het ligt en het blijft liggen, heb ik gehoord dat het paard je dan vertrouwd, anders zou het gelijk gaan staan. Dit is wat mij verteld is, maar het er nooit bevestiging noch ontkenning voor kunnen vinden.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 07:33

de enigste reden dat ik bij hem mag komen is omdat hij te lui is om op te staan en hij denkt dat hij de heerser over de wereld is. Denk wel dat hij me vertrouwd, maar denk niet dat dat de eerste reden is dat hij blijft liggen... hij is gewoon een kwa-jongen

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 07:36

odilia schreef:

Dat is alleen bij olifanten

Bij ons liggen de jaarlingen zowat de hele dag in de zon te tukken.
En ze doern het nog prima hoor!

lodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 08:08

Dat van die samengedrukte longen is wel waar. Een paard heeft naar verhouding een enorm groot darmpakket. Dit darmpakket komt onder wat meer druk te staan als het paard ligt. Dit komt omdat de buikholte dan wat verkleind wordt. De darmen moeten toch ergens heen en drukken tegen de buikwand van de bovenliggende zijde en tegen het middenrif. Het middenrif kan nu minder zijn werk doen en dus de borstholte bij het inademen minder goed vergroten. Het gevolg is dat de longen zich ook minder goed kunnen vergroten en dus zich minder goed kunnen vullen met lucht.

Gradus06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 08:23

Ik denk dat als je je paard of pony goed kent, je ziet of aanvoelt dat het rust of dat het ziek is.

Je kunt het heel goed zien aan de mimiek van het paard, meestal zie ik het gelijk aan zijn oog opslag als hij zich niet lekker voelt.
Dan kijkt hij in mijn ogen sloom en triest.

Als hij fit is kijkt hij helder en wakker uit zijn ogen.

flyinghorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 08:26

ja het kan misschien koliek zijn!!
maar ja het kan ook gewoon liggen zijn hoor :d

Happiness

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 11:17

Bij mij op stal staat een hengst als die in de bak loopt en er schrijnt zon dan gaat hij lekker in de zon slapen. Het kan koliek zijn, of gewoon lui heid dat het paard lekker een dutje wil doen ofzo