pony daagt je uit...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chris_Fire

pony daagt je uit...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 09:01

hoi

een vriendin van mij heeft een verzorgpony die ze niet mag rijden
alleen poetsen (eigenaar is er nooit) Ze wandelt er af en toe wel mee maar dat heeft niet echt veel zin want hij is zo sterk dat hij je gewoon
meesleurt...dus dan maar af en toe in de wei zetten en beetje opjagen
of longeren ofzo.. maarja longeren kan die niet en het leren lukt ook
niet want als je beetje met zweep zwiept gaat hij je uitdagen en komt
kei hard op je afgerent en als je hem dan wegjaagd met de zweep draait hij op en bokt hij je weg...dus opjagen in de wei gaat ook niet.... en ik weet dat je dat zeker af moet leren maar we zouden niet weten hoe.....bang voor de zweep is hij helemaal niet want als je een meter voor hem staat (achter de omheining) reageert hij nog niet en staat
hij te kijken van 'wat doe jij nou'
heeft iemand een idee?

groetjes margo

ellepel

Re: pony daagt je uit...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 09:14

aanpakken!!!!

denkd at hij van mij een geweldige zwiep met die zweep kreeg...jij bent toch potverdorie de baas en niet dat paard?

als hij jou wegjaagd betekent dat dat hij gewonnen heeft, zou ik dus echt niet toestaan.

dus toch wat harder optreden, jij bent de baas, hij moet naar jou luisteren....betekent niet dat je steeds moet slaan, maar wel heel qonsequent zijn, nee is nee, als hij stilstaan moet, dan moet dat !

zoek er anders hulp bij van iemand die veel verstand heeft met dit soort dingen...

Chris_Fire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 17:02

ja ik dacht ook ik laat me niet zomaar wegjagen...dus ik met die zweep zwaaien maar hij draait gewoon om en trapt je weg...vandaag ook weer hij is kei kreupel nu ze wou hem afspuiten wou hem net vastklikken rent hij ineens kei hard weg (zij kon gewoon niet tegin gaan hij is zoo sterk) en daar liep hij bijna de weg op :s gelukkig kwam er een man aan die heeft hem kunnen pakken......

groetjes margo....weet nog iemand iets???

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 17:27

AANPAKKEN inderdaad!!!

Flinke mep verkopen als hij ook maar waagt aan te vallen!! Liefst nog 2 ook!

Dit gedrag moet je echt niet accepteren!!

Gaan ze trekken? Ketting door mond (of gewoon touw---> pas op brandwonden), touw over neus en ruk eraan als ze begint met trekken!
Vooral touw niet loslaten, dan maar rondjes om je heen en echt zo giga op dr flikker geven!

Dit wordt anders alleen maar erger!! Dit is geen respect hebben!

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 17:28

En volgens mij hebben jullie prof. hulp nodig, want verhaal is beetje... tsja hoe zeg je dat niet gemeen en ik bedoel dit niet verkeerd, maar alsof jullie van de manege komen?

_Mayo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 17:39

Sorry hoor maar met slaan en pijn doen kom je nergens.

Ze worden er bang van en zullen je als eng beschouwen en niet als baas.

Zorg dat hij je als baas ziet door een join up ofzo te doen (koop een boek van richard maxwell of monty robberts).
Krijgen ze respect voor je en zien ze dat ze zonder jou alleen maar hard moeten werken.

Straffen mag altijd, pijn doen niet.
Kinderen mag je toch ook niet slaan als ze stout zijn? Dieren ook niet!

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 17:51

Als mijn paard tijdens het longeren op mij af zou komen krijgt ze ervan langs hoor. Ik ben echt niet voor slaan. Maar een paard wat je trapt kan een flinke mep terug verwachten.

Verder weet ik niet of jullie ervaren genoeg zijn om dit op te lossen. Misschien voorlopig alleen poetsen (als dat wel goed gaat) en het beweging geven aan een ander overlaten?

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 18:18

mayo_horses schreef:
Sorry hoor maar met slaan en pijn doen kom je nergens.

Ze worden er bang van en zullen je als eng beschouwen en niet als baas.

Zorg dat hij je als baas ziet door een join up ofzo te doen (koop een boek van richard maxwell of monty robberts).
Krijgen ze respect voor je en zien ze dat ze zonder jou alleen maar hard moeten werken.

Straffen mag altijd, pijn doen niet.
Kinderen mag je toch ook niet slaan als ze stout zijn? Dieren ook niet!

Pff, blabla, hoeveel paarden heb jij respect bijgebracht?
Zullen er niet veel zijn, want een brutale flikker zoals deze klinkt, heeft echt een paar flinke tikken nodig.

Geen respect voor de zweep? Meid, waarschijnlijk heb je hem nog nooit flink geraakt, anders had hij zich wel 3x bedacht!
En idd, gewoon ketting over de neus en kijken of hij dan nog dacht dat hij sterk kon zijn!
Gewoon aanpakken, want dit kan echt niet, straks wordt een van jullie een keer geraakt door hem en dan ben je nog veel verder van huis!

_Nancy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 19:53

Als ik jou (jullie?) was zou ik eerst de tips van de bokkers -zitten een paar handige tussen- uitproberen, en als dat niet werkt zou ik een proffesional erbij halen, want wie weet hoe fout het nog kan gaan! En dan bedoel ik niet alleen dat het paard nog 'onhandelbaarder' wordt, maar misschien valt hij jullie nog weleens echt aan ! Heb je er nog niet aan gedacht om een nieuwe verzorgpony te zoeken?
Verder ben ik het wel een beetje met mayo_horses eens, met slaan bereik je het ook niet altijd, maar dit paard is helemaal niet bang, hij heeft gewoon geen respect voor ze. Soms is een tik gewoon terecht, en ik denk bij dit paard ook.

Kuikzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 20:37

Weet de eigenaar van de pony al dat die zich zo misdraagt? Waarschijnlijk kent die de pony beter (langer) dan jullie en weet hoe dit opgelost moet worden.
Ik snap wel waarom jullie er niet op mogen rijden hoor.
Pas met longeren en halstertouwen wel op dat je geen nylon lijnen hebt, als hij die door je handen trekt heb je bijna altijd brandwonden. Dan kan je beter katoenen lijnen hebben waar je schaafwonden van krijgt, dat doet even pijn, maar dat nylon voel je heel lang.
Probeer hem wel vast te houden hoor, niet te snel opgeven en loslaten, daar komen nog eens ongelukken van. Maar ik geloof dat jullie dat ook al wel doorhadden.
Als het echt niet lukt denk ik toch dat je voor jezelf moet kiezen en de pony maar geen beweging proberen te geven, als hij echt gevaarlijk blijft.

Mayo_horses, als jou paard je schopt of bijt krijgt hij toch ook wel een flinke opdonder mag ik hopen??

Countrygurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 22:23

Dit verhaal klinkt mij heel bekend in mijn oren.
Mijn pony doet dit ook alleen niet met bokken maar met steigeren. Precies hetzelfde als met longeren. Dan dreigt ze en komt ze op je af en ze blijft gewoon met me meelopen. Dus ik kon niks doen want als ik haar met de zweep een tik geef vliegt ze vol de lucht in en lig ik eronder!

Een vriendin heeft me toen geholpen. We hebben haar samen eens goed aangepakt. Elke keer als ze naar ons neigde te komen met de oren in de nek een tik gegeven. En dan niet die zachte tikjes het mag best een keertje raak zijn hoor. En toen ging ze wel...En elke keer als ze weer naar ons neigde weer een tik gegeven. Nu gaat het al stukken beter!

Ze mogen dus best wel een tik hebben hoor...

druus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 22:59

Ik zeg altijd maar zo: niet straffen als ze iets fout doen, maar belonen als ze iets goed doen...
En als dat niet werkt dan maar de zweep wat meer gebruiken...

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 23:00

druus schreef:
Ik zeg altijd maar zo: niet straffen als ze iets fout doen, maar belonen als ze iets goed doen...

Klopt in theorie, wanneer je net met een pony begint.
Maar daar is het nu te laat voor lijkt me!

Urbs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 23:38

Maar zwaait en zwiept ze alleen maar met de zweep? Natuurlijk ben ik ook voor de methode beloon vooral en straf alleen als het echt nodig is, maar daar is het nu al een beetje te laat voor. Ik zou hem toch een keer een lel even! Echt, want anders kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan voor haar maar ook voor de pony! hij moet gewoon ontzag voor haar krijgen en haar respecteren, en als het niet anders kan dan maar met de zweep, maar dit is niet de oplossing op de lange termijn, ik zou iemand die stevig in zn schoenen staat vragen te helpen. Want ik denk dat je vriendin nu gewoon bang voor die pony aan het worden is (ook heel begrijpelijk), en dat voelt die pony aan en gaat alleen nog maar heviger zijn eigen zin doordrijven. En idd heel consequent optreden.
Maar het is niet de bedoeling dat de pony straks alleen maar met pijn doen te handhaven is, dus als hij wel luistert extra uitgebreid belonen en de hulpen zachter geven, zodat hij uiteindelijk gewoon op je pinken te sturen is om het zomaar even te zeggen. Dit is niet in een week/ maand of jaar verkrijgen, maar als je het eenmaal hebt is het super en heb je heel wat bereikt!

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 14:06

zelfde tip als de anderen: aanpakken!

ik ben zelf ook niet zo voor slaan, maar paarden (en andere dieren ook) hebben een leider nodig. ik heb ook een tijd gehad dat mn paard me aanviel enzo, naar me trapte als ik wou aansingelen, en nadat ik een paar keer een flinke trap had gehad heb ik besloten om alles wt mn paard bij mij doet, terug te doen.

als mn paard mij schopte, schopte ik terug, dat was 3 keer ne toen was het over. nu dreigt hij nog wel eens als iets hem niet bevalt, maar ik hoef mn voet maar omhoog te doen en hij weet weer dat schoppen geen zin heeft bij mij.

aanvallen in de bak ook, hij liep een keer bijna over me heen, ik heb hem zo uit de draf bij zn halster gegrepen (vraag me nu niet hoe, het ging heeel snel, maar het lukte...) en ik heb hem zo'n gigantische dreun verkocht. maar goed dat niemand het zag. maar daarna heeft hij me nooit meer aangevallen.

tuurlijk moet je niet alleen maar slaan en straffen. probeer hem eerst een een tijd te straffen als hij iets niet goed doet, als hij doorheeft wat er gebeurt als hij naar jullie schopt (jullie schoppen terug) en als hij trekt, noem maar op, en hij word wat rustiger, ga hem dan uitgebreidt belonen als hij iets wel goed doet.

in het begin zeer consequent zijn, en vergeet niet als hij het door heeft te belonen. dit helpt vast wel, en ik weet zeker dat jullie daarna op een veel leukere manier met elkaar om kunnen gaan. mijn paard en ik gaan ook super met elkaar om nu, en ik ben de baas, en mn paard vind dat helemaal niet erg. heel veel succes he!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 15:23

Ik heb het probleem met m'n eigen paard.
Iedereen op stal is van mening dat ze moeten ''aanpakken'', maar ik ken der langer als vandaag en weet dat dat de laatste tijd ook zinloos is .. Dus het ligt een beetje aan het paard!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 15:49

ik bekijk het vrij simpel...

wat doet een paard als het andere paard hem zomaar een trap geeft?

juist...die geeft een trap terug,!!!

dus daarom zeg ik bij dit dier, als hij het echt met opzet doet, verkoop hem een rotschop onder zijn kont!
denk dat je eigen voet meer pijn doet dan zijn kont hoor...
en echt een flinke pets met de zweep is in dit geval denk ik niet erg. nooit, maar dan ook nooit op hoofd slaan, maar mikken op zijn kont...

ik sla zelf praktisch nooit hoor, heb mijn eigen pony in 5 jaar tijd 1 keer een rotschop gegeven, toen ik hem net had, en hij als je achter hem langs wilde echt doelbewust naar je trapte, toen heeft hij zo'n ongelooflijke rottrap gehad, dat mijn teen blauw was....

maar trappen heeft hij nooit weer gedaan...

zoek uit waarom het dier het doet, is het speels of gemeen?
en klopt wel hoor, je moet elk geval apart bekijken, niet elk dier wat dit doet heeftd ezelfde reden ervoor en moet daarom maar hetzelfde aangepakt worden...

mijn pony had bijv ook heel erg singeldwang toen ik hem net had, als je aansingelde kreeg je zo een trap, maar dat heb ik nooit afgestraft.
en omdat dat juist een reactie op pijn was en niet gemeen bedoeld...
met veel geduld en voorzichtig aansingelen is dat bijna weg..

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 16:16

Hoi, doet hij dit nou altijd, of alleen als jullie hem proberen te longeren of "opjagen"(!)? Want het klinkt alsof hij het als een spelletje is gaan zien en inderdaad, als je hem niet een keer flink aanpakt wordt het alleen maar erger.

Probeer of iemand jullie niet kan helpen om hem (en jullie) op de juiste manier te leren om te longeren, dan kun je daar verder op uitbouwen... En verder.. Tsja het is natuurlijk vervelend dat je niet mag rijden maar dat vind ik geen reden om koste wat het kost "iets" met hem te doen, want als het niet goed lukt dan leert hij alleen maar meer streken. Niet meer opjagen in de wei dus, want zo te zien reageert hij daar averrechts op.

-x- Nouska

Chris_Fire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-05 17:32

ellepel schreef:
zoek uit waarom het dier het doet, is het speels of gemeen?

hij doet het meestal speels...maar soms ook echt kwaad...en eigenaar weet het niet maar eigenaar is nooit te zien hij staat op een
pensionstal dus er is wel toezicht. als ze gewoon even iets in de wei aan het opruimen is en aan de andere kant zijn ze aan het longeren ofzo en de zweept klapt weer dan valt hij harmke (de verzorger) meestal ook aan...maar ik weet ook dat ze eigenlijk niet sterk genoeg
is voor die pony maar dat is ook zo banketstaaf...(ze is zelf ook wel beetje bang)
ik had al een keer iemand gevraagd om te helpen maar die wou het niet omdat ze wist hoe lomp die was dus had ik ook niet zoveel aan...

groetjes margo