Fjord brokken nodig op het land?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

brenda21

Fjord brokken nodig op het land?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 08:33

Ik heb een fjord van 8 jaar, die momenteel een tijdje niet bereden wordt. Hij staat 24 uur per dag op een schrale wei, het enige wat hij bijgevoerd krijgt is hooi. Nou vraag ik me af of dit genoeg is, en of hij alle vitamines/mineralen binnen krijgt die hij nodig heeft. Hij krijgt dit eigenlijk omdat hij heel snel te dik wordt, en dus momenteel niet bereden wordt. Hij staat nu momenteel ook al weer wat te dik, en heeft ook vetbulten bij zijn buik zitten. De bulten heeft hij niet als hij bereden wordt.
Ik rijd normaal zo'n 3 a 4 keer per week, de ene keer een buitenrit van een paar uur, en de andere keer in de bak. Daarna krijgt hij wat appeltjes en worteltjes. Moet hij naar het rijden toch brokken krijgen? Even ter duidelijkheid: hij krijgt in de winter sowieso brokken, ik heb het nu alleen over de zomer. Kan iemand mij helpen?

Kleintje

Re: Fjord brokken nodig op het land?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 08:34

Ik zou het dus niet doen. Je zou eventueel zo'n pavo summerblok kunnen halen voor de vitaminen en mineralen, maar ik zou geen krachtvoer geven gezien hij niet bereden wordt.
Fjorden worden al zo snel dik...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 09:20

een handjevol brok is al genoeg om je vitamientjes aan te vullen.

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 10:43

basisbrok dan denk ik, geen sportbrok
Of die koeken geven

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 11:45

ik zou hem 1x daags een handje geven niet meer hij doet tog niet veel en ze zijn heeeel snel dik

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 11:57

ik zou pavo koeken gaan geven, of bij de paardendrogist minerale en vitamine snoepjes kopen.
Maar geen brok, dit ook omdat hij al snel vervet!
Misschien anders klein beetje kuilgras voeren?(van de 2e snede anders zit je met een eiwit overschot -> kans op hoefbevangeheid)

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 13:29

Ik zou idd voor iets van een liksteen achtig iets zorgen. Dan kan hij zelf bepalen hoeveel hij nodig heeft aan vitaminen. Je hebt tegenwoordig van die emmertjes die je in het land kan zetten, desnoods doe je die in een autoband (tegen slopen ).

Persoonlijk voer ik mijn fjord wel na het werk. Ze krijgt onbeperkt gras/ hooi (tweede snede meestal, soms even eerste) en als ze gewerkt heeft een halve kilo meusli.
Als je toch bij wil voeren zou ik voor muesli gaan, daar zitten veel minder balaststoffen in die nodig zijn om de brok geperst te houden bijvoorbeeld. Ook zijn er speciale soorten verkrijgbaar voor koudbloedrassen.
Laat je ander eens informeren bij de paardenvoeder.
Ik geloof dat je op de Divoza site trouwens ook een voedingsadvies kunt aanvragen gratis...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 14:13

Mijn fjord is 2 en werkt dus helemaal niet! Ze stata ook volop in de wei en zij krijgt een handje brokjes en een beetje musley.
Mijn appaloosa werkt wel en die krijgt gewoon een kilo brokken met musley ( 2 keer per dag ) maar ook mijn wei is redelijk schraal ( en waar het hoog is eten ze niet )
Mijn paarden doen het er goed op