Wat denken jullie wat een paard weegt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Samm

Wat denken jullie wat een paard weegt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 18:53

Ik ben even aan het uitvogelen of onze auto een anderhalpaards trailer met paard mag trekken. Het maximum laadvermogen is 1200 kilo.

Maar de een zegt weer dat een trailer 700 kilo weegt en de ander zegt weer 500, en hetzelfde geld dit met het paard.

Ik heb een kwpn van 1.64 zelf schat ik het gewicht op zo'n 600 kilo maar ook hier hoor je weer zoveel verschillen in.

Wat denken jullie??

Alvast bedankt voor de reacties!

Anoniem

Re: Wat denken jullie wat een paard weegt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 18:54

Ik gebruik zelf altijd deze formule

Formule voor gewicht:
Gewicht (in kg) = (( borstomvang (in cm) x borstomvang x lengte )) / 11.900 (naar Carrol en Huntington)

Borstomvang: Het gedeelte net achter de schoft, rondom de hele buik.
Lengte : Vanaf de zitbeenknobbels (net onder de staartwortelaanzet) tot aan het midden van de boeg

susan_opel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 19:29

bij www.piafferuitersport.nl hebben ze een meetlint waarmee je kunt kijken hoeveel je paard weegt. die kost 2,85euro. ik heb die bij mijn shet gebruikt en kwam op 200kg uit dus dat kan wel kloppen

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 20:00

Op het kentekenbewijs van de trailer staat hoe hoog het lege gewicht is. Als je de trailer nog niet gekocht hebt weet de fabrikant/leverancier hoe zwaar de lege trailer is.
Voor je paard zijn er weegbruggen om hem/haar te wegen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 20:32

Maya schreef:
Ik gebruik zelf altijd deze formule

Formule voor gewicht:
Gewicht (in kg) = (( borstomvang (in cm) x borstomvang x lengte )) / 11.900 (naar Carrol en Huntington)

Borstomvang: Het gedeelte net achter de schoft, rondom de hele buik.
Lengte : Vanaf de zitbeenknobbels (net onder de staartwortelaanzet) tot aan het midden van de boeg

Yep, die is zeer betrouwbaar. Ik ken geen afwijkingen van meer dan 10%, als je dat dus even in je achterhoofd houdt, dan zit je goed.
Trailergewichten lopen uiteen van 500 - 900kg voor een 1,5 paards trailer.

bandosx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 07:13

nou ik heb een flinke 2 paards,die weegt maar 735 kilo,dus een 1,5 paards zal wel een stuk lichter zijn hoor

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 07:20

Je kunt het paard laden, naar een weegbrug gaan en dan de combinatie zonder paard laten wegen. Het verschil is dan het gewicht van het paard. Meest betrouwbaar.

Zo'n formule gaat toch niet helemaal op. Bijvoorbeeld met paarden zoals Friezen die nogal zwaar zijn aan de voorkant, klopt de formule niet.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 07:50

Als het een normaal gebouwd paard is dan zal ie vast niet veel meer dan 600 kilo wegen. Je schrijft dat het maximum laadvermogen 1200 kilo is. Is dat het maximum van de trailer?
Ik denk dat je dan wel een rijbewijs E achter B nodig hebt. Of jemoet een joekel van een auto hebben.
Wat voor auto heb je?

Als je géén E rijbewijs hebt dan mag je een trailer trekken waarbij het maximum laadvermegen niet groter is dan het ledig gewicht van de auto.

Het gewicht van de auto staat op de autopapieren. Ook de trailer heeft als het goed is een kentekenbewijs (als de trailer meer dan 750 kilo mag hebben en dat blijkt uit je verhaal) waar op staat hoe zwaar hij is en anders moet je ff de leverancier bellen.

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 08:07

Mijn paard is 1.63, normaal gebouwd en weegt 550 kilo.
Maar mij is ooit gezegd dat dat niks uitmaakt voor een trailer, of je er nou een konijn of een paard in zet, het maximaal laadvermogen blijft hetzelfde. Ik snap er nog steeds weinig van, maar er zijn heel veel topics waarin dat uitgelegd wordt (of ging dat maximale laadvermogen over B en E rijbewijs?)

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 08:17

Als je paardenkoeken koopt van PAVO dan krijg je op het ogenblik een meetlint er gratis bij.
De gewichten die er op worden aangegeven komen dicht bij het echte gewicht van je paard.
Handig ook met ontwormen en dus voor jou voor het trailergewicht.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 08:33

Aramat schreef:
Mijn paard is 1.63, normaal gebouwd en weegt 550 kilo.
Maar mij is ooit gezegd dat dat niks uitmaakt voor een trailer, of je er nou een konijn of een paard in zet, het maximaal laadvermogen blijft hetzelfde. Ik snap er nog steeds weinig van, maar er zijn heel veel topics waarin dat uitgelegd wordt (of ging dat maximale laadvermogen over B en E rijbewijs?)

Tja ik vond het ook heel lastig en heb het dus een keer helemaal uitgezocht. Het zit ook allemaal heel krom in elkaar.
Als je alleen een B rijbewijs hebt dan reken je inderdaat met het maximum laadvermogen dus dan maakt het idd niet uit of je er leeg mee rijd of dat je er met twee paarden mee rijd.

Als je een E (achter B) hebt dan reken je dus met het gewicht wat er op dat moment achter je auto hangt.

Waar het op slaat is mij nog steeds een raadsel maar zo gaat het wel vaker in nederland.

Samm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 08:57

Ik heb een ford esort station, best een grote auto en het gewicht dat de auto mag trekken is 1200 kilo.

Verder heb ik veel rondgekeken op marktplaats naar trailers en de meeste 1,5 paards komen niet boven de 600 kilo uit.

Nou hebben mensen van stal een 2 paards trailer die 600 kilo weegt, hier zit dus idd wat verschil in.
Ik denk dat mijn paard niet meer dan 600 kilo weegt, het is een normaal gebouwd paard van 1.64
Dus als ik dan die 2 x 600 optel kom je an 1200 en zou dat in principe betekenen dat de auto het mag trekken

Je hebt dan inderdaad wel een E rijbewijs nodig.
Ik ga toch die fomules is gebruiken, en misschien nog wel eens ergens laten wegen,maarja dat is ook weer een heel gedoe.
Bedankt voor jullie reacties in ieder geval!!

Samm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 09:02

Misschien nog even handig, zo ben ik erachter gekomen wat de auto mag trekken, en wat een trailer weegt ect. Door kentekens in te vullen op deze site krijg je de exacte informatie over het voertuig of trailer, is dus ook makkelijk als je op marktplaats wat ziet en precies wil weten wat het mag trekken of wat het laadvermogen is.

Je hoeft alleen hier het kenteken in te vullen, wel met hoofdletters en dan krijg je de informatie over het voertuig of aanhangwagen.

https://info.apk.nl/ovi/

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 09:05

als jou ford 1200 kilo is en je trailer een maximum laadgewicht heeft van 1200 kilo dan mag je die met een B rijbewijs wel trekken. Mits het gewicht van de trailer en het paard niet boven die 1200 uitkomt natuurlijk want dan is ie te zwaar beladen.

janinetjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 09:06

Je hoeft alleen rijbewijs E te hebben als de aanhanger in totaal zwaarder is dan het gewicht van de auto..

Kus Janine

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 09:11

janinetjjj schreef:
Je hoeft alleen rijbewijs E te hebben als de aanhanger in totaal zwaarder is dan het gewicht van de auto..

Kus Janine

Als je aanhanger in totaal zwaarder is dan de auto mag je de trailer niet trekken ongeacht je rijbewijs.

Je hebt een E rijbewijs nodig als het maximum laadvermogen van je trailer meer is dan die van je auto.

janinetjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 09:24

Oohh,, okee..oeps

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 14:57

Al dan niet of je een e-rijbewijs nodig gaat hebben.
Ik vind een auto die 1200 kg mag trekken (en waar je een trailer met paard erin achter hangt van 1200 kg) eigen te licht.
Het is mooier als je auto wat zwaarder mag trekken. Je moet er namelijk ook rekening mee houden dat je moet kunnen optrekken.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 15:50

Samm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 20:11

De auto weegt zelf

Massa ledig voertuig Info 1.097 kg
Wat deze mag trekken : Maximum massa te trekken indien aanhangwagen:
- ongeremd Info 450 kg
- geremd Info 1.200 kg

Het is natuurlijk het mooite als het wat meer mag trekken maar als ik aan ongeveer 1200 kilo kom en deze auto mag dat trekken dan maak ik me geen zorgen met het optrekken.

Er zijn wel meer auto's die eigenlijk meer trekken dan toegestaan.

Ik heb dan dus wel een E rijbewijs nodig omdat ik meer trek dan de auto en combinatie weegt dan de auto zelf.