Beenbescherming tegen zonnebrand?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Beenbescherming tegen zonnebrand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 10:16

Vorig jaar liep mijn merrie met harnekkige mok aan het LA been. De mok is uiteindelijk wel weggegaan, maar heeft een dun litteken aan een van de kogels achtergelaten.
Met het mooie weer van de afgelopen dagen is dit litteken verbrand, zijn wat wondjes ontstaan, met gevolg dat ze weer met een dik been binnen staat.

Ik gun mijn merrie de tijd op het land, maar wil nu wel in de toekomst voorkomen dat dit weer gebeurt. Ik zit al aan mogelijkheden te denken om het litteken tegen de zon te beschermen, van insmeren met Sunblock, continu beenbeschermers op tot intapen met vetwrap. Paard blijft dag en nacht buiten en staat in een kudde met meerdere jonge paarden, en er is toezicht. Ik ben zelf niet zo voor permanente beenbescherming of vetwrap, de Sun Block heb ik nog niet geprobeerd. Ik wil haar toch wel weer een paar weken van de zomer buiten hebben, hebben jullie nog tips wat ik eventueel zou kunnen proberen?

janka01

Re: Beenbescherming tegen zonnebrand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 10:29

Mijn draver heeft last van zonne-allergie op haar witte voet. Als ik haar de hele zomer buiten laat staan zonder er iets aan te doen wordt het been dik en komen er brandwonden op. Niet leuk dus.
Ik heb er eerst een ding (hoe ze heten weet ik niet meer, iets met chaps geloof ik, net een transportbeschermer maar dan speciaal voor mok) omheen gedaan die ik had gekocht bij de paardedrogist, perfecte oplossing, maar ik vind het een nadeel dat ze alleen in het zwart verkrijgbaar zijn (met die brandende zon niet echt prettig lijkt mij). Deze beschermers mogen trouwens nooit langer dan 12 uur achterelkaar gedragen worden, dus 's avonds moet je hem weer afdoen.
Nu het de laatste jaren bij Carin zo goed gaat, doe ik alleen 's ochtends uiercreme erop (dus geen zalf maar creme, de witte) en dat werkt perfect!
Ik heb haar permanent buiten en behalve een paar kleine plekjes blijft het voetje mooi.

Roebin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 11:45

Ik zou er groene leem opsmeren dat heeft ze een beschermlaagje in haar kootholte

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 12:12

Het litteken zit niet in haar kootholte, maar aan de zijkant van haar kogel, meer richting pijpbeen.

Die extra bescherming om haar voet lijkt me erg handig. Ik ga even kijken of ze nog te krijgen zijn. Is het niet gevaarlijk i.v.m ergens achter blijven hangen of zo?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 14:44

Inmiddels gevonden, bedankt voor de tip, het product heet Equi chap, ik ga even kijken welke maat ik moet hebben.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 17:01

als het aan de buitenkant van het been is is de goedkoopste oplossing een dikke laag uierzalf of rozenglycerine erop smeren. Dat houdt de zon perfect tegen.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 17:05

Ik weet niet hoe handig je zelf bent en of de plek zich er voor leent, maar een stalgenootje heeft voor een vergelijkbaar probleem een soort "zweetbandje" van badstof en klitteband gemaakt voor haar paard, werkt perfect.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 17:09

Ik zou het even moeten proberen, maar iets wat voortdurend nat blijft of snel nat wordt is dan ook een probleem. Bovendien zit het dan midden op het gewricht.

Ik had al gedacht aan een oude sok, maar als ze daaraan blijft hangen heb je helemaal een probleem.
Klitteband heeft wel voordeel dat het snel loslaat, en iets zelfgeknutseld is wat goedkoper dan die chap...
Heb ook nog oude drie in een beschermers liggen....

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 17:24

Ja, dat is het punt een beetje, als het nat wordt en nat blijft, dan wordt de huid ook weer week. Maar volgens mij gaat het onder die chaps ook broeien als het een beetje warm is of het gras vochtig, dat kan haast niet anders.

Misschien kun je iets met een beetje een stevige panty? Dat stretcht iets en is niet zo dik dat het niet droogt of gaat broeien, het filtert waarschijnlijk wel net genoeg de zon weg. Zal misschien wel kwetsbaar zijn....

Donjaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 17:45

Hallo,

Vorig jaar stonden de volgende beenbeschermers op BOKT te koop, alleen kan ik in de zoekfunctie niets meer erover vinden.
Nu worden ze ook aangeprezen tegen insecten, maar ik meen me te herinneren dat ze vorig jaar uitsluitend als zonnebescherming werden verkocht.
(Voor hetzelfde probleem bij onze Arabier ben ik toen namelijk aan het uitzoeken geweest, vandaar dat ik het nog wist!)

Ik bedoel dus deze: http://www.profchoice.com/htmldocs/prd/ ... fb100.html

Misschien zou dit een oplossing kunnen zijn?

Groetjes,
Donjaja.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 07:40

pol013 schreef:
als het aan de buitenkant van het been is is de goedkoopste oplossing een dikke laag uierzalf of rozenglycerine erop smeren. Dat houdt de zon perfect tegen.

Mijn ervaring is dat de zon juist door de uierzalf heen brandt. Ik smeer er tegenwoordig liever Sudocrem op, dat is zalf die oorspronkelijk is bedoeld om te gebruiken bij luieruitslag.

Ret lijkt 'eroverheen gegroeid' te zijn. De afgelopen twee jaren had hij veel last van mok door zonnebrand, dit jaar nauwelijks. Wel is de combi van nat gras en zonlicht 'fataal', op dat soort dagen moeten we extra alert zijn.

Smeren met Sudocrem dus. Een sunblock schijnt ook goed te werken, ik heb ooit een tip gehad van een product van Jordens Hippo, weet alleen de naam niet meer.

Die Fly Boots uit de link van Donjaja lijken mij ook een prima oplossing.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 07:51

Citaat:
Ret lijkt 'eroverheen gegroeid' te zijn

Ik heb zo'n zelfde ervaring met de neus van mijn paard. Die verbrande altijd verschrikkelijk. Ik ben toen lapjes gaan maken voor zijn halster. Toch was dit niet helemaal de oplossing omdat nat gras en stof op het eind van de dag wel eens wilde resulteren in een kapotgeschuurde neus.

Toen hebben we dagelijks een dikke klodder (niet te zuinig, spul kost niets) rozenglycerine op zijn neus gesmeerd. Vorig jaar was het al minder erg. Dit jaar heeft hij er bijna geen last meer van. Zelfde paard, zelfde wei, zelfde ratsoen. Waarom het nu dan wel ineens goed gaat? geen idee. Maar in mijn geval werkte de rozenglycerine super.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 07:58

Rozenglycerine is niet transparant toch? Ik denk dat dat erg scheelt, Sudocrem is ook wit terwijl uierzalf meer doorzichtig is.