stijgeren op mij

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

welmoedz

stijgeren op mij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 09:58

Hey,
Ik was vandaag mijn verzorgpony's.
Ik heb er 2 1 daarvan is een 1 jarige ruin
Hij heeft een half jaar geleden o mij gestijgerd ik was met het hek ik draaide me om en toen stijgerde hij op mij.ik was 3 maanden heel erg bang van hem en durfde niks meer met hem te doen ik hoefde maar een stap in de wei te zetten of ik had al weer bijna een trouma.
Naar verloop van tijd was die weer heel lief liep gewoon mee enzo.
Maar gister begon die weer te drammen en ging bij mijn vriendin steigeren zij heeft niet zoveel ervaring met paarden dus ze rende naar het hek toen pakte ik zippo en hij deed het zelfde bij mij.
ik had hem een paar tikken gegeven maar het werkt gewoon niet nu ben ik weer bang voor hem
Hij word ook snel jaloers als ik De andere Jemie aandacht geef en hem niet. >;)
Wat moet ik hier nou mee?

groetjes

Patriesja

Re: stijgeren op mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 11:40

je moet gewoon heel consequent zijn, en vooral bij de jonge dieren...

triara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 11:44

proberen zo zelfverzekert mogenlijk over te komen en proberen niet te laten zien dat je bang bent dus gewoon proberen te poetsen durf je echt niet?vraag dan aan de eigenaar of iemand met veel ervaring of die er bij blijft staan als je hem poetst succes!

IJslander_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 13:18

HeeY,
Probeer zelfverzekerd over te komen.
Als het paard merkt dat je bang bent dan heeft het paard zoiets van ik kan alles doen want ze straft me toch niet en dan heb je kans dat je het paard het later niet meer kunt afleren.
Dus gewoon straffen als hij vervelend doet.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 16:29

Consequent zijn, en nooit je aandacht en oplettendheid laten verslappen.

Gewoon aanpakken als hij het doet, laat merken wie de baas is. Niet denken dat het zielig is als je hem een mep op zijn neus geeft, of een schop, als hij het weer doet.
Jij bent zieliger als hij jóu trapt Hij zélf zal er weinig last van hebben, en de 'schok' gaan relateren met zijn fout; het steigeren.
Zul je zien dat hij het niet zo snel nog eens doet

Jonge paarden leren snel, dus ook negatief; dat hij kan steigeren om jou te intimideren en zo zijn zin door te drijven. Nu is hij nog een jaarling, maar kleine paarden worden groot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 17:26

Ik hoorde het van Amarins en zij vroeg ook of ik een keer mee wil gaan ( heb hetzelfde gehad met Bjorn ) en is goed ik kom je helpen
Je moet inderdaad goed concequent blijven. Dat is heel belangrijk met jonge dieren.

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 18:03

Ik bwn vandaag geweest.
hij luisterde best naar m'n zus ik ging weer toen gaf ik hem een mep omdat die weer ging steigeren draaide die z'n kont naar me toe en bokte naar me.
ook als hij de stal uitkomt gaat die keihard galloperen en bookken dooor de wei heen dat doet die normaal ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 21:06

hmmm ik denk dat deze vent niet altijd concequent is behandelt. Zodra je van vakantie terug bent ga ik een keer met jou en Amarins mee eens kijken of ik je kan helpen
Aangezien mijn paarden bijna maar 3 meter van die van jou afstaan

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 21:45

Ik zou wat begeleiding zoeken. Jonge dieren zijn niet zo makkelijk in opvoeding en begeleiding is echt super. Dit is de tijd van het leven dat die duidelijk meot weten wie de baas is. Als jij bang voor hem bent voelt hij dat en blijft hij dat proberen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 21:56

Ten eerste ga ik je topic verplaatsen naar "vraag maar raak". Het is per slot van rekening een vraag.

Ten tweede denk ik dat jij een heel stuk strenger zal moeten worden en daadkrachtiger. Als je zo bang blijft zou ik er niet mee verder gaan. Door je angst reageer je niet goed op hem en wordt het probleem steeds groter. Dat kan voor jou heel gevaarlijk worden. Ik denk dat je eerst een stukje meer ervaring moet krijgen en tot die tijd moet stoppen met dit paardje waarbij het ook nog eens zo is dat zo'n jong dier eigenlijk nauwelijks verzorging nodig heeft. Lekker in de wei en met rust laten is denk ik nu het beste.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 22:01

mijn eerste hengstveulen deed dit ook.
1 x en nooit weer.
Ik had toevallig een emmer in mijn hand (hij was 5 maand) en die kreeg hij heeeel hard naar zijn hoofd geslingert!

En mijn shet deed het ok een x.
Ik stond met de rug naar hem toe en stond met mijn buik na het hek.
Hij springt zo ineens met z'n voor hoeven in mijn nek.. (mams gillen, maar veel ste laat)
Ik viel met mijn buik tegen het hek en die onbenullige shet boven op me.
Heb er gelukkig niks aan over gehouden maar ik was even niet in staat om hem aan te pakken, (gelukkig was paps ook in de buurt)

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 09:06

Ik had hem echt alle hoeken van de wei laten zien, zo'n jong paard komt altijd op het punt dat ie even wil zien hoe ver ie kan gaan.

Dan is het aan ons de taak om een duidelijke grens te stellen.

Bedenk je hoe er in de kudde op zo'n jong ding gereageerd zou worden, daar zou ie ook hardhandig op z'n plaats gezet worden.

Ik bedoel natuurlijk niet dat je te pas en te onpas een paard in elkaar moet meppen, maar als ie steigert en nog durft te trappen moet je hem (zweep mee!) een heel eind van je af jagen. Laat hem maar voor je lopen.

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 12:11

je grenzen idd stellen, kordaat reageren. zo zal het zeker wel lukken

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 12:43

Leo_ke schreef:
Consequent zijn, en nooit je aandacht en oplettendheid laten verslappen.

Gewoon aanpakken als hij het doet, laat merken wie de baas is. Niet denken dat het zielig is als je hem een mep op zijn neus geeft, of een schop, als hij het weer doet.
Jij bent zieliger als hij jóu trapt Hij zélf zal er weinig last van hebben, en de 'schok' gaan relateren met zijn fout; het steigeren.
Zul je zien dat hij het niet zo snel nog eens doet

Jonge paarden leren snel, dus ook negatief; dat hij kan steigeren om jou te intimideren en zo zijn zin door te drijven. Nu is hij nog een jaarling, maar kleine paarden worden groot.

Helemaal mee eens!
Onze inmiddels 2 jarige hengst steigerde ook veel als jaarling.
Tja het klinkt misschien zielig maar dat is/was het niet hoor!
Maar hij heeft in de tijd dat hij steigerde flink wat trappen en klappen gehad. Nu steigert hij niet meer.
Nu rent hij alleen nog maar als een gek door doorgangen heen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 14:07

Mijn shetlander heeft het ook gedaan en die heeft ook alle hoeken van het erf gezien deze knaap doet het ook niet meer
Vandaar dat ik haar ga helpen hiermee

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 21:36

denk dat ze nu idd iets meer zal hebben aan hulp direct naast haar, omdat ze eigenlijk al toegeeft bang te zijn.
als ze bij wijze van bibberend boos naar paardlief toe gaat om op zijn donder te geven neemt ie haar nog niet serieus. veel succes samen (ps doet hij dit ook bij zijn eigenaar/esse?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 23:29

Ik heb gehoord dat ie het bij de eigenaresse niet doet. maar ik weet het natuurlijk niet zeker!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 00:11

Carolinef schreef:
denk dat ze nu idd iets meer zal hebben aan hulp direct naast haar, omdat ze eigenlijk al toegeeft bang te zijn.
als ze bij wijze van bibberend boos naar paardlief toe gaat om op zijn donder te geven neemt ie haar nog niet serieus. veel succes samen (ps doet hij dit ook bij zijn eigenaar/esse?)

nee dit zag ik vandaag wel weer.
De paarden van de buurman waren los en hij wilde ze bij het erf terug jagen richting wei, en ze liepen hem gewoon voorbij..
Hij stond daar maar met z'n vingertje wijzend naar de wei en sjoe sjoe te roepen en de paarden deden er helemaal niks op uit.
Toen zijn pap en ik er maar even heen gelopen..
Ik heb 1x mijn zware stem opgezet..
Ik zei: hup move kom op en klape 1 x in mijn handen en sjoef terug in de wei waren ze..
Ze zagen gewoon dat de buurman bang was en dat mijn vader en ik dat niet waren.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 00:18

Uit de wei blijven. Je kan er duidelijk nog niet mee omgaan. Dat is geen schande, maar je zult het wel moeten leren. Neem iemand mee die wel deskundig is op het gebied van jonge paarden en luister en kijk naar die persoon hoe die situaties met een jong dier aanpakt. Pas als jij weer zeker in je schoenen staat de wei weer ingaan.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 22:15

annegti schreef:
Uit de wei blijven. Je kan er duidelijk nog niet mee omgaan. Dat is geen schande, maar je zult het wel moeten leren. Neem iemand mee die wel deskundig is op het gebied van jonge paarden en luister en kijk naar die persoon hoe die situaties met een jong dier aanpakt. Pas als jij weer zeker in je schoenen staat de wei weer ingaan.

ja ben het er eigenlijk helemaal mee eens, maar ze zal toch ooit de wei weer in moeten om het te proberen, ze moet even over die enge drempel heen.

2Morrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 11:12

ik denk niet dat het veel zin heeft om het door een ander te laten opknappen want dan krijg je het probleem dat ie bij het blijft doen maar samen zou het wel lukken diegen geeft jou advies en jij voert et uit .

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 11:15

Ik denk dat je beter dit dier niet meer kan verzorgen. Hij heeft met zijn een jaartje jong al geleerd dat hij mensen kan intimideren, en daar wordt zo een dier niet leuker van!

Jij moet stoerder zijn dan hij, en hem een ontzettende oplawaai geven als hij zo iets stoms doet als dit !