Merk je aan je paard dat hij/zij het fijn vind op de stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikisik

Merk je aan je paard dat hij/zij het fijn vind op de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 08:17

Hi girls,

Zoals de titel al zegt.. Merk je aan je paard dat hij / zij het fijn heeft op de stal waar je paard staat.

Ik heb met mijn pony dit 2x mee gemaakt dat ze niet lekker stond en nu heb ik een hele andere pony. Ze zat elke dag vol met spanning.. sprong over de bovendeur heen.. Kon geen 3 tellen stil staan aan een touw met poetsen enz..

Nu heeft ze het naar mijn idee erg fijn op stal. Mijn lessen gaan ook ineens veel en veel beter...
Ben benieuwd of jullie dit ook merken aan je paard en of je ook een andere stal bent gaan zoeken??

Groetjes! James

elmiran

Re: Merk je aan je paard dat hij/zij het fijn vind op de sta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 09:25

m'n pony's hebben t hier wel goed. Ze hebben een openstal...dus gewoon de stallen open en dan hebben we een stukje land waar ze dan kunnen lopen, kunnnen ze binnen of buiten staan wanneer ze maar willen.

M'n paard staat ergens anders, was in het begin erg wennen want ze stond eerst met een hele kudde paarden in de wei, in hier staat ze dus alleen. Er worden hier vaak ponykampen georganiseerd...mensen komen een week/weekend en gaan dus weer. Is voor m'n paard misschien ook wel beter dan hangt ze niet zo aan de andere paarden. Op stal is ze meestal wel rustig, maar kreeg van de staleigenaar gister te horen(stond ze langer op stal omdat t gewoon rot weer was) dat ze zich druk had lopen maken. Als t mooi weer is staat ze snachts gewoon in de wei. Volgens mij heeft ze hier wel een goed leven ze ziet er gewoon goed en gelukkig uit.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 09:31

Ik denk wel dat mijn paard het fijn vind op de stal waar hij nu staat. Hij staat nu in de eerste box in de gang, kan met z'n hoofd naar buiten en krijgt zo van iedereen aandacht die langs komt, waar hij erg blij mee is (je kan niet voorbij hem lopen of hij wil een aai) En we rijden we bijna elke dag in het bos, vind hij ook heel leuk.
En hij staat lekker in de wei met z'n vriendjes, als het warm is dag en nacht.
Ik denk dat hij het wel naar z'n zin heeft. Hij is lekker ondeugent en speels, daar kan je denk ik ook wel aan zien of ze blij zijn.

Roebin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 11:39

Een paard zal al snel blij zijn met een stal waar hij/zij naar buiten kan kijken en elke dag in het weiland komt.
Een paard is ongelukkig als hij/zij dag-in dag-uit op stal staat verstopt achter tralies hoe zou jij je dan voelen ongelukkkig toch.

Je kan aan een paard zien of hij gelukkig is of niet .
- Is een paard vrolijk of chagerijnig op stal
- Kijkt hij helder uit zijn ogen of heeft hij doffe ogen
- Heeft hij zijn oren naar voren of continue naar achteren

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 12:23

mijn paard is gelukkig .. ze staan met zijn 2en op de weide ... en er komt een 3e bij .. van de winter hebben ze stal met paddock eraan en ze kunnen vaak los in de bak

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 13:27

Voorheen sloeg mijn paard tegen de deuren, gedroeg zich aggressief tegenover mensen, rende over je heen de box uit en stond zuur te kijken.
Dit kan ik toeschrijven aan twee factoren: de stal waar hij toen stond (geen uitzicht behalve op muren, donker, geen contact met soortgenoten en weinig ruwvoer) en zijn gebrek aan manieren.
Toen ik hem meenam op een stage waar hij in een veel kleinere box kwam te staan (ik schat 1,5 bij 2,5) werd het een heel ander paard: vrolijker en braver. In deze box zaten namalijk ramen waardoor hij veel van zijn vrij drukke omgeving kon zien. Vanaf het moment dat hij daar stond; geen getrap etc meer.
De dag dat ik terug kwam van mijn stage en hem weer in zijn oude stal zette begon het gebonk weer.
Toen heb ik ook meteen de beslissing genomen om hem te verhuizen.
waar hij nu staat gaat hij graag terug naar zijn box, kan via de tralies contact hebben met soortgenoten, staat samen in de wei, heeft ramen en meer daglicht. De verandering in het paard waren dus super. Nooit meer zoiets voor mij en mijn paard dus. Hij is nu blij op stal!

ikisik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 14:07

Precies ja.. Ik heb ook echt een heel ander paard gekregen.. Of het nu daar aan de omgeving heeft gelegen of aan het personeel wat er rond liep??? Ik weet het niet.. Ik weet alleen wel dat mijn paard nu heerlijk naar de zin staat omdat ik een super relaxed paard heb!

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 14:11

ik merk zeker aan mijn paard of hij zich prettig vind ja of nee. als mijn paard zich niet prettig voelt ergens laat hij dat merken in zijn humeur hij is dan zeg maar echt heel chagerijnig.

Eusebio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 15:25

Ik ben met mijn paard 2 keer van stal verhuist in vrij korte tijd. Op zijn vorige stal was hij super nerveus, erg onrustig, lastig te rijden en bijna onhandelbaar. Hij staat nu op een stal waar we het alletwee geweldig naar ons zin hebben, hij is heerlijk rustig en staat te genieten van alles.
In de 2 maanden dat we daar staan hebben we 3 winstpunten gereden in het M2, wat al zo lang geleden was.
Op stal is hij gelukkig nooit chagerijnig. Zo zie je maar, het hoeft niet altijd rot te zijn om bijvoorbeeld van stal te veranderen.

ikisik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 07:19

Eusebio schreef:
Ik ben met mijn paard 2 keer van stal verhuist in vrij korte tijd. Op zijn vorige stal was hij super nerveus, erg onrustig, lastig te rijden en bijna onhandelbaar. Hij staat nu op een stal waar we het alletwee geweldig naar ons zin hebben, hij is heerlijk rustig en staat te genieten van alles.
In de 2 maanden dat we daar staan hebben we 3 winstpunten gereden in het M2, wat al zo lang geleden was.
Op stal is hij gelukkig nooit chagerijnig. Zo zie je maar, het hoeft niet altijd rot te zijn om bijvoorbeeld van stal te veranderen.

Precies, ik heb dit ook dus mee gemaakt.. Soms denk ik wel eens of het echt zo is dat die paarden hun rust vinden als ze het fijn op stal hebben.. Maar uit jullie reacties blijkt dat ik niet de enige ben die het ervaren heeft.. Lekker blijven staan Eusebio...

brenda21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 08:37

Op de stal waar ik momenteel sta, voelt mijn fjord zich zeker happy
Hij is gewoon zichzelf. Ik heb 2 jaar geleden op een stal gestaan waar hij zich absoluut niet lekker voelde, hij was chagrijnig, happerig en ik vond hem er ook niet super uit zien. Waar het toen aan heeft gelegen snap ik nu nog niet, hij kwam elke dag buiten, er werdt met hem lekker buiten gereden, en de mensen daar waren lief voor hem, voor zover ik kon zien.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 09:54

Ze hebben het hier volgens mij wel fijn op stal, ze hebben een loopstal met buiten en vanuit daar een pad dat naar de wei gaat. Hoewel ze meestal de wei in kunnen, staan ze ook vaak IN de stal, of in de uitloop. Blijkbaar hebben ze het daar dus wel naar hun zin.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 10:18

Op de stal waar ze nu staat vind ze het geloof ik wel fijn, maar ze kan niet rustig zijn daar. Als ze thuis staat is ze veel rustiger en aanhankelijker. Waarschijnlijk omdat ik hier verder geen paarden heb staan.
Ik weet dus niet waar ze het het fijnste vind...ik vind het thuis iig fijner.