Lichte plekken binnenkant nieuwe Petrie laarzen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Koortje

Lichte plekken binnenkant nieuwe Petrie laarzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 19:10

Vraagje... is het normaal dat je bij Petrie Standard laarzen nu al aan de binnenkant (op de plek waar van binnen de lussen zitten) lichte plekken te zien krijgt?? Ik heb ze nu zo`n 5-6 keer aangehad met rijden, en poets ze daarna telkens schoon en vet ze in (met ledervet, geen schoensmeer). Ik vind het maar vreemd!

Thessa

Re: Lichte plekken binnenkant nieuwe Petrie laarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 19:40

Een meisje bij ons op de manege heeft ook die petrie-laarzen en bij haar is de lak er ook helemaal vanaf gesleten door het rijden.
Maar ik zou gewoon terug gaan daar zijn ze veel te duur voor toch?

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 19:43

Ik ken ook iemand die daar last van heeft inderdaad..
Raar! Ik zou er mee terug gaan. Succes.

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 19:46

Ik heb het ook (rij er bijna nooit mee), had het al na een paar keer. Ook de standaards (die van €300 geloof ik). Moet er nog eens een keer achteraan gaan, ik hoor het ook vaker.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 21:32

_thessie_ schreef:
Een meisje bij ons op de manege heeft ook die petrie-laarzen en bij haar is de lak er ook helemaal vanaf gesleten door het rijden.
Maar ik zou gewoon terug gaan daar zijn ze veel te duur voor toch?

Heeft helaas geen zin.
Ik heb de duurste versie van petrie en op maat gemaakt, binnen 3 maanden werden ze ook al kaal, dus ik dacht ook terug sturen...
3 maanden later kreeg ik ze terug, met een potje schoensmeer van petrie en het commentaar dat ik ze vervolgens beter moet onder houden GRRRRRRRRR.....dat deed ik dus al!! maar ik was wel 3 maanden mijn laarzen kwijt!

Het komt omdat ze het leer niet meer mogen looien (door en door verven) van het milieu. Dus alle laarzen worden tegenwoordig gespoten. Lelijk, maar nix aan te doen.

Mijn oude petries heb ik 9 jaar gehad en zijn nog nooit kaal geweest.
Alleen konings schijnen het goed te doen, maar ja KASSA

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 22:41

Net als Mistral heb ik ook de duurste van Petrie (Pirouette, dressage weet ik veel hoe die heet) op maat gemaakt (heel smal kuitje) en die worden ook kaal aan de binnenkant. Heel snel al.
Maar om de zoveel tijd geeft mijn moeder ze een speciale behandeling, ze had de schoenmaker benaderd. En nu zien ze er dan na de behandeling weer tip top uit en hoef ik er alleen maar een ietswat vochtige doek overeen te halen.

Mijn moeder maakt ze gewoon schoon en dan nog een keer met spiritus. Dan doet ze er een speciale schoensmeer op. Die wrijft ze uit met een doek en daarna een borstel. En dan warme waz erover en oppoetsen met panty een nachtje laten indrogen en klaar voor gebruik.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 22:47

btw, je laarzen nooit insmeren met ledervet!!!!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 07:17

mijn laarzen hebben er nu (na 2 a 3 maanden) ook al last van. ik heb de kalfslederen petrie fieldboot.
gelukkig zit het maar aan de binnenkant

ohio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 10:56

Ja, ik heb dat ook maar mijne zijn wel 2 jaar oud,, maar ik krijg het er niet af!! beetje raar, maja

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 11:53

Mijn Petries werden ook redelijk vlug kaal aan de binnenkant, maar de kale plek wordt nu al 3 jaar lang absoluut niet groter. Ik zie het maar als een normaal gebruiksspoor, het stoort me niet.

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 11:58

Slijtage is inderdaad normaal bij laarzen die je elke dag draagt, maar om na een paar keer al plekken te zien, vind ik wel erg snel...

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 12:01

Het werd mij overigens uitdrukkelijk afgeraden om vet te gebruiken omdat dit slecht zou zijn voor de verf.
Eigenwijze ik heb een paar plekjes die erg knelden in het begin toch ingevet en inderdaad: mijn witte doekje werd bruin! (bruine laarzen).
Dus tja..... Trek je conclusies zelf maar.
Verder zag je er overigens niks van hoor.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 14:40

ik werk in een ruitersportzaak en dit verschijnsel is heel normaal. de laklaag slijt er gewoon af en ja dit kan al gebeuren na een paar keer rijden.
het enige wat je er tegen doen is je laarzen goed schoonmaken en zorgen dat er geen zweet of zand op blijft zitten, dit kan je doen met een goede cleaner van petri of met een vochtige doek, daarna behandelen met schoensmeer en geen LEERVET. terug gaan naar de winkel heeft niet veel zin er kan toch weinig tegen gedaan worden. het enige dat er tegen gedaan kan worden is de laars van een nieuwe laklaag voorzien.

RedFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 14:54

ik heb mijn petrie perfect nu ongeveer een half jaar maar draag ze bijna alleen op wedstrijd en ze zijn nog helemaal mooi.
maar je moet leren laarzen ook niet met leervet insmeren maar met schoenpoets

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 15:01

niks je laarzen insmeren met allemaal troepjes van dit troepjes van dat gebruik alleen de aangewezen petrie spullen , dan kunnen ze nooit de fout bij jou leggen, jij hebt immers hun onderhouds spullen gebruikt dus behoren de spullen netjes te blijven!

ik heb de petri perfect nu anderhalf jaar en rijd er regelmatig mee , loop er ook vaak mee ( maar dat heeft alleen effect voor de zool natuurlijk) , nou geen vaal vlekje op te vinden , vet ze nooit in , was ze alleen met leerzeep, spoel het af droog ze goed af spuit er dan petri bootwax op 3 minuten laten drogen , opwrijven en niks meer van te zien .
alleen zijn mijn zolen iets verkleurt , en die smeer ik dan in met een klein beetje schoenpoets en dan zijn die ook weer zwart ( overigens kiwi schoensmeer , kan je ook eens in de zoveel tijd heel dun je laarzen mee in smeren , maar ik heb echt geen vale plekken !
Laatst bijgewerkt door LPtjuh op 21-07-05 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 15:12

www.rijlaarzen.nl voor onderhoudt tips. heb mijn petries nu 3 jaar, minimaal 4 keer in de week mee gereden en nu pas zie ik op de rechterlaars op de plek waar de lussen dus zitten het een beetje grijzig worden. Nog een tip! Dit doe ik bij mijn zadel ook op de plekken waar hij wat grijs wordt: water koken (klein laagje) potje kiwi zwarte schoensmeer er in zetten als het water van het vuur af is. wachten tot het goed vloeibaar is en dan insmeren maar! goed laten intrekken (een nacht doe ik meestal) uitwrijven en tadaaa weer zwart