Hoe weet ik of een bijrijdster geschikt is?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Hoe weet ik of een bijrijdster geschikt is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 18:39

Ik heb een nogal moeilijk paard in de omgang. Ik kan er alles mee. Zoalng ik er bij ben gaat het met andere ook goed. Maar meestal wil het niet lukken als de persoon alleen is. Hij gaat staan dreigen. De meeste mensen geven hem dan een lel. Waar door ze helemaal niks meer met hem kunnen beginnen. Hij word dan gewoon gevaarlijk. Hij pikt dat niet.
Ik zeg dit er gewoon bij dat hij zo is. Maar ik heb dan wel het idee dat mensen voorzichter worden. Maar daar maakt hij juist weer misbruik van.

Er zijn 2 mensen die hem goed aan kunnen. Maar de hebben zelf te weinig tijd om die van mij ook een dagje te doen.
Maar hoe vind ik iemand die het goed met hem kan vinden en hij met hem.

ikkemetwikke

Re: Hoe weet ik of een bijrijdster geschikt is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 18:53

ze langer begeleiden ,voordat je ze alleen laat!?
laat ze gaan rijden,terwijl jij in stal (uit zicht,maar toch in de buurt)bezig bent.
zodat je nog kan helpen als het nodig is.
en zo steeds zelfstandiger bezig laten zijn.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 19:17

Het is echt het uit stal halen. Wat meestal fout gaat. Met rijden is het een droogkloot die geen stap verkeerd zet. Als hij druk is is hij alleen wat voorwaartser. Als hij schrikt schiet ie opzij en dat is het.
Het is echt alleen het uit stal halen en het poetsen. En er is ook geen touw aan vast te knopen wanneer die raar gaat doen. Bij mij is hij altijd gewoon braaf. Maar bij andere gaat het 20x goed en dan dan ineens haalt hij uit. Of het gaat de eerste paar x niet goed en daarna gaat het super. Er is echt geen touw aan vast te knopen aan zijn gedrag. Het ligt ook echt aan de persoon. Bij de een dreigt hij alleen maar. Maar bij de andere hapt hij gewoon een keer raak.
Terwijl ik helemaal geen problemen met hem heb of gehad heb.
Ik weet ook niet hoe dit gedrag ontstaan is.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 19:43

Geen verzorgster misschien en er zelf meer tijd aan besteden? Hem fijn 24/7 weidegang geven zodat hij zijn energie kwijt kan. Of een verzorger zoeken die overwicht heeft. Wat doet ie dan bij het uit de stal halen? Over iemand heen proberen te lopen? Bijten? Er is dan toch ooit iets behoorlijks fout gegaan.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 20:23

Ik wil straks ful time gaan werken. En vind het toch een fijn idee dat hij de nodige aandacht krijgt. 24/7 gaat helaas niet lukken. Ik dat nog gevraagd maar helaas. Ik wil hem ook niet meer verhuizen. Omdat ik nu op een stal sta. Waar er toch nog mensen zijn stal indurven en hem buiten zetten. Op mijn vorige stal wwerd hij soms gewoon niet gemest of gevoerd omdat hij gevaarlijk deed.

Ik heb zelf nergens last van. Als ik er bij ben gaat het ook gewoon goed. Ik hoor van anderen mensen dat als ze zijn stal deur open doen dat hij zich omdraait zijn oren plat legt en drijgt. Gelukkig doet hij dat nog maar zelden. Naar horen zeggen. Als hij zich niet omdraait blijkt hij dus zijn oren in zijn nek te leggen en te dreigen. Dus heel dicht bij je arm lopen happen. Wat de meeste dan doen uit reactie is hem een lel verkopen. Waar door hij meestal nog feller reageert en dan als nog bijt.

Ik weet dit alleen van de mensen van stal.

Ik heb hem in slechte toestand van een handelaar gekocht als zijnde beginnerspaard. Als hij op het land loopt is er niks aan de hand. Kan je hem zo pakken komt ie ook naar je toe enz. Het is alleen dat stukje op stal dat hij zo vervelend is. Met poetsen schraapt hij alleen en hapt een keer in de lucht. Als je met hem aan het werk ben is het een heerlijk paard.

mel77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 08:47

Hoi,

Ik heb precies zo'n paard staan, die deed het bij mij ook in het begin en het enige wat hielp was negeren, slaan helpt echt niet het word dan alleen erger. Nu doet ze het nauwlijks nog bij mij alleen bij vreemde, wat zij ook heeft is dat ze geen andere mensen bij mij in de buurt wil hebben, die valt ze aan. Het aparte weer is dat ze wel heel vriendelijk is tegenover kinderen. Ik heb gelukkig wel een bijrijdster gevonden voor haar en gelukkig gaat dat allemaal goed, maar het is inderdaad niet makkelijk om iemand te vinden.
Succes.

groetjes myra

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 09:19

kun je bijrijdster gewoon niet leren hoe ze dr mee om moet gaan? Dus gewoon zeggen dat slaan niet helpt maar hoe jij je dan wel opstelt enzo? Moet toch geen onoverkomelijk probleem zijn, als je iemand hebt die zich niet laat intimideren door je paard moet je toch een eind komen? Ik kan me trouwens wel voorstellen dat het moeilijker wordt om een bijrijder te vinden als hij echt gericht bijt of trapt, ik zou dan ook niet veel geld ervoor vragen, omdat het toch een risicofactor is.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 10:33

Hij bijt wel gericht en trapt ook gericht. Maar hij raakt je niet. Het is meer even laten zien van wie die stal is. Zou je hem dan een mep geven dan bijt of slaat hij dus wel raak.
Maar bij de een doet hij het wel en bij de andere weer niet. Bijv als mannen langs zijn stal lopen hangt hij al over de deur met zijn oren plat en bijt in de lucht. Mijn vriend gaat elk weekend mee en die kan dus wel gewoon zijn stal in. Terwijl de staleigenaar altijd een slachtoffer gaat zoeken die hem uit stal wil halen. Terwijl hij die elke dag ziet.

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 10:44

zijn er miss overeenkomsten tussen de mensen die hij wel en niet mag? bijv mannen met snorren zijn eng? meisjes die veel praten ook? dat soort dingen... als hij vroeger is mishandelt of een nare ervaring heeft gehad kan het ook zoiets zijn....
en ik denk inderdaad dat veel begeleiding wel zal helpen of iemand die heel zeker van zichzelf is en zich niet zosnel bang laat maken het helemaal zelf uit laten zoeken (is misschien wel eng, maar zo leer je elkaar wel kennen!)

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 10:51

Ik was wel van plan om de eerste paar x mee te gaan. Zeg maar de eerste keer doe ik het en de 2e keer probeer ik haar zoveel mogelijk zelf te laten doen.
Daar moet ik eens op letten of hij misschien een bepaald type niet mag.
Er is bij mij op stal wel een gozer en een meisje die constant achter elkaar aan lopen te rennen en te gillen enz. En daar reageert hij dus echt heel fel op.
Ik ben zelf heel rustig en het doet me niks als hij dreigt. Misschien moet ik een heel rustig meisje vinden die ook niet onder de indruk van hem is. Ik heb 2 bijrijdsters gehad. De eerste kon ook heel veel met hem. Die heeft nooit echt probleem gehad op stal. De tweede bijrijdster daar ben ik de eerste tijd bij geweest. En die is toen al gestopt. Omdat ze niet rustig een ritje buiten kon maken. Had ik vantevoren gezegd. Maar ja helaas.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 11:02

Ik denk dat het ook een kwestie is van uitproberen. Ik denk dat jou paard een lieve maar consequente ruiter nodig heeft. Nee is nee en ja is ja.. En verder iemand die hem heel veel aandacht geeft.

En voor de rest is het voor niemand makkelijk om een bijrijdster te vinden, omdat je toch je eisen hebt..

carrie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 11:13

Ik heb precies zo'n paard gehad. Daar kon echt niemand mee overweg....(zelf had ik er ook moeite mee). Het was bij haar gewoon echt aangeleerd verwend gedrag. Maar als je haar een lel verkocht kon je er een terug verwachten. Als je de stal inkwam altijd omdraaien en dreigen, oren in de nek en in de lucht happen. Imponeren zeg maar..... Ik heb destijds een advertentie op marktplaats gezet en er heel eerlijk bijgezet wat er aan de hand was en dat ik geen beginnetjes zocht. Er is een meisje gekomen en die gaat er zo goed mee om. Gewoon de eerste tijd samen en dan langzamerhand zelf laten doen. Inmiddels is deze merrie trouwens haar eigendom....ze kon er veel beter mee om gaan dan mij en dat verdient een eerlijke keuze (maar das detail).