Verlatingsangst?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kozz

Verlatingsangst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 15:28

Een vraagje... Sinds 02/2005 heb ik een merrie van 13 jaar. Ze heeft samen met een andere merrie op een wei gestaan gedurende vier maanden. Daar heeft ze zich redelijk snel aangepast aan haar nieuwe omgeving. Maar vier weken geleden werden wij genoodzaakt te verhuizen naar een andere wei. Omdat de twee paardjes zo heel erg aan elkaar hingen hebben we ze beide verhuisd naar die nieuwe wei. Nu staan ze daar sinds 4 weken, samen met nog vier andere paarden op de wei. Vandaag moest de hoefsmid komen en ik kreeg Queenie (zo heet mijn merrie) niet van de wei af (van de andere paarden vandaan). Toen ik Maia (die mee verhuisd is) bij haar zette ging het al iets beter. Maar Queenie bleef zeker een uur rond galopperen op de we en hinnikken naar de andere paarden (die ze niet kon zien, wel horen!)
Gelukkig was de hoesfmid wat later dan afgesproken en kon ze eerst een beetje uitrazen. Maar toen de hoefsmid zijn werk begon te doen bleef Queenie alweer niet staan! Alsmaar steigeren en protesteren! Hoefsmid heeft toen drie trappen tegen der buik gegeven
waarna het beter ging (wat had je gedacht met zo'n drie flinke trappen!?!)
Vroeger hebben wij nooit problemen gehad met de hoefsmid! Queenie stond altijd muisstil, en nu...
Ik ben zelfs nog met Queenie alleen op wandeling geweest; dus van scheidingsangst had zij niet veel last.
Kan het zijn dat die scheidingsangst nu zoveel groter geworden is door de zoveelste verhuis; of wat kan er nog schelen?
Hoeveel tijd moet een paard ongeveer hebben om haar plekje ergens te vinden en zich thuis te voelen?

Misschien moet ik er ook bij vermelden dat Queenie de dominante merrie probeert te zijn en dit al heeft moeten bekopen met enkele trappen van andere merries opd e wei...