Help!! Kom er niet uit, Kleurgenetica..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Quir

Help!! Kom er niet uit, Kleurgenetica..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 14:51

hejhej,

Zoals de titel al zegt ik kom uit 1 ding echt niet uit, ik ben nu al ongeveer 4 maanden bezig met kleur genetica, lukt echt boven wonderlijk goed (als je mij kent tenminste )

Maar nu mijn vraag..

Schimmel is altijd dominant, maar hoe zit het dan met roan?
Roan is ook van het schimmel gen, maar dan op Vos, zwart, of Agouti op zwart (bruin)

Dus hoe kan er nou roan zijn als schimmel dominant is?

Kan iemand mij helpen??

Gr. QuirA

Ibbel

Re: Help!! Kom er niet uit, Kleurgenetica..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 15:13

Roan is eveneens een dominante factor, net als schimmel. Het zijn dus 2 verschillende genetische factoren. Ook 'gewoon schimmel' is een wijzigingsfactor over vos en zwart. Net zoals bruin dat is (bruin is in feite een wijziging van zwart). En palomino, valk etc, zijn ook wijzigingsfactoren, nl verdunning van de originele kleur.

Bedoel je dat je niet weet wat er gebeurt als je een roan/schimmel hebt, dus een paard met zowel roan als schimmelfactor? Die wordt wit, net als een gewone schimmel.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 15:25

Een schimmel is genetisch anders dan een roan. Een schimmel word helemaal wit, een roan niet. Een roan-schimmel(dus die beide heeft) zal dus verkleuren als een roan, maar al witter blijven(en dus niet weer, bijna, helemaal donker worden).
Als een van beide ouders een roan of schimmel is heb je 50% kans bij een hetrosygoot paard en 100% kans bij een homosygoot paard.

Ik heb dus bij mijn merries(2 schimmels en een roan) al 50% kans op een 'wittig' paard als ik er een donkere hengst op zet. Mijn schimmelmerrie is gedekt door een schimmel hengst(beide hetrosygoot) dus heb volgend jaar 50% kans op een zwart geboren schimmel.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 15:43

Maar roan is toch dezelfde soort gen als schimmel?

Wacht ik weet het denk ik nu...

Maar welk gen heeft vos/zwart/agouti dan nodig om roan te krijgen?
Geen schimmel want dan krijg je een veranderlijke schimmel en een roan is een onveranderlijke schimmel, maar een roan wordt dus niet roan met een schimmel gen, maar met welk gen dan wel?

Als je het Cream gen hebt krijg je bij 1 gen een palomino (vos), valk(bruin) of een smoky black (zwart) en bij 2 genen Cream krijg je Perlino (bruin), cremello (vos) of een Smoky Cream (zwart).
Dus een Cream gen is en kan het niet zijn...

Als je het Dun gen hebt krijg je de wildkleuren, dus bruin-Dun (bruin/agouti/Wildkleur bruin), Crème-Dun (vos/wildkleur vos) of Blue-Dun (zwart/wildkleur zwart)
Dus ook deze is het niet...

Dan heb je nog het zilverappel gen, maar die komt alleen op zwart eruit en vos is alleen drager, maar hier door krijgt het 'zwarte' paard een zilverachtige glans en zilver achtige manen en staart...
Dus deze is het ook niet...

Het gen schimmel is dominant, dus ook over zwart, vos of Bruin (agouti) dus zo kan er nooit een roan komen...

Welk gen heb je dan dus nodig om een roan te krijgen?

QuirA

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 15:47

Ik zou graag willen weten hoe het nou precies bij mijn paard is.

Shah is bruin met zwarte manen, staart en benen en heeft overal witte haren (zeg maar stekelharig).

v: schimmel
m: schimmel
vv: schimmel
mv: schimmel
mm: schimmel
vm: schimmel

In de volgende lijn heb je 50% schimmel en 50% vos.
De eerste die redelijk dezelfde kleur bruin is zit 6 lijnen verder (naast zeg maar 75% schimmel)

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 16:08

Mistic schreef:
Ik zou graag willen weten hoe het nou precies bij mijn paard is.

Shah is bruin met zwarte manen, staart en benen en heeft overal witte haren (zeg maar stekelharig).

v: schimmel
m: schimmel
vv: schimmel
mv: schimmel
mm: schimmel
vm: schimmel

In de volgende lijn heb je 50% schimmel en 50% vos.
De eerste die redelijk dezelfde kleur bruin is zit 6 lijnen verder (naast zeg maar 75% schimmel)

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is.

Dit is voor zover ik er dan uit kan halen een bruin-roan of bruin-schimmel, maar hoe er dus een roan ontstaat terwijl schimmel dominant is en er in dit paard dus erg veel schimmel in zit en dus waarschijnlijk de vader/moeder dus homozygoot schimmel is zou dit dan eigenlijk een schimmel moeten zijn...

Trouwen hoe oud is die?
Misschien dta het wel schimmel is maar nog witter moet worden?
Of is die elk jaar al die kleur en wordt niet elk jaar witter?
En zijn de manen ook echt zwart, of zitten er ook witte/grijze haren door? niet een paar maar toch wel meerdere...

Zover ik het er nu uit kan halen is het bruin-roan bruin-schimmel, maar hoe het kan ben ik dus ook niet uit, aangezien schimmel dominant is...

Hmmm...
Als ik weet hoe het nu met roan en schimmel zit kan ik je het wel uitleggen...

Gr. QuirA

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 16:16

Ik had even op je profiel gekeken, ik vind dit echter een echt bruin paard, geen roan of zo...

Waarschijnlijk zullen de ouders van jou paard nooit homozygoot schimmel geweest zijn en altijd het Agouti gen gedragen hebben, jou paard heeft in dit toeval dus van beide ouders het Agouti gen door gekregen... en is dus bruin geworden, als die van 1 of beide schimmel gen had door gekregen was het wel een schimmel geweest, in dit geval weet ik bijna zeker dat jou paard homozygoot bruin/Agouti is...

Aangezien er veel schimmel in de lijnen zit... en dus de kans aan beide kanten erg groot geweest zal zijn dat het schimmel gen wel door gegeven zou worden...

Je paard kan ook hetrozygoot zijn, als er bijvoorbeeld ook vos ergens in zit...
Dit kan omdat Agouti dominant is over vos, omdat de basis kleur zwart is en zwart dominant over vos is...
Echter denk ik zelf dat hij homozygoot bruin/agouti is.. aangezien jij niet hebt gezegt dat er vos in zit, is dit wel het geval is hij hetrozygoot bruin/Agouti en vos, maar kan altij nog homozygoot bruin zijn.. hij hoeft immers het vos gen niet door gekregen te hebben...

Gr. QuirA

Ps: toch begin ik weer te twijfelen omdat die overal witte haren heeft...

Zucht.. Als ik het dadelijk wel weet hoe het met schimmel en roan zit, zou ik het waarschijnlijk met zekerheid kunnen zeggen wat jou paard is...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 16:21

Agouti hoeft maar van een ouder doorgegeven te worden om tot bruin te leiden bij een paard dat het zwart gen bij zich draagt. Ook vossen kunnen het agoutigen hebben, daar zie je het alleen niet bij. Het agouti beperkt de zwarte haren tot onderbenen en manen/staart. Een paard zonder agouti is dan egaal donkerbruin/zwart.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 16:22

Roan en schimmel hebben niks met elkaar te maken, het zijn 2 verschillende genen.

Ieder wijzigingsgen is een gen dat werkt over óver zwart of vos heen. Dat geldt voor agouti, dat maakt van zwart bruin, het geldt voor schimmel, dat maakt van een vos een schimmel (soms als ze jong zijn - foutief - roodschimmel of muskaatschimmel genoemd), van een zwarte een schimmel ('zwartschimmel') of van een bruine een schimmel.
En het geldt voor roan, dat maakt van een vos een roan (meestal - opnieuw foutief - roodschimmel genoemd), van een zwarte een roan (meestal moorkopschimmel genoemd) en dat maakt van een bruine een roan.

Het feit dat beide factoren allebei als 'schimmel' wordt aangeduid, zorgt voor de verwarring. En het feit dat een jonge schimmel over z'n hele lijf tijdens het lichter worden witte haren heeft maakt hem zeer zeker geen roan!

Ga er rustig van uit dat er bij alle rassen zeer weinig roan/schimmels zijn (die beide factoren in zich dragen).

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 16:32

Wat grappig. Ik zit ook met de vraag of mijn paardje schimmel wordt, vm=schimmel, mm bruin en de moeder is roodschimmel of roan? Ze is wit/grijs met appels en roodbruin stekelharig en roodbruine vlekjes.

Zijn vader is een zwarte, veranderlijke schimmel, hij word steeds witter wel met donkere manen. Daar de vader van is bruin geloof ik, moeder weet ik niet..

Haar zoon is nu bruin met zwarte manen, maar heeft overal witte enkele haren (stekelharig?), ook in zijn manen, en een witte streng met haar in zijn staart.. wordt hij dan nog witter??

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 16:36

Hoe oud is die zoon dan?

Een schimmel is een paard dat het kleurpigment in zijn haren verliest. Zoals wij mensen grijs worden. De een wordt sneller of eerder grijs dan een ander, maar uiteindelijk worden ze allemaal grijs.

Een roan zal - met verschil van intensiteit met wisseling van de seizoenen - altijd dezelfde kleur blijven.

Overigens is roan in homozygote vorm dodelijk. Roan met roan daarom nooit combineren!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 16:39

Een Roan heeft altijd een gekleurd hoofd en gekleurde benen (behalve waar hij/zij witte aftekeningen heeft). Een gewone schimmel begint bijna altijd op z'n hoofd te schimmelen rond z'n ogen. Heeft jouw paard 'een brilletje op', dus witte ringen rond z'n ogen, dan is het een gewone schimmel. Is z'n hele lijf stekelharig, maar z'n hoofd egaal zwart of vos/bruin, dan is het een roan. Een Roan wordt ook nooit helemaal wit, maar blijft altijd in enige mate gekleurde haren over z'n lijf hebben. Vaak is-ie 's winters witter dan 's zomers. Een schimmel wordt altijd helemaal wit, eventueel met vliegenvlekjes, en zal van jaar tot jaar altijd lichter worden (en de volgende zomer nooit weer donkerder, wat bij een roan dus wel gebeurt)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 16:54

De schimmel gene wordt aangeduid met 'G' (indien aanwezig) of 'g' (indien afwezig): GG, Gg of gg

De Roan gene wordt aangeduid met 'Rn' (indien aanwezig) en 'rn' (indien afwezig): RnRn, Rnrn of rnrn

Dit zijn de internationale erkennende aanduidingen.

Het zijn twee geheel apart genen met ook twee geheel apart uitwerkingen. De verwaring zit er in dat je in beide gevallen met een verspreiding van witte haren in de vacht te maken hebt en veel mensen, foutief, denken dat dit dezelfde oorzaak heeft.

Schimmel veulens worden, meestal, donker geboren en worden lichter, 'ver-schimmelen'.
Roan veulens worden als, in minder of meer mate, roan geboren. Ze 'veranderen' niet.

Beiden genen zijn dominant, beiden kunnen alleen in directe lijn - van ouder op kind - geerfd worden.

Homozygoot schimmels bestaan, maar het moet nog wetenschappelijk bewezen worden dat Roan in homozygoot staat bestaat.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 17:04

Oke nu met roan en schimmel is me duidelijk je hebt dus gewoon het schimmel gen en het roan gen netzoals je het agouti gen of cream gen of ... hebt...

Maar hoezo is homozygoot roan dodelijk?

Nu nog een vraag wie weet hoe het zit met het bont gen en met de andere apparte kleuren?

Van
Zwart,
bruin,
vos,
palomino,
perlino,
cremello,
smoky black,
smoky cream,
valk,
roan,
schimmel,
zilverappel,
alle kleuren dun (wildkleur)

heb ik nu, weet hoe die in elkaar zitten etc..

Maar zoals met sabino, rabicano, bont, enz... nog niet..
Kan iemand mij daarmee helpen??

Gr. QuirA

Edit: Kan een roan gen en een schimmel gen nu wel of niet samen?
Mij lijkt eigenlijk wel doordat het dus 2 apparte genen zijn...

Als dan de vader homozygoot schimmel is en de moeder hetrozygoot roan is (bv, 1 gen roan andere gen bruin/Agouti)

vader geeft schimmel gen door..
moeder geeft roan gen door..

het veulen heeft dan toch hetrozygoot schimmel en roan?
Of overleefd het veulen deze combinatie niet, of wordt er dan zelfs niets bevrucht?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 17:07

Alle overo patronen (sabino, rabicano, frame overo, splash white) zijn nog niet helemaal bekend, overo is ook recessief.
Tobiano is dominant, een van de ouders moet altijd Tobiano zijn, hoe miniem ook, om een gevlekt veulen voort te kunnen brengen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 17:20

Cassidy schreef:
Alle overo patronen (sabino, rabicano, frame overo, splash white) zijn nog niet helemaal bekend, overo is ook recessief.
Tobiano is dominant, een van de ouders moet altijd Tobiano zijn, hoe miniem ook, om een gevlekt veulen voort te kunnen brengen.

Dus om een bonte te 'krijgen' moet er dus 1 van de ouders Tobiano zijn?
En dus is Tobiano het zo genaamde Bont gen?
Of is dit weer een andere vorm van kleur?

en de andere kleuren hoe zien die er ongeveer eigenlijk uit..?

Sorry ben echt heel erg nieuwsgierig hierna, en heb sinds een paar maanden hier ook grote interesse in..

Gr. QuirA

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 17:58

QuirA schreef:

Als dan de vader homozygoot schimmel is en de moeder hetrozygoot roan is (bv, 1 gen roan andere gen bruin/Agouti)

Of overleefd het veulen deze combinatie niet, of wordt er dan zelfs niets bevrucht?

Roan en schimmel kan je op 1 paard vinden. Je hebt dan een roan(die veranderd) maar iedere keer een beetje lichter blijft(en dus niet weer helemaal donker word). Al is het wel lastig om te zien omdat je bij beide een paard met wit ziet.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 18:05

Ben nu nog meer in de war. Mijn pony doet eht dus andersom. Ind e winter is hij gewoon vos en in de zomer word hij wit?

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 18:42

Mijn paard is dus zomer's ook "witter" dan in de winter. Nu zie je de witte haren in zijn vacht heel goed zitten. Shah is ondertussen 9 en zal naar mijn idee ook niet meer een schimmel kunnen worden.

Rond zijn ogen zijn op zijn sneb na, geen witte haren te bekennen.

Ik ben er dus ook nog niet helemaal uit hoe het zit, ik ga me er toch maar wat meer in verdiepen.
Laatst bijgewerkt door Mistic op 20-07-05 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 18:42

Karoliena: jouw pony is gewoon een stekelharige zweetvos (zie mijn reactie in jouw topic).
Ik heb zelf een stekelharige zwarte: 's winters is ze egaal zwart, 's zomers heeft ze allemaal witte haren door het zwart. Dat komt dus wel vaker voor bij stekelharigheid, dat dat 's winters (vrijwel) weg is.

Stekelharigheid heeft helemaal niks met een roan-gen te maken.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 18:44

Ja Ibbel zag het. Grappig dat ze dan toch zo'n bles kunnen hebben, terwijl het dan helemaal geen bles is.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 19:53

Het is echt niet moeilijk maar je moet gewoon logisch denken.

Er zijn maar TWEE kleuren bij paarden, nl rood (vos) en zwart.
Zwart is dominant over rood.

Al de rest zijn veranderingen die veroorzaakt door zg 'modifiers' (veranderaars), dit geldt voor ALLE andere kleuren EN patronen.

Van deze modifiers hebt je DOMINANT en RECESSIEF genen.

Met dominant genen hoeft maar EEN gene aanwezig te zijn dan TONEN deze hun uitwerkingen.
Dominante gene zijn: Agouti (veranderd zwart naar bruin), Schimmel, Roan, de 'bonte' genen en de verdunnings genen (nl Champagne, Dun en Silver). De creme gene wordt gezien als een incompleet dominant gene. Dominantste gene is schimmel ... die overtreft alles!
Binnen de groep bont hebt je dan ook weer dat ene dominante is dan de andere.

Een der welke combinatie van deze genen kan gebeuren ... ze zijn allemaal individueel en niet aan elkaar gebonden. Uitzondering hierop is misschien de sabino gene want die, denkt men, is misschien verbonden of kan zich op andere genen binden.

Een voorbeeld voor ogen te houden:
- een naakt persoon = basis kleur
- ondergoed = agouti gene
- onderjurk = verdunnings gene, een of meerdere
- jurk = bonte gene, een of meerdere combinatie
- vest = roan
- en daarover een overjas dat alles verbergt = schimmel

Deze voorbeeld is niet erg ALS je bij de geboorte alles kan noteren maar stel dat je een oudere paard op royaal leeftijd tegen komt : een witte schimmel .... ????? wat schuilt onder die 'witte' vacht ???????

Creme wordt incompleet dominant genoemd omdat het in enkel vorm (denk aan palomino, buckskin/valk of smokey black) niet volledig overheersend is maar eerder de basis kleur uitverdund, maar in dubbel vorm (cremello, perlino of smokey cream) wel volledig overheersend.

QuirA schreef:

Terug naar die overjas ... het veulen is homozygoot of heterozygoot zwart met heterozygoot agout EN heterozygoot schimmel EN heterozygoot roan ... het zal als bruin roan geboren worden en op leeftijd uit-schimmelen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 19:56

Volgens mij krijg ik het door. hihi.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 22:17

Mijn schimmel jaarling(uit een zwarte vader en een witte, zwart geboren, moeder) had een volledig zwarte veulenvacht en daaronder zaten wat witte haartjes, ze is nu miniem stekelharig. Zelfs sommige paardenmensen erkennen haar nog niet als schimmel(ze staat ook nog als zwart op papier), ze word al witter al is het als je van een afstandje kijkt gewoon nog een zwarte. De 14 jarige zwarte die ik heb staan is grijzer dan mijn schimmeljaarling.

Mijn 4 jarige vos-roan(zwart-roan x vos) heeft eerst meer dan een jaar als vos op papier gestaan omdat ze ook gewoon vos was om te zien. Na een jaar begon ze pas wittig te worden.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 23:37

Ik heb me hier laatst in verdiept, omdat ik een veulentje fok met mijn ijslander. Ik kom er echt niet uit hoor. De merrie en hengst hebben eerder een veulen gehad; zwarte hengst, (zwartgeboren)schimmel merrie en het veulen is voskleur (nog steeds).
Ik ben bnenieuwd wat voor kleur er dit keer uit komt rollen. Ik hoop dat het veulen (gezond is en) een schimmeltje wordt.