hoefijzers?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elmiran

hoefijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 23:53

M'n paard heeft al snel last van scheurtjes of hoeven die afbrokellen aan de zijkant. Ze is pas bekapt en nu begint het al behoorlijk te brokkellen..zal er wel een keer foto's van maken. Ze loopt weinig op de weg dus hoe het kan snap ik zelf niet. Moet ik haar op ijzers gaan zetten? zo ja hoe duur is dit en hoe vaak moeten ze vernieuwd worden(heb m'n paarden allemaal zonder ijzers staan dus heb er geen verstand van)

Nijn

Re: hoefijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 00:14

Mijn pony heeft erge brokkelhoeven maar mij is afgeraden om ijzers te nemen.
Tegen mij is gezegt lekker over de weg stappen en eventueel biotine bij voeren.
Ik weet niet of je ze regelmatig invet, zo ja moet je er rekening mee houden dat de hoeven dan minder tot geen vocht meer opnemen en ze daardoor ook kunnen gaan scheuren/brokkelen.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 01:56

Ik vet ze bijna nooit in.....omdat ze zo snel scheuren ben ik ze nu wel vaker aan t invetten...dacht dat t dan minder zou worden...

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 08:08

Geen vet gebruiken, dat sluit alles af, zo kan de hoef geen vocht meer opnemen en gaat het juist scheuren en brokkelen.

Ga wat vaker over asfalt stappen, zodat de hoeven sterker worden en ook wat gelijkmatiger gaan afslijten.
Zorg ervoor dat de hoeven regelmatig vocht kunnen opnemen (plas water of modder bij de waterbak bijvoorbeeld) of anders hoefvocht of rainmaker van de paardendrogist gebruiken, dat helpt best goed en is op waterbasis dus sluit niks af.

Biotine laat de hoeven wat sneller groeien, maar moet je langer gebruiken voor je daadwerkelijk resultaat begint te zien.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 12:12

i.p.v. biotine kun je ook kalk door het voer doen, werkt niet zo goed als biotine, maar alle beetjes helpen zullen we maar zeggen.

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 16:32

Toen ik mijn merrie kreeg had zij al ijzers. Die vlogen er telkens van af vanwege brokkel hoeven. Ik reed ook met haar buiten dus had de ijzers echt nodig. Ik ben toen laurierzalf op de kroonrand gaan smeren. Die hoeven vetten werd mij afgeraden maar ik moest ze wel vochtig houden met water. Het duurde ongeveer 8 maanden voordat ik door had dat het hielp. Daarna en nu nog steeds heeft ze nooit meer een ijzer er van af vanwege de brokkel hoeven. Ze brokkelen niet meer en zijn hierdoor echt sterk geworden.
Vergeet niet dat het niet van de een op de andere dag verholpen kan worden. Dit duurt minstens half jaar als het niet langer is. De nieuwe hoef die eruit komt is goed maar wat er onder zit nog niet.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 17:21

Waarom heb je perse ijzers nodig als je buiten rijdt.
Zelf rijd ik af en toe buiten, alleen als ik vrij zeker van ben dat ik niet mijn leven riskeer.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 17:26

Ik heb nog nooit met ijzers gereden, rijd vaak buiten, maar als ik de weg over moet ga ik zo veel mogelijk de berm in. Met m'n nieuwe paard rijd ik dus 1x per week een heel klein stukje op de weg.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 17:29

1x in de week probeer ik naar buiten te gaan voor de afwisseling, maar hier in de buurt zijn wel heel veel spoken.
Overigens is bij mijn weten een stuk stappen over de weg juist goed voor ze als je ze 'bloot' hebt staan.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 17:32

vind dat sommige er wel erg snel ijzers onder gooien, ik dacht omdat die hoeven van Umi dus zo snel afbrokkellen/scheuren dat het dus minder zou worden als er ijzers onder zitten. Heb haar ook liever zonder, scheelt een hoop geld.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 17:50

En als je realistisch kijkt (nouja, imo dan)
Wilde paardjes hebben ook geen ijzers, nee dan zit er niemand op de rug maar lopen wel veel.
Verbaast me niets als mensen het er niet mee eens zijn, kun je tegen me zeggen maar respecteer mijn mening. BVD

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 18:04

ja das waar..en die worden niet eens bekapt....

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 18:16

Dat bedoel ik
Hoor trouwens wel eens iets over hyposol?
Maar geloof dat dat meer voor de straal is.