Ouder paard of veulen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lil_kim

Ouder paard of veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 20:08

Ik ga weer een paardje kopen maar nu zit ik met 1 probleem. Wat voor 1 zou het beste voor me zijn een ouder volledig beleerd paard of een veulen? hoor graag jullie mening

* ben bijna 17 kan gewoon rijden recreatie en ben gewend om op de weg te rijden, maar het duurt meestal een tijdje voordat ik een paard echt kan vertrouwen(klinkt mischien beetje gek) maar heb een pony gehad die na 2 weken zoveel veranderde van karakter dat ik er soms toch een beetje schrik van heb

Dus is het verstandig om een ouder paard te kopen? Die alles al wat gewend is en neit zo gauw schrikt etc.
Of zou een veulen beter zijn die ik naar me eigen hand kan zetten en samen een band opbouwen?

Graag hoor ik jullie mening

Nadir

Re: Ouder paard of veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 20:11

Ga op zoek naar een paard dat bij je past en begin niet aan een veulen.
Je moet er nog zoveel jaren op wachten voordat je er iets mee kan, en daarbij moet je nogal wat ervaring hebben om zo'n jong dier op te voeden. Je moet stevig in je schoenen staan en niet gauw bang zijn.

Een rustiger paard kan jou vertrouwen geven in de omgang en met het rijden. Je kunt altijd nog een jonger paard kopen voor eventuele wedstrijden.

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 20:25

ik zou ook voor een wat ouder paard gaan (hoeft echt geen 20 te zijn) jaartje of 12 ofsow... daar kun je nog jaren plezier van hebben

lil_kim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 20:45

Bedankt voor jullie mening. Dan heb ik nog een vraagje
Wat zou het beste zijn een paard of pony, pony zijn meestal wel beetje eigenwijs.. Maar met paarden heb ik neit zoveel ervaring( rijd meestal op pony's omdat ik neit zo groot ben 1.57) Zijn die kwa karakter rustiger en betrouwbaarder?

Hoop wat info te kunne krijge over omgang met oudere paarden

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 21:17

Je hebt lieve pony's en etterbakken...zo ook met paarden.
Kijk gewoon eens wat rond, let vooral op karakter.

Je hebt niet echt wedstrijd ambities zo te horen dus ik zou dan kijken naar een grote D pony of misschien een E pony. Die zijn wat handzamer voor jouw denk ik dan zo'n hele grote.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 21:26

Ben het met Ineke eens, met jou gestalte is een E-pony (148cm - 158cm) het meest geschikt van maat. Deze maat ligt idd meer in de hand, zeker als je alleen recreatief wilt gaan rijden.
Aangezien dat je wat wantrouwig ben geworden, zou ik geen 'bloed' paard aangaan maar blijf bij die rassen die bekend zijn voor hun zachte karakter en koele koppies.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 21:40

Als je op ras wil afgaan zou ik kijken naar een lieve New forest pony. Dat zijn over het algemeen, betrouwbare, lieve pony's met een goed karakter.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 21:51

Indd kiezen voor een ouder paard.

Kijk gewoon eens rond, vaak werkt het niet echt om een heel lijstje met wensen te hebben, want het gebeurt vaak genoeg dat je met iets totaaaal anders thuiskomt!
Als de klik er is, het paard is gezond en het spreekt je aan, dan zou ik daar gewoon voor gaan!

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 08:18

ik zou voor een grote pony of een klein paard met een lief karakter gaan. succes!

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 09:25

Ik ben zelf ook voor een 'wat ouder' paard gegaan. Ze was 11 jaar toen ik haar kocht en heb daar nooit spijt van gehad! Ze heeft mij ontzettend veel geleerd en vertrouwen gegeven !!
Ik zou dus ook zéker niet voor een jong paard kiezen als je er zelf al wat onzekerder in bent.

lil_kim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 09:36

Ja ben ook al wat rond aan het kijken maar nog niet echt iets gevonden of het is te ver weg....Maar nu ga ik eens aan me hoefsmid vrage of hij niet ergens een wat ouder paardje weet, je weet het maar nooit hij komt overal..

Dus als ik wat gevonden heb laat ik het zeker weten

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 09:56

ik zou zeker niet naar een te jong paarjde kijken.En een beestje nemen die koel is in zijn hoofd. Bijv een new forest.Of een haflinger.

Ik heb zelf een haflinger van 7 jaar.En heb hem nog niet lang.Hij is lkkr koel in zijn hoofd.En schrikt niet echt gouw.

Zelf ben ik ook maar ong 1.60.En mijn pony is ongv 1.45.Zelf kan je kijken voor een d of E pony.

In ieder geval veel sucses met het vinden van een leuk paardje

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 10:26

Ouder paard, veulentjes zijn wel heel lief, maar ik vind dat je ze toch beter in een koppel kunt gooien als ze jong zijn..
Duurt toch nog wel heel lang voordat je er echt mee kunt gaan rijden enzo, gewoon een wat ouder paardje nemen, moet gewoon goed zoeken totdat je er eentje hebt gevonden met een karakter dat bij jou past

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 14:50

Ga lekker voor een ouder paardje, want je geeft zal al toe dat je soms nog wel is kan schrikken wegens een nare ervaring met een andere paard. En verder moet je gewoon rond gaan kijken en misschien een paar paarden die te koop staan uit te proberen, dan merk je snel genoeg wat je wel of niet wilt..

Succes in ieder geval