paar kleine probleempjes met mijn mini :(

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CKdamour

paar kleine probleempjes met mijn mini :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 20:03

1e: Ik kan zijn beentjes niet optillen. Had dat al een keer geschreven en toen zei iedereen dat het een kwestie van oefenen is, maar ik krijg gewoon een trap als ik aan zijn been kom.
(beetje lastig aangezien ik hem zelf wilde bekappen)

2e: Meneer gaat stil staan tijdens het wandelen en staat dan aan de grond vast. Iedereen zegt maar: keer de zweep erop, maar ik wil het juist zonder hulpmiddelen hem aanleren, maar weet niet hoe!

(is een hengstje van 2 jaar, maar verder helemaal geen vervelend gedrag.. alleen dit dus)

Brendageene

Re: paar kleine probleempjes met mijn mini :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 20:44

Beentje optillen gewoon blijven oefenen. Zoek wel eerst uit of hij bang is of dat hij gewoon koppig is. Als je dit echt niet weet kan je ook een hoefsmid laten komen die hebben dat snel genoeg door (heb met mijn paard hetzelfde gehad, die trapte niet maar ging gewoon liggen) dat was uitproberen volgens de smid en ik ben toen gewoon door gaan zetten tot hij zijn voet optilde (hij deed het maar bij 1 been) als hij wilde liggen gaf ik hem op zijn donder en ging hij niet liggen snoepjes geven en heel goed belonen. Na 3 kwartier was het gezeur over. Is het angst dan zal je denk ik wat meer geduld moeten hebben en eerst beginnen met hem overal aan te raken en zijn vertrouwen te winnen. Maar hij mag jou niet trappen, dit moet je niet pikken. Als het niet lukt zou ik eens een hoefsmid bellen en het probleem voorleggen en vragen of die smid het wil proberen.

Met lopen, als hij stopt dan zet je hem achteruit en direct weer vooruit. Anders een rondje draaien en weer vooruit. Spreek hem streng toe en beloon hem uitbundig als hij meeloopt. Blijft hij staken vraag dan eens of iemand achter hem meeloopt met een touwtje of zweepje (als dreiging achter hem) als hij dan echt gaat staken en de vriendelijke methodes helpen niet geef hem dan maar eens een spreekwoordelijke schop onder zn kont.

Veel succes!

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 21:27

mijn mini wil ook nog wel eens met buiten wandelen gaan stilstaan, dan wil ze eten of de andere kant op maar niet meer vooruit meestal blijf ik dan ook rustig staan, daar word ze ongeduldig van en wil toch weer gaan lopen maar dit keer blijf ik staan en dat een hele tijd volhouden, ik merk aan dr dat ze nu niet snel meer stil zal gaan staan!

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 21:55

Citaat:
Met lopen, als hij stopt dan zet je hem achteruit en direct weer vooruit. Anders een rondje draaien en weer vooruit

ja dat gaat dus ook niet want hij staat echt vast gewoon.

@Annuh

Dat heb ik dus ook geprobeerd en werkte wel op dat moment maar hij leert er duidelijk niks van.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 21:58

Kun je wel gewoon zijn benen aaien of geeft ie dan ook een mep?
Wij hebben namelijk een tinkerhengst gehad en die mepte omdat hij het heel eng vond, we gingen toen aldoor gewoon met een zweepje (als verlening van onze arm) hem daarmee aaien totdat we hem ook met de handen konden aaien en vanuit daar steeds meer geprobeert.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 22:01

met beentje pakken, vasthouden en blijven vasthouden! niet loslaten als hij gaat schoppen, probeer wel het beentej redelijk plat te houden, zodat hij er niet al zijn gewicht op kan krijgen. er zijn namelijk pony's die gewoon het trucje hebben uitgevonden dat schoppen betekent dat de baas ze loslaat met dat vervelende beentjes pakken. laat hem maar mooi worstelen, blijf zelf rustig en zodra hij even 3 seconden stil staat loslaten en even belonen. steeds elke dag blijven herhalen.
dit moet je natuurlijk niet doen als hij doodbang is, want dan heb je kans dat het erger wordt!

met het wandelen moet je hem vrees ik als veulen behandelen. dus zodra hij stilstaat, touw om de kont net boven de achterbenen en gewoon meeduwen.
zo'n type heb ik hier ook lopen en na een paar weken stond mevrouw om de paar passen muurvast op de plek.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 22:33

Beentje gewoon elke dag eens oppakken en NIET loslaten als hij slaat.
En met lopen een zweepje mee,en elke keer een comando zeggen bijvoorbeeld 'door' of 'stap'.

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 23:27

tinkersjakie schreef:
Kun je wel gewoon zijn benen aaien of geeft ie dan ook een mep?
Wij hebben namelijk een tinkerhengst gehad en die mepte omdat hij het heel eng vond, we gingen toen aldoor gewoon met een zweepje (als verlening van onze arm) hem daarmee aaien totdat we hem ook met de handen konden aaien en vanuit daar steeds meer geprobeert.

achterbenen wel.. voorbeen komt ie wel meteen met zijn neus erbij om te kijken maar verder niks

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 23:29

hij vind het wel eng want hij durft niet meer bij me in de buurt te komen als ik zijn been vast heb gepakt

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 10:27

Is een hengst zeker. Hengsten zijn vaak wat moeilijker met beentjes omdat dat in de natuur een zwakke plek is. Hengsten die met elkaar spelen pakken elkaar altijd in de benen vast want zodra er 1 op zn knieeen ligt heeft die verloren. Mijn paardje is nu bijna 3 jaar ik heb hem vanaf dat hij een half jaar is en de hoefsmid gaat nu redelijk maar verder is het nog steeds een ramp. Dus dat het een kwestie van oefenen is is ook wel eens onzin. Ik oefen al twee jaar en het is nog niet normaal.

Dat hij stil gaat staan en niet meer verder wil is gewoon om je uit te proberen. Als je zeker weet dat er niets engs is zal je hem gewoon een paar flinke tikken moeten geven met de zweep totdat hij vooruit gaat. Daar zit niets anders op. Als het inderdaad een hengst is en je durft hem geen tik te geen dan krijg je waarschijnlijk nog heel wat problemen. Wat nog beter werkt als een ti met de zweep is gewoon een schop voor zn kont. Hoeft neti heel hard te zijn maar dat doet zn moeder ook als hij vervelend is en niet wil luisteren. Ik doe het ook altijd zo. Ze snappen direct wat je bedoeld omdat het in principe natuurlijk gedrag is voor ze.

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 12:38

karoliena schreef:
Is een hengst zeker. Hengsten zijn vaak wat moeilijker met beentjes omdat dat in de natuur een zwakke plek is. Hengsten die met elkaar spelen pakken elkaar altijd in de benen vast want zodra er 1 op zn knieeen ligt heeft die verloren. Mijn paardje is nu bijna 3 jaar ik heb hem vanaf dat hij een half jaar is en de hoefsmid gaat nu redelijk maar verder is het nog steeds een ramp. Dus dat het een kwestie van oefenen is is ook wel eens onzin. Ik oefen al twee jaar en het is nog niet normaal.

Dat hij stil gaat staan en niet meer verder wil is gewoon om je uit te proberen. Als je zeker weet dat er niets engs is zal je hem gewoon een paar flinke tikken moeten geven met de zweep totdat hij vooruit gaat. Daar zit niets anders op. Als het inderdaad een hengst is en je durft hem geen tik te geen dan krijg je waarschijnlijk nog heel wat problemen. Wat nog beter werkt als een ti met de zweep is gewoon een schop voor zn kont. Hoeft neti heel hard te zijn maar dat doet zn moeder ook als hij vervelend is en niet wil luisteren. Ik doe het ook altijd zo. Ze snappen direct wat je bedoeld omdat het in principe natuurlijk gedrag is voor ze.

Ja het is een hengstje, maar dat is het nou... ik wil niet dat hij onderdanig aan mij word omdat ik hem anders een mep verkoop.
Ik wil met het grondwerk en NH principe werken dat hij het doet omdat hij het graag voor mij doet en niet omdat hij anders een knal krijgt.

De vorige eigenaar kon zijn beentjes wel optillen en die was idd ook een stuk hardhandiger dan ik, maar ik wil dat eigenlijk niet puur omdat hij heel onzeker is verder en absoluut niet gemeen wil zijn.
Dat merk ik aan heel zijn manier van doen naar mij toe. Ik kan ook gewoon rustig achter tegen zijn kont gaan staan, kan bij wijze van half op hem gaan liggen, als hij in de wei ligt te zonnen kan ik alles met hem doen en blijft hij toch liggen...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 14:20

Ja maar als hij niet onderdanig aan jou word kan je ook niets met hem beginnen. Met de NH manier word hij ook onderdanig gemaakt en ziet hij ook jou als leider dus dat is hetzelfde uitgangspunt. Mijn hengst is er zo ver in gegaan dat hij me echt opzettelijk aanvloog. Totdat ik een keer flink hardhandig ben geweest. Hengsten moeten weten wie de leider is en de leider dat hoor jij te zijn. Ik kan ook alles met mijn pony. Hij doet alles omdat hij respect voor mij heeft, mij als leider ziet en voor me wil werken en echt neit omdat hij bang is om een tik te krijgen. Ik ben duidelijk de leider en daar respecteerd hij me voor.

Zoals ik al zei ze meoten weten wie hun leider is. Durf je hem neti aan te pakken dan zal hij de leider blijven en gaat het van kwaad toto erger. Niet om je af te zeiken maar om je te helpen.

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 16:23

ik snap het wel..

ik denk dat het eraan ligt dat ik vroeger ooit een verzorg shet had... die luisterde ook niet en toen heeft hij van mij ook wat klappen gehad... toen de eigenaar dit zag ben op straat gezet en werd er rondverteld dat ik het beestje mishandelde...

nu ben ik daarin echt een softie geworden aangezien dat dus nooit de bedoeling was geweest
Laatst bijgewerkt door CKdamour op 20-07-05 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 16:41

Weet je een schop voor de kont si minder zielig dan een tik emt een zweep. Als hij in de kudde of bij zijn moeder vervelend is krijgt hij ook gewoon een schop. je meot het natuurlijk ook neit heel hard doen. gewoon dat hij er van odner de indruk is dat jij eht leiderschap op je neemt.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 17:37

ik ben zelf ook met 2 pony's met benen bezig. ik doe en nu speelse dingen mee, aanraken/poetsen, rekken en strekken enzo, en af en toe gewoon pakken, gaat erg goed.

Kurby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 18:05

ik heb zelf ook een mini en hij is ook hengst. wij hebben dit probleem ook met Boy gehad.

Hij wordt liggend bekapt anders is het geen doen voor degene ie het moet doen. hij geeft nu wel zijn beentjes maar achter niet.
In het begin wou hij echt niet meelopen aan een halster dus we tilden hem aan zijn staart mee (wat vaak met jonge veulens gebeurd)en dat vond hij niet echt geslaagd. Nu loopt hij braaf mee aan het halster.

blijf proberen want de aanhouder wint