op welke leeftijd paard inrijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

goos

op welke leeftijd paard inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 11:40

de vraag is al duidelijk.
op welke leeftijd zouden jullie je paard inrijden(het gaat bij mij om een fjord)

_Luziream

Re: op welke leeftijd paard inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 11:42

Ik ben van plan om met ons veulen pas rond zijn derde wat dingen te gaan doen. Longeren zal ik al iets vroeger doen.
Als hij rond de 3 1/2 is denk ik dat ik ga beginnen weet het nog niet helemaal.

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 11:57

tussen de 3 en de 4 jaar is een mooie leeftijd vind ik..

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 12:02

Scheelt per paard, ene is er met 3 klaar voor andere met 4 en sommige met 5.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 12:42

ik heb nu een jaarling en was er van overtuigd dat ik ook met zijn 3e jaar langzaam aan zou beginnen, maar ik heb sinds 2 maanden nog een paardje erbij van 6 en die zit pas 3 maanden onder het zadel en heeft tot die tijd lekker buiten gelopen en rustig de tijd gehad om te groeien en ontwikkelen.
ik denk dat ik me nu ook niet meer zo ga vasthouden aan dat 3e levensjaar maar misschien ook wel wacht tot mijn uk 4 of misschien wel 5 is, is ook maar net hoe het uitkomt.
het zijn trouwens allebij fjorden.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 12:49

Dat hangt van je paard af, vind ik. De ene is er met drie klaar voor, de andere totaal niet. Ik heb me nu geëngageerd om een 3-jaarse te gaan inrijden, ik ben er vorige week bij gaan kijken en het is nog zo'n jonkie! Tegen het einde van de zomer ga ik hem een paar keer aan de longe laten lopen, gewoon met kaptoompje en evt een singel om, daarna vliegt hij terug in het land tot na de winter. Laat hem eerst maar volwassen worden.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 12:52

Ik heb gewacht tot mijn pony 4 jaar was. Voor die tijd ook maar 3 of 4x 5 minuten gelongeerd en toen erop.
De stemcommando's kende hij al van het wandelen dat ik gedaan had toen hij 2 was. Van zijn 3 tot 4de jaar heeft hij nog in de opfok gelopen.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 12:56

het ene paard is er klaar voor met zijn derde en de ander op zijn vierde of vijfde je moet naar het paard kijken en daar je mening op baseren

Loenz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 14:03

ik vind je vastklampen aan het e jaar een beetje meeloperig maja.Ik vind dat je als je paard ouder is (een jaar of 4 á 5) dan pas hem moet gaan inrijdden, hem lekker de tijd geven om te groeien en zich te ontwikkelen!
Je paard groeit nog een stuk op z´n 3e , waarom dus dan al inrijdden?¿?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 14:06

ik rij die van mij altijd in met 2.5, of ze moeten er dan echt nog teveel baby in het hoofd of lichaam voor zijn.
op dit moment rijden we een 4 jarige in, en in december gaat er weer 1 van ruim 2.5 onder het zadel.
nog nooit problemen mee gehad, lichamelijk en geestelijk gaat alles al jaren en jaren mee.

crabbybitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 14:09

ik ben begonnen toen ze drie was en heb eerst gekeken of ze het aan kon ze pikt het vrij snel op allemaal en ik geef haar af en toe een week vrij om na te denken en ff rust zodat ze het werk leuk blijft vinden dat is het belangrijkste . vaak zie je dat het snel moet en binnen een maand zadelmak en ingereden en het plezier bij zo een beestje is dan snel weg en zo moeten nog wel een poos mee!!!!

gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 14:17

wij doen het altijd met 2.5 jr. als ze kunnen stappen, draven, gallopperen en een volte kunnen lopen mogen ze nog lekke een half jaar ( afhankelijk van wat het paard nodig heeft) het weiland op. ze zijn dan sterker als ze terugkomen. Dit priciepe is gebasseerd puur en alleen op het gemak van de ruiter. Een 2.5 jarige is wat slapper en vaak makkelijker zadelmak te maken. een paard wat 4 jaar is is vaak sterk en als ze moeilijk zijn met zadelmak maken lig je voor het mooie te snel met de neus in het zand. Dit ben je snel zat als je er nog 15 moet inrijden

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 14:26

Zadelmak en een beginnetje met 2 of 2,5, doorrijden vanaf 3 jaar. Verder goed kijken naar het paard, sommige zijn er ook met drie jaar nog niet klaar voor.
Wachten tot 4 of zelfs 5 vind ik overdreven. Een paard dat sterker wordt kan ook tegen je gaan werken.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 18:02

mjin shet heb ik ingereden met 2 maanden voor hij 3 werd, en nu ben i hem meer door aan het rijden, maar het ene paard is daar veel eerder klaar voor dan een andere he..

je moet zelf kijken bij je paard,

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 18:16

3 jaar. Al zijn sommige rassen nog later volwassen. Dus ja, een beetje ras/paard-afhankelijk is het wel

tjeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 18:20

als je rond de leeftijd van 5 jaar begint kun je al voor ene groot deel van het paardenlichaam zeggen dat dit is volgroeit met namen zijn rug en benen zijn dan voornamelijk uitgegroeit en kunnen het werk dan ook zeker aan.....

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 19:01

ik zou het rond een 3e of 4e levensjaar inrijden..