Paard scheren in winter of niet ??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tuhan

Paard scheren in winter of niet ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 09:02

[i] Hoi allemaal,

Ik heb een 6 jarige pony van 1.48, hij rijdt intensief en elke winter is het probleem dat hij een enorme vacht heeft en dus enorm zweet, zijn haren krullen gewoon in de winter. Vanaf septemberw ordt er al begonnen met opbouwen van dekens, maar hij houdt gewoon een dikke vacht. En je bent dus hardstikke lang bezig met uitstappen wat in de winte rook niet ten goede komt van zijn gezondheid.

Nu is mijn vraag, is scheren verstandig, ik hoor verschillende verhalen de een zegt als je hem eenmaal scheert moet je hem zijn hele leven scheren, de ander zegt van als je hem een keer niet scheert groeit gewoon zijn vacht weer aan en is het geen probleem. wat is nu het verstandigds en wat zijn jullie ervaringen ? het gaat trouwens om een kruising welsh new forest

Alvast bedankt voor de reacties
Groetjes
Kim

xxappiexx

Re: Paard scheren in winter of niet ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 09:16

Wat voor dekens gebruik je dan? Zijn ze wel dik genoeg als het koud is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 09:18

Ik had dat probleem ook
Begon bij wijze van al met 30 graden met dekens, maar helaas hielp dat niet.
Langer licht op stal kan overigens wel wat helpen.

Ik ben mijn paard gaan scheren en nu ik geen wedstrijden meer rij, heb ik niet meer geschoren, maar heb er geen nadelige gevolgen van gezien.

Mij is wel altijd aangeleerd niet meer na 1 jan. te scheren, dus heb dat ook nooit gedaan.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 09:19

Ken mensen die er hele goede ervaringen mee hebben, maar ook die met slechte ervaringen. Zou het gewoon een keer proberen. Je zal als je geschoren hebt, wel dikkere dekens moeten kopen, anders zit met een paar weken de vacht er zo weer op. Ook moet je waarschijnlijk meer voeren, om de pony van binnen warm te houden en ze worden vaak wat feller. }> Groetjes Brennie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 09:20

meer voeren om warmer te houden?
daar heb je toch de dekens voor

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 09:30

Bedankt voor de reactie's. de dekens die ik gebruik zijn: in september een dun regendek van weather beeta, omdat hij dan overdag nog in de wei staat, daarna krijgt hij een tussendek van 150 gram, dan waneer het weer kouder wordt zijn s&k dek van 300 gram en en in de echte winter daaronder nog een woldek. Dat is denk toch warm genoeg, graag hoor ik nog meer reactie's.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 09:33

Dat lijkt mij idd warm genoeg, zo doe ik het ook en mijn paard blijft dan gewoon heel dun in d'r vacht.
Dus ja, dan maar scheren denk ik?

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 09:40

Dat doe ik bij mijn paard ook maar die kweekt evengoed ook een mega vacht.

Die wordt dus ook gewoon geschoren en geen problemen mee gehad.

Hij wordt geschoren voordat het heel erg koud is. Dan krijgt hij 2 dekens op en als het echt goed vriest 3 dekens.

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 09:41

Ik ken het probleem. Heb mijn paard de gehele winter onder goede warme dekens staan. Vorig jaar hebben we mijn paard begin sept. geschoren omdat hij echt dik in zijn vacht zat. Tot april dit jaar heeft hij kort in het haar gezeten. Maar zodra het warmer wordt komt mijn paardje dik in het haar te staan ondanks ik een zomerdeken op heb liggen. Nu hebben we mijn paardje vorige week toch maar geschoren. En heb daar nu weer veel plezier van. Zelfs mijn paardje voelt zich veel beter. Is ook niet echt prettig om met 25 graden dik in het haar te zitten. Ik vind scheren een prima oplossen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 09:43

Als het warmer word dikker in het haar?
Heb je de da haar al eens laten onderzoeken, want om eerlijk te zijn vind ik dat maar een eng idee.

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 09:45

Staat ie 's winters lang op het land?

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 10:06

mijn peerd gaat deze winter ook kaal..! is lekkerder wil niet dat ze zo lang nat blijft. Dekens genog dus daar komt ze niet tekort aan

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 10:18

en hoe scheren jullie de paarden? geven jullie een middel zodat ze rustig worden ? mijn pony is namelijk behoorlijk druk en nerveus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 10:57

Ik heb Kawa nooit wat hoeven geven, ondanks dat het een hittepetit is.
Wat wel helpt is hem ruim van te voren eens aan het geluid laten wennen.
Als dat goed aat de scheermachine tegen zijn lijf te houden, zodat hij het voelt trillen en de lucht voelt blazen.
Als hij dat goed pikt, lukt het scheren meestal ook wel.

kawa heeft wel een hekel aan de beentjes, dus die heb ik er meestal in laten staan.
Maar ook een paar keer eraf gedaan omdat ik dat zelf mooier vond

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 11:39

Ik scheer Mork meestal rond oktober/november. Mork heeft nog geneens een superdikkevacht maar ik merk rond die tijd altijd dat hij er meer last van gaat krijgen, wordt lomer enzo en het duurt lang voordat ie droog is.
Ik heb Mork vorig jaar later uit het land gehaald en hij had meer last van een dikkere vacht.
Mork staat s'winters gewoon op stal en ik begin met een 150 grams deken. Pas bij hele erge vrieskou doe ik hem zijn superwinterdeken om 300/500gr. Maar goed die van mij staat binnen en heeft vaak niet zo'n dikke deken nodig. Zijn vacht groeit mooi weer aan en ik hoef hem altijd maar 1 maal per jaar te scheren. Hij voelt zich er dan ook erg prettig bij!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 12:12

Nee niet scheren. Wordt de vacht niet beter op.

Ik wil je wel foto's sturen van mijn pony, in het voorjaar, toen hij geschoren was 's winters. En van dit voorjaar, toen hij niet meer is geschoren. Dan zal je zien waarom ik mijn pony nóóit maar dan ook nóóit meer scheer.

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 12:51

dat was mij inderdaad ook verteld dat als je hem scheert je het zo laat mogelijk moet doen, zodat je hem dan maar 1x in het jaar hoeft te scheren. Wat voor model hebben jullie meestal geschorren ? en de benen kunnen toch wel behaard blijven ? wat is het mooist en best voor mijn pony

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 13:12

Tuhan schreef:
Bedankt voor de reactie's. de dekens die ik gebruik zijn: in september een dun regendek van weather beeta, omdat hij dan overdag nog in de wei staat, daarna krijgt hij een tussendek van 150 gram, dan waneer het weer kouder wordt zijn s&k dek van 300 gram en en in de echte winter daaronder nog een woldek. Dat is denk toch warm genoeg, graag hoor ik nog meer reactie's.

Je moet er wel rekening mee houden dat je pony de deken van 300 gram ophad met een dikke vacht.Nu ga je hem scheren en heb je waarschijnlijk een warmere deken nodig want anders heeft je pony zo weer een dikke vacht.

Ik heb mijn pony vorig jaar voor het eerst geschoren en heb zijn benen niet mee geschoren.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 13:24

Sjonniej, ben wel benieuwd naar die foto's. Kan je ze niet hier plaatsen?
Ik had er totaal geen problemen mee met me oude paard. Die glom als een spiegel. Geschoren of niet. En ook de overgang naar r zomervacht ging normaal.
Me nieuwe heb ik nog niet geschoren. Misschien dit jaar.

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 13:29

runningkawa schreef:
Als het warmer word dikker in het haar?
Heb je de da haar al eens laten onderzoeken, want om eerlijk te zijn vind ik dat maar een eng idee.

haha inderdaad ja!

Ik scheer mijn paard 2x per jaar.
Maar heb dan wel in de winter,en de opbouw er naartoe,een leuk dekenlaagje erop liggen.
Wat extra voeren betreft,dat gaat nergens over.
Die dekens vervangen zijn dikke vacht zeg maar

In de zomer is alles gewoon normaal zoals het hoort in de zomer...

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 13:44

Je moet er wel rekening mee houden dat je pony de deken van 300 gram ophad met een dikke vacht.Nu ga je hem scheren en heb je waarschijnlijk een warmere deken nodig want anders heeft je pony zo weer een dikke vacht.

Ja inderdaad daar hou ik dan wel rekening mee, dan gaat er gewoon een dikker thermodeken op hem

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 13:50

April vorig jaar:
Afbeelding
Afbeelding

April dit jaar:
Afbeelding
Afbeelding

Daaaantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 13:58

heeeey als je je paard wil scheren ken je het beste aan het eind van de herfst doen dan begint de winter nog niet helemaal maar dan ken hij/zei ook ff wennen aan het klimaat en als je paard onrustig is met scheren gebruik een praam of mentos snoep helpt ook wel want de meeste paarden worden daar rustig van.
groetjess daantje

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 14:44

En wanneer had je hem toen voor de laatste keer geschoren Sjonniej?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 14:56

Paarden worden niet ziek als ze gezweet buiten zijn, dus je hoeft hem niet helemaal droog te stappen.