fitnissen als voordeel voor je proef?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

fitnissen als voordeel voor je proef?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 01:10

hier zit ik dus mee,
ik heb zondag een proef gehad, mijn lesgeefster heeft me bij het inrijden tips etc etc gegeven en voor ik de proef binnen moest zei ze 'nu ga je je 6 min volledig concentereren en álles er uit halen wat er inzit!'

dus ik concentreer me op mijn paard, mijn hulpen, mijn houding. Maar ik hoor haar een bepaalt ding niet goed lezen en ik was zodanig aant het concentreren op mijn paard dat ik helemaal de kluts kwijt was, dus ik maar gedaan wat ik dacht dat moest rijd ik een volte te veel (hier heb ik héél erg van gebaalt omdat ik hier door een 1ste plaats uit handen gaf op een toch aardig belangrijke wedstrijd voor mij)
Ik was ook een beetje 'bang' voor haar reactie omdat ze nogal streng is (en terecht dat ze streng is) maar ze zei tegen mijn moeder en tegen mij:

'ik zag aan haar dat ze op het einde van de proef echt helemaal kapot was en kluts kwijt was, hiervoor zou je eigenlijk moeten gaan fitnissen, zo leer je je inspannen en concentreren tegelijkertijd en zo leer je dat langer vol te houden'

Nu ben ik al langer op zoek naar een sport/hobby buiten paardrijden. En fitnis lijkt me al langer 'wat om te doen' maar als het dan ook nog eens als voordeel is voor mijn proef is het helemaal top! Ik hoef al niet alleen te gaan want mijn broer wil maar wat graag mee.

Dus, is fitnissen een voordeel voor je proef? Of is dit onzin?

daantjuhhh

Re: fitnissen als voordeel voor je proef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 01:18

Geen flauw idee.
Maar ik heb het zelfde probleem wel eens, dan ben ik ZO geconcetreerd dat ik de voorlezer niet hoor.
Mijn instructisie zei: dat dat ook een positief teken is, namelijk je bent gewoon echt aan het rijden. en met helemaal niks anders bezig.

Ik dnek niet dat fitness echt veel uitmaakt.
Ik dnek dat oefening kunst baad en je gewoon vaker proefjes moet rijden?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 01:37

daantjuhhh: zij zei dat ik dan zou leren van me niet alleen op 1 ding te focussen maar ook op haar. En dat ik meer 'kracht' had voor in mijn proef; dat ik dus niet op het einde helemaal uitgeput ben (ik ben van het paard afgekomen, hem te drinken gegeven en vervolgens praktisch door mijn benen gezakt van vermoeidheid.)

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 07:34

Fitness is leuk! Dus in dat opzicht kan het een fijne nieuwe hobby zijn. Dat van concentreren en inspannen tegelijk, ik ben niet goed mee... Tenminste, niet in dat opzicht waar fitness je zou kunnen helpen om die twee te combineren. Als ik ga fitnessen hoor/zie ik ook niet bepaald wat er rondom mij gebeurt hoor, en vaak schrik ik me een hoedje als de kine opeens iets zegt - al stond ie blijkbaar al tien minuten naast mij Maar het is iig erg leuk om doen!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 12:10

Ja tuurlijk. Sporten is altijd goed voor je.
Hierdoor zal je minder moeiten moeten doen om je concentratie te houden en zal je dus minder snel in de war raken.

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 13:21

Phara, ik weet niet hoe oud je bent, maar meestal raden ze voor fitness wel een bepaalde leeftijd aan

Verder is het begrip fitness natuurlijk breed. Je kan cardio fitness doen (uithoudingsvermogen kweken) maar bevoorbeeld ook om spieren/massa op te bouwen.

Ikzelf fitness ook naast het paardrijden, ik vooral cardio, omdat ik na een ziekte weer conditie moest opbouwen.

Ik merk er niet van dat ik geconcentreerder en, juist meer ontspannen, relaxed, en rustig in mn hoofd

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 16:43

Miss_petit: ik ben 15...Ofja eind augustus ben ik 15.
maar misschien net omdat je rustiger en ontspannen word dat je je hoofd kan leegmaken van alles en je je daardoor beter kan concentreren op je proef ofzo (dus dat ze dat bedoeld)
wat houd die conditie fitnis in?
Memuska: dat ga ik waarschijnlijk ook vaak hebben Ik hoor of zie helemaal niets als ik me ergens echt op concentreer, en dat was dus ook het probleem ind e proef, ik was me zo aan het concenteren op Ex dat ik haar niet heb horen lezen en mijn proef kwijt was

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 16:48

Fitness is gewoon naar de sportschool gaan, en werken aan je algehele conditie. Helpt iig bij het rijden, maar niet bij het rijden van de proef. Als jij door de zenuwen helemaal de weg kwijt bent, of zo in gedachten bent dat je de voorlezer niet mee hoort, kan de hele fitness daar niets aan doen.

Je zult met die spanning moeten leren omgaan, je leren voorbereiden op een wedstrijd zonder zenuwachtig te worden. Yoga is daar een goede methode voor. Maar Fitness toch echt niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 17:12

Cassidy: het rare is dat ik helemaal niet nerveus ben voor een wedstrijd En mediteren dan? (daar ben ik wel meer en meer mee bezig de laatste tijd)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 21:19

Yoga is een soort mediteren...En een paar minuten van bezinning voordat je een wedstrijd ingaat is ook een soort van mediteren. Even de boel de boel laten, en alleen maar aan jezelf en aan het paard denken. Doet Anky ook.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 07:09

Ik doe aan fitness en yoga en ik merk er zeker wel voordeel van. Veel fitter, minder spanning etc.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 08:02

Opzich kan het helpen, omdat je meer uithoudingsvermogen kweekt en misschien dan niet totaal uitgeput bent, hoewel dat misschien meer mentaal is...en daarvoor helpt fitness niet echt.

Wat je wel kunt doen is de proef die je moet rijden gewoon uit je hoofd leren, dan hoef je een stuk minder op de voorlezer te letten.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 10:01

inderdaad voor je conditie is het goed.
Maar ik denk dat het weinig helpt bij concentratie tijdens proef.
Ik ben ook nooit zenuwachtig maar ben ook buiten adem na een proef, vooral als ik hem uit mijn hoofd rij zonder voorlezer.
Maar thuis oefen ik rustig 2 proefjes achter elkaar zonder buiten adem te zijn.
Ik gok dat het onderbewust toch zenuwen zijn.