Arbeidscontract in Belgie paardensector

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LittleKathy

Arbeidscontract in Belgie paardensector

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-05 16:40

Aangezien in dit aankomend schooljaar BBl in deurne ga doen, had ik een baan nodig. Die heb ik gevonden in Belgie. Nu moet ik een arbeidscontract afsluiten, maar hoe zit dat nou in belgie? Ik weet al dat ze daar van een arbeidsstatuut en bediendenstatuut spreken. Maar om wat voor soort contract gaat het in de paardensector? Want mijn baas heeft het meer over een leercontract, maar dat is toch meer stage of niet?En is er in Belgie ook een instantie die jouw kunnen helpen? Hopenlijk is er iemand op bokt die me even kan uitleggen over hoe &wat

Memuska

Re: Arbeidscontract in Belgie paardensector

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 17:11

Ik ga even proberen om het kort en simpel uit te leggen. We maken inderdaad een onderscheid tussen arbeiders en bedienden. Grofweg gesteld is dit het verschil tussen handenarbeid en aan een bureau zitten. Paardensector is dus een arbeiderscontract.
Het leercontract is nog iets anders, dat kan je idd zien als een soort van stage. Vanaf 16 jaar kan je hier op leercontract gaan, dat houdt in dat je 2 (denk ik, heb het zelf nooit gedaan) dagen per week naar school gaat en de rest "gewoon" gaat werken.
Een instantie die je kan helpen, mss het ministerie ofzo? Ik ga even voor je op zoek, als je nog wat wilt weten mag je me altijd pb'en.
Offtopic: mag ik zo benieuwd zijn waar je ergens een baan in de paarden gevonden hebt?

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 17:12

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 17:21

Volgens mij krijg je van school een werk/leer overeenkomst..die teken jij en je baas en dan heb je je contract.

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 16:43

@memuska: heb je ge'pbt
@elisa2: dat is volgens mij de praktijkovereenkomst, die tekent de school ook. Pfwwww, wat een gedoe