mijn paard knakt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Emaartje

mijn paard knakt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-05 16:04

hallo allemaal ik had een vraag!!ik merk dat mijn paard knakt tijdens het stappen en in de stal als die zich verplaatst...nou heb ik op meerdere paarden gelet en die doen het ook...wat houdt dat nou in eingelijk is dat normaal dat de ene paard het meer doet als de andere...(ik hoorde dat het iets met luchtbelltjes temaken had die knappen ofzo) klopt dat kan het kwaad,hij doet het alleen in stap,niet in draf of galop,wie heeft nog meer een paard waarbij je het goed hoort in stap.;.gr emaartje

Nagini

Re: mijn paard knakt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 16:05

ik niet, want heb geen paard, ik ken wel een paar ponys die dat hebbe, die manege eigenaar zei dat het met een gewricht te make had ofzoiets

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 16:36

Dat heeft indd met de gewrichten te maken. Manier van bewegen die niet helemaal goed is (lees: iets stijf bijv.). Niks om je zorgen over te maken.

Luchtbelletjes is je reinste flauwekul.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-05 17:03

Amethyst schreef:
Dat heeft indd met de gewrichten te maken. Manier van bewegen die niet helemaal goed is (lees: iets stijf bijv.). Niks om je zorgen over te maken.

Luchtbelletjes is je reinste flauwekul.

dus het heeft met stijfheid te maken!!!dus gewoon veel loswerken en dan gaat het wel weg ofzo..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 17:08

Mijn ene merrie knakt ook,maar die heeft artrose..ik weet niet of het daarmee te maken heeft.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 17:16

Knakken in de gewrichten wordt normaliter toegeschreven aan een tekort aan gewrichtsvloeistof. Bij het lopen wordt gewrichtsvloeistof een beetje samengedrukt, als het been opgetild wordt, komt er weer ruimte in het gewricht en neemt de gewrichtsvloeistof weer z'n normale ruimte in. Is de ruimte in het gewricht groter dan de hoeveelheid gewrichtsvloeistof, dan krijg je een licht vacuumtrekken van het gewricht (door het gebrek aan vloeistof). Er ontstaan dus geen luchtbelletjes, maar vacuumbelletjes in het gewricht. Die ploppen dan bij de volgende stap. En dat is geluid dat je hoort.
Je kunt het bij jezelf opwekken door het bekende 'knakken van de vingers' door aan je vingergewrichten te trekken. Op de lange termijn kan het gebrek aan gewrichtsvloeistof voor vroege artrose zorgen.

Voor de duidelijkheid: het heeft gewoonlijk niets met stijfheid te maken, en kan niet weggetraind worden. Wel kan je een injectie met hyaluronzuur overwegen om het tekort aan gewrichtsvloeistof aan te vullen.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 17:42

Ibbel schreef:
Voor de duidelijkheid: het heeft gewoonlijk niets met stijfheid te maken, en kan niet weggetraind worden. Wel kan je een injectie met hyaluronzuur overwegen om het tekort aan gewrichtsvloeistof aan te vullen.

Waarom knakken sommige stijve paarden dan? Waarom knak ik als ik stijf ben? En waarom knak ik als ik een ''rare'' beweging maak?
Stijfheid heeft er wel degelijk mee te maken!

Hoe meer je beweegt, hoe soepeler het wordt, hoe minder het knakt. Gewrichtsvloeistof klopt indd wel.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 17:44

Emaartje schreef:
dus het heeft met stijfheid te maken!!!dus gewoon veel loswerken en dan gaat het wel weg ofzo..

Ja, loswerken, paard moet vaak ook even warmdraaien he.. Vaak gaat het dan indd weg
(Ofja, het lichaam lost het tekort aan gewrichtsvloeistof op )
Je ziet het ook wel veel bij oudere paarden.

renegade

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 17:52

die van mij knakt met zn ene achterbeen en als hij gereden heeft heeft hij t nog steeds dus het hoeft niet persee met stijfheid te maken te hebben

2Morrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 17:55

ik weet niet wat het is maar heb het alleen nog bij manegepaarden gezien.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-05 23:30

nou ik hoop toch niet dat die ooit artrose er van krijgt...maar hij heeft wel een tijdje in de manege ook meegelopen dus dat kan dan kloppen...maar er is niets aan te doen dus...

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 11:14

nog iemand die er meer over kan vertellen of dit herkent bij je paard

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 11:22

Mijn paard doet dat ook wel m.n. in het begin als we rijden.
* Ibbel, ik vraag me af hoe lang die injecties werken en zitten daar dan geen risico's aan?

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 13:48

Ik ga mee met het verhaal van Ibbel, hoewel vervroegde artrose er toch niks mee te maken schijnt te hebben. Dat dacht ik eerst ook maar dat schijnt dus niet zo te zijn. Vraag me niet hoe het zit, dat weet ik niet.

Indy heeft het ook, en ook zij is manegepony geweest.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 14:05

dus het heef tinderdaad te maken met te weinig gewrichtsvloeistof..e omdat ze een tijdje bij de manege meegelopen heeft..dus het kan verders geen kwaad,,ik ken ook paarden die gean manege paard zijn en het ook doen van de stijfheid..

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 16:01

Mijn jaarling heeft het als ik zijn ene achterbeen uitbrab en pak het hoefje dan knakt het gewrichtje iets. Maar hij heeft dit met lopen niet ook enti met een stap opzij of alleen met uitbrabben aan dat ene beetnje.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 17:26

Mijn haffie heeft het achter ook een beetje de ene keer wat meer als de andere, veel stappen op de weg lijkt voor haar te helpen dan is bijna altijd weg daarna.

Volgens de da, want ik heb het bij haar na laten kijken, was het niks ernstigs en hoeft het niet te duiden op artrose, daar zijn geen aanwijzingen voor.
Mocht je paard wel een verhoogt risico hebben op Artrose zijn er middelen zoals Primeval of Biosynov (of hoe je dat ook schrijft) die goed blijken te werken en niet zo grijpend zijn voor het paardenlijf als de injecties (in bv het gewricht) dat wordt vaak pas als laatste gedaan.

Ik heb hetzelfde in mn polsen en knieenen, net als bij mensn kun je medicijnen krijgen waarbij het tekort aan GWVl. aangevuld wordt.
(tevens wordt de aanmaak wordt gestimuleerd)

Vlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 17:29

Ik heb het zelf, en m'n paard heeft het ook weleens gehad.
Net zoals m'n broertje, m'n beste vriendin, enz.
Volgens mij is het niet echt ernstig, tenzij je het echt heel vaak hebt..

terlygert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 17:39

Die van mij heeft het echt heel soms, maar hij is al 17 en bij hem is het gewoon een beetje gewrichts slijtage.
Hij krijgt nu Gelatinaat (werkt weefsel opbouwed) en hij heeft het al een half jaar niet meer.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 22:56

terlygert schreef:
Die van mij heeft het echt heel soms, maar hij is al 17 en bij hem is het gewoon een beetje gewrichts slijtage.
Hij krijgt nu Gelatinaat (werkt weefsel opbouwed) en hij heeft het al een half jaar niet meer.

gewrichtslijtage nou dat zou vroeg zijn voor mijn paard want die is pas net 11 geworden...maar niet erg dus...

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 23:03

De mijne hoor ik weleens knakken als ik zijn hoeven uitkrab (bij het optillen dus). Ik doet dat altijd in zijn stal voordat ik hem eruit haal, en ook alleen dan hoor ik soms "geknak". Als hij 's ochtend van 7-10 heeft buiten gestaan en ik kom s'avonds staat hij daar dus ook alweer een tijdje in. Ik dacht daarom ook dat het een bepaalde stijfheid was (hij verder absoluut niet stijf). Ga het toch nog eens navragen nu aan de DA, met die verhalen over gewrichtsvloeistof en artrose.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 23:30

Fleurtje100 schreef:
De mijne hoor ik weleens knakken als ik zijn hoeven uitkrab (bij het optillen dus). Ik doet dat altijd in zijn stal voordat ik hem eruit haal, en ook alleen dan hoor ik soms "geknak". Als hij 's ochtend van 7-10 heeft buiten gestaan en ik kom s'avonds staat hij daar dus ook alweer een tijdje in. Ik dacht daarom ook dat het een bepaalde stijfheid was (hij verder absoluut niet stijf). Ga het toch nog eens navragen nu aan de DA, met die verhalen over gewrichtsvloeistof en artrose.

ik denk dat het allemaal wel meevalt,,zolang het paard er geen last van heeft...

Maaikies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 10:27

Neptunus heeft het ook wel eens met stappen. Maar het heeft niet te maken met opwarmen. Want als ik hem na een uur rijden losgooi heeft hij het nog steeds met stappen. De ene keer is het meer dan de andere keer, en soms ook helemaal niet. Neuptunus is 16 en heeft vroeger ook in de manege lessen megelopen.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 10:58

Saar heeft het ook altijd met stappen, in draf en galop niet, komt denk ik omdat ze ook al 19 is