Drukkingen van bandages, van welke bescherming dan niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xxappiexx

Drukkingen van bandages, van welke bescherming dan niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-05 15:34

Mijn paard heeft een heel gevoelige huid, van peesbeschermers kreeg ze al heel snel lelijke drukplekken waar naderhand dus witte haren zijn gekomen. Nu gebruik ik dus al een tijdje fleece bandages als "bescherming" en ik dacht dat dat al beter ging. Maar het valt me op dat ze zelfs hiervan drukplekken krijgt! Wat kan ik dan nog als bescherming gebruiken? Er is toch weinig wat nog zachter is dan gewoon fleece? Ik kan niet zonder, ze heeft namelijk ijzers en tikt wel eens aan....D'r benen worden echt lelijk zo

Let_be

Re: Drukkingen van bandages, van welke bescherming dan niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 15:47

En van die klitteband dingen? Of met bont!!!!

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 15:59

rijd je wel met onderlappen onder je bandages?? ( ik rijd zelfs met onderlappen bij mijn fleece bandages)
anders zou je voor pijpkousen kunnen kijken. zit om het hele been en heb je iig niet met de sluitingen te maken die op het been liggen (zoals bij peeskappen).

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 18:16

Als je paard zo'n gevoelige huid heeft, zou je iig moeten zorgen dat je peesbeschermers echt niet vies zijn. En daarbij ook niet te strak aantrekken. Dat is een veelgemaakte fout. Men trekt het elastiek strak, maar dat moet dus absoluut niet. Daar krijg je drukplekken van ja. Maar als jij zorgt dat er absoluut geen vuil in de beschermers zit, en je doet ze goed om kan ik t me bijna niet voorstellen dat ie er plekken van krijgt.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 18:31

Als je paard zo aantikt dan kun je ook zoeken naar een oplossing daarvoor in de vorm van beter bekappen of aangepaste ijzers. Een klapijzer voor bijvoorbeeld zorgt er voor dat het voorbeen eerder weg is en dat je paard dus niet aan tikt. Dan heb je geen peesbeschermers meer nodig.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-05 20:19

@ Quijosavan: Van klitteband krijgt ze die plekken nou net, dus dan heeft bont weinig zin want dat raakt de benen ook.
@ Barco: Nee ik gebruik geen onderlappen en die wil ik ook niet gaan gebruiken, dan heeft ze straks hele dikke benen en raken ze elkaar nog vaker.
@ Needje: Mijn peesbeschermers zijn niet vies, en ik trek het klittenband niet strak aan, ze krijgt de plekken juist als het klitteband de huid raakt. Als ze zelfs van bandages al drukplekken krijgt krijgt ze het van peesjes zeker.
@ mrie: Ze tikt niet met haar achterbenen haar voorbenen aan maar raakt met het ene voorbeen de kogel van het andere been. En aangezien ze nog wel eens weg wil schieten in de bossen heb ik er toch liever wat omheen....

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 20:29

Was niet verkeerd bedoeld hoor!
Als het klitteband de blote huid van het paard raakt, kan t me voorstellen dat t schuurt. Dan zou je een ander model moeten nemen, waarvan het elastieke stuk langer is, zodat dat probleem weg is.
Ik heb ook van die bandageflappen. Die wikkel je er zo omheen. En dat is zacht neopreen spul. Denk dat zulke dingen minder schuurplekken kunnen veroorzaken als welke beenbescherming dan ook. Is dat misschien een idee?

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-05 22:09

Ik bedoelde het ook niet vervelend hoor
Het is niet alleen de klitteband, het is gewoon het hele elastieke gedeelte. als ook maar iets de huid raakte komen er al witte haren. Ik heb gekeken voor de nieuwere peesbeschermers van Eskadron. Die met zo'n flap aan de voorkant. Maar ik ben bang dat ook dat weer gaat drukken....

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 07:22

je zou dan ook voor pjpkousen kunnen kijken. Dan heb je geen last van sluitingen op de huid.

ChingYi_Dino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 07:35

je kunt misschien kleine bontjes om het klitteband heen doen.
Het is een tip

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 09:01

Pijpkousen zijn niet dé oplossing hoor! Het bescherm alleen de binnenkant van het been. Maar misschien (ik zie dit wel vaker) moet je én bandages én pijpkousen omdoen. Dat kan wel helpen. Dan heb je bescherming rondom en bescherming aan de binnenkant.
Pijpkousen helpen eigenlijk alleen maar met het beschermen van de binnenkant van de kogel. Maar verder helpt het absoluut niet! Een paard van een kennis van mij heeft gewoon pijpkousen gedragen en was om de haverklap kreupel. Niets hielp. Er was natuurlijk wel meer aan de hand. Maar pijpkousen gaven gewoon geen steun. Het paard is toen afgemaakt.

Wat ik niet begrijp is dat met dat klittenband Wat bedoelen jullie daarmee?

Groetjes Janine

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 09:04

Volgens mij zijn er dan geen oplossingen meer en zal je het zonder moeten doen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 09:06

En 3-in-1 beschermers dan? Die zijn van zacht soepl meteriaal en zitten rondom het been zonder dat er elastiek op het been zit.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 09:13

3 in 1 beschermers, die zijn van neopreen. Gaat dat niet ontzettend zweten daaronder?

Ik ben trouwens een naar een ruitersportzaak gegaan en daar zeiden ze dat ik lederen peesbeschermers moest gebruiken, die zijn van natuurlijk materiaal want waarschijnlijk kan mijn paard dan niet goed tegen de materialen waarvan peesbeschermers enzo van gemaakt zijn......zou dat kunnen kloppen?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 09:19

Leer lijkt me juist nog stugger.

3 in 1 beschermers zijn van neopreen, net als peesbecshermers. maar om peesbeschermers zit een plastic "kap" waardoor vocht moeilijker weg kan, het kan niet verdampen.

maar wat wil je nu? Je wilt geen bandages, want die drukken. Je wilt geen peesbschermers, want die drukken. Je wilt geen 3 in 1 beschermers want die zweten. Dan zou ik zeggen: Doe niks om, maar dat wil je ook niet...

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 09:35

idd, ik wil het liefst iets als bescherming. Maar ik realiseer me nu ook dat er weinig meer is. Dus dan zal ik het zonder moeten gaan doen.
Toch bedankt voor jullie tips!

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 09:56

Misschien kun je haar sprringschoenen omdoen?

newie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 10:12

Springschoenen helpen niet op de kogel
Ik zou het ook eens proberen met onderlappen, misschien helpt dat.
Anders misschien eens met je smid overleggen, zoals mrie ook al zegt

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 10:49

Een strijkring?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 10:56

Heeft ze echt altijd wondjes al je zonder rijdt? Die van mij tikt met peesbeschermers heel erg aan, maar zonder heeft hij nog nooit wondjes gehad, die peesbeschermers zitten hem dus gewoon in de weg.
Veel mensen zeggen: Er zitten krassen op de peesbeschermers dus mijn paard heeft ze echt nodig. Onzin! Die van mij zitten vol krassen, maar de benen van mijn paard niet, terwijl ik ze nooit meer om doe.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 12:47

Anouar15 schreef:
Heeft ze echt altijd wondjes al je zonder rijdt? Die van mij tikt met peesbeschermers heel erg aan, maar zonder heeft hij nog nooit wondjes gehad, die peesbeschermers zitten hem dus gewoon in de weg.
Veel mensen zeggen: Er zitten krassen op de peesbeschermers dus mijn paard heeft ze echt nodig. Onzin! Die van mij zitten vol krassen, maar de benen van mijn paard niet, terwijl ik ze nooit meer om doe.

Nee, ze heeft niet altijd wondjes. Maar ik deed het altijd liever voor de zekerheid. D'r peesbeschermers zaten idd altijd onder de krassen maar dat kwam idd doordat die dingen meer in de weg zaten. Hetzelfde krijgt ze met dikke bandages met onderlappen. Ik ga het dus gewoon een tijd zonder doen en kijken hoe dat gaat.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 12:52

Da's vervelend ja. Hoop dat je nog een oplossing vind. Ik zelf zou die flappen die ik heb proberen. Ze zweten er wel onder, maar de warmte kan wel weg. Terwijl die bij bandages blijft. Succes!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 06:08

Probeer het eerst een zonder, als dat niet werkt kun je strijkringen of springschoenen proberen (misschien dat ze juist daardoor anders loopt en zichzelf niet raakt) en als dat niet werkt de hoefsmid. Die kan je paard misschien anders bekappen of met de ijzers iets doen. Wij hadden een pony die zijn knie naar buiten draaide, en daardoor tegen het spoorstokje aan kwam, en zijn knie iedere keer tot bloedens toe open. Ander ijzer met een beetje gewicht erin op een bepaalde plek heeft het verholpen.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 08:44

Ok bedankt, ik zal eens kijken of het zo zonder ook lukt.