ervaringen met haver gevraagd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

ervaringen met haver gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-05 15:09

Wie heeft er hier ervaring met het voeren van haver aan zijn paard? Zag je er enige effecten van en hoe lang duurde het voor er een eventueel verschil zichtbaar was?

Ook suggesties voor ander voer dat wel veel energie levert maar niet echt dik maakt zijn welkom.

Mijn paard krijgt momenteel 2,5kg onderhoudsbrok en staat ongeveer 7 uur op een redelijk kale wei. Hij is eerder iets te dik dan te mager. Hij loopt prima maar mist soms net dat laatste beetje.
Hij wordt redelijk intensief en zeer afwisselend gereden en hij staat goed aan de hulpen, daar ligt het niet aan. Toch blijft hij een beetje mat. Een beetje meer energie zou hem denk ik iets beter uit de verf laten komen. Ik wil niet minder ruwvoer gaan geven en meer brokken zie ik ook niet zitten ivm nog dikker worden.

Antgillya

Re: ervaringen met haver gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 15:11

ik heb mijn arabier (hihi) ook een tijdje haver gevoerd maar ik merkte weinig tot geen verschil
alleen als er veel wind stond en ze dus al beetje heter was merkte ik ietsje verschil wilde ze iets liever lopen met mooi weer dacht ik dat ik er nog 10 kilo bij in moest gaan gooien wilde ik wat verschil zien ( bij wijze van spreken)

idee om misschien granenmengsel te gaan voeren?(info halen bij bijv pavo of andere voerleverancier )

groetjes veronique

mirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 15:14

hajhaj..

heb je een voerhandel in de buurt?? dan zou ik daar om advies vragen..

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 15:16

Melody kreeg ook een tijdje iets waar haver in zat. Die kreeg daar echt veel te veel energie van, ze ging echt als ik ging rijden het eerste half uur alleen maar stuiterend door de bak. Maar ze is van zichzelf al heel druk. Maar extra energie krijgen ze er dus wel van

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 16:42

Kun je van de onderhoudsbrok geen sportbrok maken?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 17:34

Ik geloof dat onze onderhoudsbrok op 825 VEM zit (even uit mijn hoofd). Er zit iig net zo veel energie in als de draversbrokken/ sportbrokken van Havens.
Daar schiet ik dus ook niet zo veel mee op. Misschien nog andere sportbrokken die meer enegie bevatten?

Caadhola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 19:18

het ene paard reageerd heel heftig op haver en de ander helemaal niet.
zoeen heb ik er dus ook,heb al van alles geprobeerd maar het helpt niet

tenemieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 19:24

mijn pony reageerde er helemaal niet op en men paard mocht geen handje haver hebben of kon er bijna niet meer op.
het hangt dus af van paard tot paard...

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 19:40

mijn bijrijdpony´s staan op 2.5 kilo haver per dag merk weinig tot geen verschil hoor.
sommige paarden kunnen ook shagrijnig van haver worden.
dus ik zou zeggen, gewoon uitproberen zie je het vanzelf

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 20:06

Wij voerden een oude pony een week voor de wedstrijd altijd een halve schep haver erbij, per dag. Maar kon het verschil juist wel goed merken. Hij zette net wat beter aan wanneer dat nodig was en reageerde feller op mijn zweep.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 08:10

5-granenmix van Havens!!!!

ik geef t mijn pony erbij, ongeveer een kleine halve kilo, en bij hem werkt het super!!!

Al jaren een van de Bestsellers. Natuurlijke sportmengeling uit 100% granen zonder toevoegingen. Bevat zwarte en blanke haver, gebroken mais, gerst en tarwe, zonder toevoegingen. Veel energie; weinig eiwit. Te voeren als bijvoer.

hij glimt super, zit lekker in zijn vel, heeft net even dat beetje extra power!

Milou1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 08:14

Het paard van mijn moeder had ook een tijdje haver als aanvulling op zijn normale voer gehad. Hij werd er echter heel nerveus en schrikkerig van. Toen zijn we er weer vanaf gestapt en alles ging weer perfect.

Hij kreeg de haver om wat vlotter te worden, aangezien hij echt een slome dreutel was.

passie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 09:38

Mijn pony heeft dat ook een beetje wat die van jou heeft. Toen wij hem haver gingen voeren werd die verschrikkelijk heet. Niet fijn meer om te rijden enz. Dus wij zijn er weer mee gestopt en het schijnt heel lang te duren voordat het uit het bloed is. Nu een paar maanden later merk ik dat die weer beter word. Hij is weer liever in de omgang enz.
Mijn ervaring met haver is dus niet goed.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 12:23

Daarom wil ik het ook nu uitproberen. Begin september krijgt hij 3 weken vakantie en als de haver dan enige negatieve effecten zou hebben kunnen die dan mooi een beetje uitwerken.

Als hij een beetje heter en schrikachtiger wordt is dat niet erg, hij is nu echt een koele kikker.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 12:30

Daar zul je weinig van merken als ie op wei staat, voor hetzelfde geld staat ie redelijk rustig in de wei en ontploft ie onder het zadel. Schaduw zegt het al: het verschilt per paard.

Onze merrie reageerde amper op haver. Haar zoon daarentegen ontplofte onder het zadel na een half handje haver (op wei redelijk rustig).

Misschien heeft je paard net dat ene beetje niet? Dat jij het idee hebt dat ie mat blijft, maar dat ie in feite zichzelf is, alles wat ie heeft geeft?

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 15:07

ik voer mijn paard dus nooit geen haver meer.
tenzij ik ook de andere kant van het de steren wil gaan bekijken.
maar ja als je van hete paarden houd ja dan moet flink haver voeren

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 15:35

Citaat:
Daar zul je weinig van merken als ie op wei staat, voor hetzelfde geld staat ie redelijk rustig in de wei en ontploft ie onder het zadel.

Het idee is om hem nog 4 weken te rijden incl. een wedstrijd. Daarna mag hij 3 weken in de wei spelen.

Citaat:
Misschien heeft je paard net dat ene beetje niet? Dat jij het idee hebt dat ie mat blijft, maar dat ie in feite zichzelf is, alles wat ie heeft geeft?

Dat zou kunnen. Maar omdat hij soms wat fanatiekere dagen heeft en dan wel dat beetje extra laat zien wil ik eerst eens kijken of een extra energie shotje niet net dat beetje verschil uitmaakt. Als hij eens erg stiekem ontsnapt en daarom erg trots op zichzelf is of als hij indruk wil maken op een ander paard, laat hij ook dingen zien waar ik niet van gedacht had dat hij ze kon. Het kunnen zou dus niet het probleem moeten zijn.

Ik zal met dit paard altijd blijven worstelen met het feit dat hij niet graag moeilijke dingen doet. Als dit soort oefeningen iets meer routine worden krijgt hij er ook meer lol in. Daarbij blijf ik heel hard werken om hem te motiveren door heel veel afwisseling. Ik zie die haver dus ook als een extra motivatie voor hem omdat het hem makkelijker afgaat omdat hij meer energie heeft en absoluut niet als wondermiddel (om naar de olympische spelen te kunnen met hem )

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 16:26

mijn pony kreeg dat ook altijd en ik heb eigelijk geen verschil gemerkt gezien...

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 19:23

Mijn oude pony kon ik het niet geven, dan ging ze de godse tijd op de kletter ed, maar t beestje dat ik nu heb wordt er net iets pittiger zodat ze ook lekker is, btje zelfde verhaal als jouw paard.... Ik zou het gewoon proberen, en dan event. idd die 5granen mix, of Kentucky Lite... dit is ook heel fijn spul!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 19:29

Mijn ervaring met haver is dat hij helemaal niet feller wordt. Schijnt ook een fabel te zijn. Vlak na dat ze gegeten hebben, zou een kleine energie verhoging geven van ongeveer 5 min. Stond ooit iets van in de BIT.

Wat je zou kunnen proberen is Suble Energy kern Mix, is een soort olieachtige substantie met vit E en andere vitamines. Geeft energie die snel vrijkomt, paarden worden er ook soepel van, geen spierverzuring.

Brok met veel koolhydraten verzuurt weer de spieren en het duurt langer ook de glycogeen vanuit de lever vrij te maken.

Ik gebruik het ook al bijna een jaar en ik vind het nog steed super spul, ze gaan er ook super van uitzien. Kost ongever 14 euro voor 7,5 kilo. Ik doe ongeveer 1,5 a 2 maanden met zo een zak. Te koop bij de boerenbond/welkoop. Heel puur spul zonder conserveringsmiddelen.