Net hoefijzers gekregen, dan al rijden ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Countrygurl

Net hoefijzers gekregen, dan al rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-05 12:02

hoihoi,

Ik heb afgesproken om dinsdag vrij te gaan rijden en ik zou op mijn eigen pony gaan. Maar ze heeft 1 hoefijzer eraf en ik heb zo een vermoeden dat de hoefsmid dinsdagmorgen komt. En wij gaan smiddags rijden. Maar mag ik dna al meteen rijden? Maakt dat wat uit? Want zo een meisje zei dat je een dagje moest wachten met rijden.

Groetjes!

Vie

Re: Net hoefijzers gekregen, dan al rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 12:47

Toen Olga beslagen was zat ik er een uur later op.
Kan geen kwaad hoor.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 12:49

nee ik rijd ook altijd meteen...

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 12:50

toen wij de ponyclub nog hadden jaren geleden ,werden ze tussen het rijden door beslagen.

rust,wennen??? wat een onzin of jouw paard moet een standverandering hebben gehad,dan kan ik me wel voorstellen dat je paard daaraan moet wennen.

maar ga maar lekker rijden hoor,helemaal als het zelfde ijzers er weer onder gaat,echt geen probleem.

sharonaollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 12:52

Mij hoefsmid zegt ;dat je gelijk kan rijden .
Hoe meer die beweeg hoe beter de nagels zich vasthechten.
En ook op het harde.
En ik rij meestal ook gelijk.
Heb er nog nooit last van iets gehad daarna

Dickie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 12:53

Als de smid alleen het ijzer er weer onder slaat kan je gerust 's middags gaan rijden. Als ze helemaal worden bekapt en nieuwe ijzers krijgen, doe ik het meestal op de dag zelf wat rustiger aan omdat ze soms wat gevoeliger kunnen zijn, maar dan nog laat ik ze niet staan. Beweging blijft super belangrijk.

Dus ga lekker rijden en doe eventueel wat rustiger aan.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 13:01

Dickie schreef:
Als de smid alleen het ijzer er weer onder slaat kan je gerust 's middags gaan rijden. Als ze helemaal worden bekapt en nieuwe ijzers krijgen, doe ik het meestal op de dag zelf wat rustiger aan omdat ze soms wat gevoeliger kunnen zijn, maar dan nog laat ik ze niet staan. Beweging blijft super belangrijk.

Dus ga lekker rijden en doe eventueel wat rustiger aan.

ik ben het eens met dickie

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 13:06

Ik zou gewoon gaan rijden, maar als je paard niet op het weiland staat, gooi je paard de eerste paar dagen na beslaan niet los. Kans is groot dat ze ze dan sneller aftrappen.

Eusebio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 14:44

Ik rij nooit dezelfde dag als dat mijn paard beslagen is. Hij is dan erg gevoelig op zijn voeten. Meestal gooi ik hem gewoon lekker in het land of in de losgooibak. Trek zelf maar eens een paar nieuwe schoenen aan en ga dan maar eens rennen.

Hv_Ramon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 14:51

ligt eraan hoe je paard erop loopt, en hoe gevoelig hij is, ik zal het morgen ochtend gewoon even aan de hoefsmid vragen..en beweging is altijd belangerijk..maar gewoon even vragen is het belangerijkste denk ik!!

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 14:54

Als je paard normaal gesproken geen gevoelige hoeven heeft na het beslaan, dan zou ik gewoon gaan rijden!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 15:12

Ik rijd altijd gewoon meteen na het beslaan. Ik merk geen verschil.
Wel doe ik vaak springeschoenen aan omdat de nagels zich schijnbaar eerst moeten 'zetten'. Om aftikken in deze periode te voorkomen rijd of zet ik hem buiten met zijn springschoenen.

Destinietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 15:30

Eusebio schreef:
Ik rij nooit dezelfde dag als dat mijn paard beslagen is. Hij is dan erg gevoelig op zijn voeten. Meestal gooi ik hem gewoon lekker in het land of in de losgooibak. Trek zelf maar eens een paar nieuwe schoenen aan en ga dan maar eens rennen.

Verschilletje misschien dat je IJZERS niet inloopt, die passen zich niet aan hoor.. Daarbij zijn de hoeven op dat punt gevoelloos, en van blaren en dergelijke is ook geen sprake.
Ik rij meestal gewoon, mijn paard is er niet gevoelig op. Helemaal als het ijzer er gewoon weer onder word gezet, kan je best rijden. Ander verhaal is het als je paard er wat gevoelig op is, dan zou ik hem lekker een dagje losgooien, of rustig wat rijden.

Sipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 19:41

hoi, nou je krijgt wel een aantal verschillende antwoorden zeg. ik hoop dat je de goede er voor jou uit kan vissen. bij die van mij gaat het eigenlijk helemaal anders. Hij wordt iedere 8 weken bekapt en op- nieuw beslagen, omdat meneer recht gezet moet worden, wat bij hem heel nauwkeurig en stipt moet gebeuren. Dit is altijd al zo geweest. ik w8 er dus ook nooit mee tot het nodig is en zijn hoeven zijn dus nooit te lang. Hij heeft dus geen knellende ijzers enz. Toch wacht ik een paar uur of een dag met rijden. Dit om het rustig de kans te geven om alles weer een beetje op zijn plek te laten "zakken". Als ik diezelfde avond wel wat ga doen dan is het meestal rustig longeren. Ik gooi hem daarna nooit los omdatie idd dan makkelijker een ijzer los kan trappen. de dag erna doe ik wel alles gewoon weer.

bigbenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 19:49

ik rij altijd direct gewoon en sipje die van mij word ook recht gezet en mijn hoefsmid zegt het liefst gewoon rijden de zelfde dag

Destinietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 20:58

Ik heb vandaag even alles aan mijn smid gevraagd, en volgens hem: lostrappen gebeurd NIET sneller als de ijzers er net onder zitten. Een spijker gaat ook niet vaster in de muur zitten na een paar dagen.

Je kan erna meteen rijden, inlopen gebeurd niet. Wel kan het zijn dat ze té kort bekapt worden, zodat ze daarna op eieren lopen.