Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

in Nijetrijne was, waar ik een totale 'openbaring' had!
) samen op de wei, 1tje is 3 jaar en de ander is 1 ong, binnen een jaar komt er nog een ruin bij of een 2/3 jarige hengst, als we langs merrie's lopen/rijden hinnikt hij een beetje, en dan is het weer goed,

willeke16 schreef:op de manege waar ik zit hebben we 2 hengsten veulens.1 is pas geboren die staat nog niet in de kudde.
De andere is al ruim 3 maanden.Het veulen is begin mei geboren. Zelf hij heeft nu al dek neigingen.Vooral bij de hengiste merrie's.Hij bijt ze moeder al en ook andere mensen bespringt hij als het lukt. Veder is het een schatje.Maar ze gaan hem zo snel mogelijk als zijn leeftijd er geschikt voor is laten ruinen.
maar denk niet dat veel beroepsfokkers het risico van blessures of wat dan ook aan durven... Banjer schreef:ik zou dit een erg ideale manier van hengstenhouden vinden...maar denk niet dat veel beroepsfokkers het risico van blessures of wat dan ook aan durven...
. Het is dus enkel wat dreigen in dat geval.
.Cassidy schreef:willeke16 schreef:op de manege waar ik zit hebben we 2 hengsten veulens.1 is pas geboren die staat nog niet in de kudde.
De andere is al ruim 3 maanden.Het veulen is begin mei geboren. Zelf hij heeft nu al dek neigingen.Vooral bij de hengiste merrie's.Hij bijt ze moeder al en ook andere mensen bespringt hij als het lukt. Veder is het een schatje.Maar ze gaan hem zo snel mogelijk als zijn leeftijd er geschikt voor is laten ruinen.
Dat gedrag (happen, springen) is puur character en niet veroorzaakt door hormonen. Omdat het veulen alleen is in de kudde en geen leeftijdsgenootjes heeft leeft hij zijn speelgedrag op zijn moeder uit. Dat zijn geen dekneigingen, dat is puur speelgedrag. En als je een merrie hebt die het allemaal wel goedvindt, dan heb je er later een hele kluif aan om dat weer goed te krijgen. De beste opvoeding doen altijd nog de paarden onder elkaar.
Vandaag op stal toevallig weer eens rustig en uitgebreid naar de jaarlinghengsten gekeken die bij ons op stal in de opfok staan. Dat gaat er niet zo'n beetje hardhandig aan toe, als die met elkaar lopen te ravotten. Ook de veulens van dit jaar lopen elkaar uit te dagen, en soms is het dat de hele kudden met jong grut achter elkaar aanzit. Een feest voor het oog.