wat te doen met dit paardje?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

wat te doen met dit paardje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-05 09:23

Mijn vriendin heeft pas een eigen paard.

Met rijden een schatje dan is ze ook niet bang voor hem.

Maar met uit de wei halen loopt die steeds voor haar weg (ook voor andere) In de stal wilt hij nog wel eens ze kont omdraaien.Hij heeft ook haar een keer door de stal heen gesleurd.Dus ze is best onzeker.

Dat kan ik berijpen.Ik heb ook al tips gegeven.Maar wie weet er nog tips? Of iets zodat ze ook wat zekerder wordt.Zodat ze wat meer durft kwaad te worden op het dier.

Alvast bedankt.

RedFlame

Re: wat te doen met dit paardje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 09:47

een zweepje mee de stal en wei in nemen? Moest ik in het begin ook bij mijn pony en hengstenketting omdoen als je dan hard trekt loopt je paard niet zo heel hard meer weg.
Of gewoon eens rustig in de stal of wei erbij gaan zitten, met eventueel wat lekkers ofzo

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 09:51

Dat is gewoon uitproberen van 't paard tegenover je vriendin, doet mijn jaarling ook heel erg..

Wat RedFlame zegt is genoeg..

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 09:54

eventueel kan je begeleiding zoeken van een meer ervaren iemand.
dat hij of zij een paar keer meeloopt het land en de stal din.

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 12:28

Als je een zweep meeneemt, is het na een tijdje als je geen zweep meer meeneemt weer raak.
Met Arie op het begin was het altijd in de wei zo dat ie achter je als een debiel ging steigeren en tegen je aan lopen. Zelfs in je rug bijten.
Dat heb ik afgeleerd door gewoon conseqeunt te zijn.
Eerst een waarschuwing, stopt ie dan nog niet geef je um een tik.
Loop heel zeker naar um toe, ookal ben je dat niet.
Gewoon niet inelkaar gezakt, maar rechtop.
Laten zien dat je niet bang bent.
Loopt ie voor je weg loop je er gewoon achterna en vooral niet opgeven. Niet gaan rennen, want dan heb je kans dat hij ook gaat rennen.
En dan heb je um en dan beloon je um.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 12:38

ze moet hem toch echt laten zien wie er de baas is denk ik ik denk namelijk dat hij haar aan het uitproberen is.en ik denk dat als ze hem bij voorbeeld uit de wei wil halen en hij loopt weg en ze geeft het op dat hij dat altijd gaat doen om zo aan het rijden enzo te ontkomen

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 12:43

Is al veel over gezegd denk ik,
maar het belangrijkste is gewoon conseqeunt zijn!!!!
1 keer waarschuwen dmv stemgebruik, daarna een tik geven.
Het paard zoekt heel duidelijk haar grenzen op, en die kan zij alleen maat laten zien door heeeeeel conseqeunt te zijn.
Het gaat niet om het kwaad worden op het paard als ie wat uithaalt, maar meer dat die precies doorkrijgt wat de grenzen zijn!
En ik denk ook juist heel veel belonen bij goed gedrag!
En ook gewoon doorgaan!!!!
Niet opgeven!!!

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 19:38

heb ik met de ruin van mijn vriend oook maar dan als hij zijn krachtvoer krijgt.
ik neem een lange zweep mee en als hij chaggie kijkt, dan weet ik al dat hij zich binnen no time om zal draaien en me een schop zal verkopen, geef ik hem een gerichte klap op zijn borst of kont niet op zijn hoofd daar wordt hij schuw van!!
bij mijn paard is het een dominantie probleem het gaat al eenstuk beter en hij heeft ook tijden dat er niks aan de hand is maar als het raak is dan heb ikk ook echteen zweep nodig hoor.
bij jouw vriendin is het waarschijnlijk uitproberen en als je er niet snel wat aan doet blijft hij het doen dus als hij omdraait in zijn stal gewoon een pets op zijn gat geven.
in de wei nit slaan want dan blijft hij weg lokken met voer en belonen als hij komt.
gr gemma

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 19:44

Ik ga met RedFlame mee

JenRocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 22:19

Ik ben het ook wel met RedFlame eens. Maar wat lekkers....? Als je dan niks bij je hebt dan gaat het ook mis... Maar daar kun je verder geen andere oplossing voor bedenken. In ieder geval aanpakken die handel... Hij moet wel ff weten wie hier de baas is!

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 22:35

Even laten zien wie er hier de baas is. RedFlame heeft goede tips gegeven. Blijf wel erg consequent en duidelijk! Ja is ja, nee is nee.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 10:10

ik neem voor mn merrie altijd wat lekkers mee naar het land. dan weet ze dt als ze komt ze een appeltje krijgt! werkt echt prima

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 17:14

IDd, duidelijk laten zien wie de baas is, want anders blijft hij er een spelletje van maken..

geeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 17:29

ik denk dat hij voelt dat ze onzeker is en daar maakt hij al misbruik van zoals hierboven al gezegt consuquent zijn en streng en ook eens uit het land halen zonder te gaan werken b.v poetsen zodat hij niet denk van als ik het land uit moet moet ik werken dus ik kom niet!
ja die stal als hij de kont toe draaid eens een flinke mep verkopen met de zweep.... en probeer hem nieuwschierig te maken door met iets bezig te zijn zonder de aandacht op het paard te vestigen

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 17:39

MissDonna schreef:
ik neem voor mn merrie altijd wat lekkers mee naar het land. dan weet ze dt als ze komt ze een appeltje krijgt! werkt echt prima

Doe ik ook altijd!
En het heeft effect, ook zonder appel komt ze naar me toe, ik kan dus rustig het land op om bijv. haar eczeemdeken te fatsoeneren. Ze komt gezellig op me af dan.
Ik denk dat het bij jouw vriendin een kwestie van vertrouwen is.
Paard en eigenaar kennen elkaar nog niet zo lang, dat gaat wat tijd kosten.
Neem de tijd, en vraag desnoods (een ervaren) iemand erbij om te helpen.
Succes!