Testen op conditie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bren79

Testen op conditie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 20:27

wie heeft handige tips om de conditie van je paard/pony te testen???

groetjes bren

Laulitz

Re: Testen op conditie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 20:42

ben ik ook wel benieuwd naar...
Maar dan moet ik haar wel eerst ff terug IN conditie brengen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 20:47

Ben ik ook benieuwd naar. Rij aardig veel en ben soms wel eens bang dat ik teveel van mijn paardje vraag en dat wil ik natuurlijk niet.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 20:51

Met een hartslagmeter rijden en dan voornamelijk naar de herstelwaarden kijken. Dus: hoe snel is de hartslag van je paard na draf en/of galop weer terug op de waarden die hij normaal gesproken in stap heeft? En hoe lang duurt het na het trainen voor hij zijn rustwaarde weer heeft bereikt?

Moet je natuurlijk wel een hartslagmeter hebben of er eentje kunnen lenen. Maar meten is weten en met een hartslagmeter heb je het meeste zicht op dit soort dingen. Je kunt ook een stethoscoop gebruiken of de ader onder de keel voelen, maar dat kan dan alleen als je naast je paard staat, niet als hij in beweging is.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 21:07

Zo'n hartslagmeter is zeker heel duur

Mijn paard heeft opzich een redelijke conditie, maar hoe weet je of je niet teveel van hem vraagt? Ik bedoel niet dat hij heel moe is na een rit ofzo, dat is hij nooit echt. Maar of ik niet teveel rij ten opzichte van wat hij aankan. Beetje moeilijk uitleggen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 21:16

Hartslagmeters zijn idd niet goedkoop. Maar wel een heel nauwkeurige manier om de conditie van je paard mee in de gaten te houden.

Overigens zie je niet alleen aan (het dalen van) de hartslag of je paard in conditie is. Je kunt natuurlijk ook kijken naar zijn ademhaling: hoe is die weer rustig na intensieve arbeid? Zweten zegt IMO vrij weinig: paard A met een flinke conditie kan best meer zweten dan paard B met weinig conditie.

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 21:19

hmm om nou daarvoor een hartslagmeter aan te schaffen is niet echt een optie wordt dan misschien 1 of 2 keer gebruikt en komt dan in de kast te liggen zonde van het geld natuurlijk(denk ook dat dat meer is voor endurance en cross)