winter,dag en nacht buiten,wel in training?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

winter,dag en nacht buiten,wel in training?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 20:23

beetje vage titel,aargoed.

het gaat hier dus over een belgisch trekpaard, en met tijd ook een boulonnais, een fries en een shire.
nu ontwikkelen de meeste paarden die dag en nacht buitenstaan een wintervacht *logisch*
vooral de eerste is een echte teddybeer, nu staat ze ook in training, en meestal zweet ze ook erg.
zomer geen probleem, en ik heb ook wel een zweetdekentje liggen, maar ik heb dus echt geen tijd om 4 uur te wachten tot ze droog is.

nu is mijn vraag: hoe lossen jullie dat op?
scheren jullie, gebruik je dekens,zoja welke, of doe je iets anders?

let wel,ze staat dag en nacht buiten, dus dekens enzo zijn niet echt een oplossing, omdat er 3 jonge paarden en volgend jaar haar veulen erbij staan

wouterpaard

Re: winter,dag en nacht buiten,wel in training?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 20:32

mijn haflinger staat dag en nacht buiten. Ik heb vorig jaar een deken op gedaan en bevalt me goed. Toen hij dat niet had wachte ik tot hij koud was en deed hem dan in de wei. Nooit problemen gehad

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 20:38

dutske schreef:
beetje vage titel,aargoed.

het gaat hier dus over een belgisch trekpaard, en met tijd ook een boulonnais, een fries en een shire.
nu ontwikkelen de meeste paarden die dag en nacht buitenstaan een wintervacht *logisch*
vooral de eerste is een echte teddybeer, nu staat ze ook in training, en meestal zweet ze ook erg.
zomer geen probleem, en ik heb ook wel een zweetdekentje liggen, maar ik heb dus echt geen tijd om 4 uur te wachten tot ze droog is.

nu is mijn vraag: hoe lossen jullie dat op?
scheren jullie, gebruik je dekens,zoja welke, of doe je iets anders?

let wel,ze staat dag en nacht buiten, dus dekens enzo zijn niet echt een oplossing, omdat er 3 jonge paarden en volgend jaar haar veulen erbij staan

Wij lieten de ponys swinters ook gewoon hard werken en die gingen gewoon weer het land in, meestal behoorlijk bezweet. Ik stap uit net zolang tot dat ze normaal ademen en dan gingen ze gewoon t land in. Zag er toen niet zoveel probleem in, soms rende ze zich op t land ook in het zweet, dus maakt dan ook niet zoveel uit lijkt mij.
Van paardnatuurlijk.nl begrijp ik dat een paard niet snel afkoelt als hij zweet, maar dat vindt ik opzich wel raar want waarom zweten ze dan als ze warm zijn? Als het toch niet afkoelt kunnen ze net zo goed niet zweten...
Maar het is wel zo dat een paardenvacht hetzelfde effect heeft als een schapenwollen zweet deken, dus waarom nog een deken erop gooien als de paarden vacht zo ook al werkt....
Maja, het zou ook wel raar zijn als een paard kou zou vatten van het zweten, want dan zou ie door te rennen (vluchten) ontsnappen aan een roofdier en vervolgens dood gaan omdat ie kou vat. Zou wel scheef zijn.

Maja, ik vraag het me nu ook wel af, want eigenlijk was ik van plan om in de winter gewoon door te trainen, en niet te scheren of dekens te gebruiken...

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 20:41

Ik heb het makkelijk... Melody krijgt bijna geen wintervacht.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 20:42

Citaat:
Een hardnekkig misverstand is dat paarden kou vatten als ze bezweet de wei op gaan. Waarom is dat een misverstand en hoe is dit misverstand de wereld in gekomen?
Om dit goed te kunnen uitleggen is het nodig om stil te staan bij enkele natuurkundige feiten:
• Iets dat nat is is nog niet per definitie koud. Kou ontstaat pas wanneer een vloeistof overgaat in een gas; verdamping dus.
• Verdamping gaat sneller wanneer er een luchtstroom is. Denk aan wasgoed dat sneller droogt wanneer er een windje staat.
• Iets dat nat is maar niet kan verdampen koelt niet af. Hierop berusten de zogenaamde natpakken die surfers en duikers dragen; die pakken lopen vol water maar omdat het water niet verdampt koelt het ook niet af.
• Drogen kan op verschillende manieren: Dit kan door verdamping maar ook door het afvoeren van het water. Wanneer je een handdoek gebruikt droog je ook, maar zonder de afkoeling die je zou krijgen wanneer je droogt door verdamping.
• Vocht heeft de neiging zich te verplaatsen naar nauwe ruimten. Zo drogen handdoeken omdat het vocht tussen de draadjes van de stof kruipt. We noemen dit de capillaire werking. Vacht heeft ook een capillaire werking: De nauwe ruimten tussen de haartjes zuigen vocht op.
Ok, wat heeft dit met paarden te maken? Nee, wacht nou even, laten we eerst eens kijken wat er gebeurt als wij mensen bezweet buiten gaan rondlopen:
Onze huid is nat en door de wind wordt onze huid gedroogd. De drogende factor is hier dus verdamping, en verdamping zorgt voor afkoeling. Als wij mensen nat buiten staan koelen we in een rap tempo af. Die afkoeling gaat zo snel dat we kou kunnen vatten.
Nu eindelijk naar de paarden. Wat gebeurt er als een paard zweet?
Als een paard zweet wordt allereerst de huid nat. Aangezien de huid niet bloot is vindt er echter geen rechtstreekse verdamping en dus afkoeling plaats. In plaats daarvan wordt het zweet door de capillaire werking van de vacht naar buiten getransporteerd. Het is aan de buitenkant van de vacht waar de verdamping en dus de afkoeling plaatsvindt.
Wat gebeurt er nu wanneer we een bezweet paard "zomaar" buiten neerzetten?
Zolang het paard het nog te warm heeft zal hij blijven zweten. Zolang je het te warm hebt kan zweten geen kwaad; mensen worden ook niet ziek als ze uit de sauna komen en in de vrieskou gaan staan.
Na een tijdje heeft het paard het echter niet meer te warm en houdt dus op met zweten. Wat er dan gebeurt is totaal verschillend van wat er bij mensen gebeurt: De huid droogt dan op, maar niet door de verdamping maar door de capillaire werking van de vacht. Die zuigt het zweet op (zoals een handdoek je opdroogt, dus zonder afkoeling) en het zweet verdampt aan de buitenkant van de vacht. Omdat we te maken hebben met verdamping koelt het daar natuurlijk wel af, maar dat is aan de buitenkant van de vacht!
Alle voorzorgen om paarden te beschermen tegen te snelle afkoeling zijn dan ook gebaseerd op antropomorfisme: Omdat wij mensen ziek worden als we bezweet in de wind gaan staan denken we dat dit dus ook wel voor paarden zal gelden. Maar niets is minder waar!
Dat paarden kunnen zweten is niet zo vanzelfsprekend: De meeste dieren kunnen niet zweten! (honden, katten, konijnen, etc.) Het paard is blijkbaar speciaal geevolueerd om te kunnen zweten en het is dan ook tamelijk merkwaardig om te veronderstellen dat hij daar niet tegen zou kunnen!
Dit gebrek aan natuurkundig inzicht en het daaruit volgende antropomorfisme doet mensen besluiten om dan maar een deken op het paard te leggen en daarmee de fantastische temperatuurregulatie van het paard te saboteren...

asje, leesvoer

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 20:44

langs de ene kant is het logisch op paardnatuurlijk, maar langs de andere kant denk je toch ook van, zou ze geen koud hebben?
onlangs ook, met die grote regenbuien, ik moest ze gaan voeren.
en net tijdens zon bui (die de hele dag duurde) haalde ik ze naar binnen om te voeren, maar na 10 lminuten stonden 2 van de 4 (de oudte van 9 en de jaarling) wel te rillen.
dan had ik ook de neiging om ze een deken op te gooien, maar omdat ik maar een deken had, en er 2 stonden te rillen het maar zo gelaten.
ze hebben er overigens nisk van overgehouden.
maar die regen was gewoon oppervlakkig, en zweet komt van binnenuit.
en een paard is na 10 minuten stappen nog niet doorg op zijn huid hgoor, van die van mij plakt de haren op elkaar, en zijn ze soms zeiknat...

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 21:46

dutske schreef:
langs de ene kant is het logisch op paardnatuurlijk, maar langs de andere kant denk je toch ook van, zou ze geen koud hebben?
onlangs ook, met die grote regenbuien, ik moest ze gaan voeren.
en net tijdens zon bui (die de hele dag duurde) haalde ik ze naar binnen om te voeren, maar na 10 lminuten stonden 2 van de 4 (de oudte van 9 en de jaarling) wel te rillen.
dan had ik ook de neiging om ze een deken op te gooien, maar omdat ik maar een deken had, en er 2 stonden te rillen het maar zo gelaten.
ze hebben er overigens nisk van overgehouden.
maar die regen was gewoon oppervlakkig, en zweet komt van binnenuit.
en een paard is na 10 minuten stappen nog niet doorg op zijn huid hgoor, van die van mij plakt de haren op elkaar, en zijn ze soms zeiknat...

Hoe langzamer ze drogen hoe beter, want dan wordt het vocht naar buiten getranspoteerd en koelt de huid niet af
als een paard rilt, dan is dat 1 van de eerste stappen wat temperatuur regeling van een paard, met andere woorden, dat is alleen maar gezond. Dat betekend namelijk dat de temperatuur regulatie werkt.
Rillen is ook 1 van de eerst stappen, dus je paard is dan nog verre van echt koud. Hij heeft het dan gewoon wat 'frisjes' en doet er wat aan. Het rillen is ook niet hetzelfde als bij ons, bij paarden is het heel erg doelkrachtig, het paard heeft binnen no time weer een goede temperatuur, terwijl het bij mensen bijna geen zak uitmaakt :p

En behalve dat, op t land loopt een paard nog best veel, ze stappen zichzelf ook wel uit.

Maja, mijn pony gaat gewoon zeiknat het land op, of het nou van afspoelen of zweet of regen is, maar wel na een gewone uitstap beurt (5 minutjes ofzo, ze werkt nog niet zoveel), dus dat ze wel een beetje op adem is.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 06:42

Wat mij een beetje irriteert aan paardnatuurlijk, is de stelling dat rillen niet erg is. Rillen is een symptoom dat een paard het koud heeft! Anders zou hij niet rillen.
En dan kan je zeggen, da's niet erg, het paard doet er zelf wat aan dat-ie het koud heeft, hij gaat nl. rillen. Maar mijn indruk is toch echt dat een paard dat rilt van de kou zich niet erg gelukkig voelt.
Dan kun je ervoor kiezen je paard te laten rillen, omdat dat nou eenmaal natuurlijk is, maar wij houden paarden helemaal niet natuurlijk, óók niet als-ie dag en nacht buiten staat.

Dus nee, ik laat het niet zo ver komen dat mijn paarden staan te rillen. En ik geef je op een briefje dat de mijne na 24 uur regen en wind het koud hebben en rillen, als ik ze geen regendeken op doe. Die regendeken houdt ze nl droog, en winddicht, waardoor er geen verdamping optreedt. En hé, geen verdamping, geen afkoeling!

Verkijk je er niet op hoe sterk de wind ervoor zorgt dat de warme lucht tussen de vacht vervangen wordt door koude buitenlucht. Wég isolerende warme luchtlaag in de vacht.
Vergeet óók niet dat niet ieder gecultiveerd hoog in het bloed staand rijpaard een goede vachtstructuur heeft. Veel paarden hebben te hoge haarwervels in de liezen, waardoor het regenwater daar wel degelijk op de huid komt. Let maar eens op, in de liezen kun je rechtstreeks de huid van je paard zien.

Dus, leuke theorie, maar in de praktijk niet altijd toepasbaar.

En wat voor natheid door regen geldt, geldt nog sterker voor natheid door zweet. Want dat komt idd van binnenuit, en het is écht niet zo dat een paardenhuid helemaal droog en op temperatuur is als de vacht aan de buitenkant nog zeiknat is.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 08:14

k heb ook een zware koudbloed, die gaat deze winter ook 24/7 buiten, vorige winters stond ie 's nachts op stal, maar dat ga ik hem niet meer aan doen..... hij vindt het vreselijk en zweet zich kapot.

Ik rijd hem gewoon niet in het zweet, je kan toch de helft van de tijd niet rijden omdat je paard nat is van de regen, tenzij je een nat paard wilt opzadelen, ik vind dat persoonlijk niet kunnen.

Gewoon rustige stapritjes, dan zweet ie zich niet te pletter.

ben overigens wel benieuwd waarvoor je een Bels in training hebt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-05 10:33

met in training bedoel ik gewoon in het werk.
niet persé om wedstrijden te gaan rijden hé.
Maar geloof me, als ik enkel stapritje ga doen verliest ze n notime haar conditie,
daarbij kan ik enkel buitenrijden op plaatsen waar ik een deel over het land moet, en een deel over een soort van grasvlakte,
en laat dat nou net te zacht zijn in de winter.
buitenrijden is meestal ook in een redelijk tempo, omdat ze anders begint te klieren, en ik haar geen stap vooruit meer krijg (we werken eraan)
dus dan schiet enkel het rijden in de piste over, en om nu een uur te gaan stappen in een piste is ook dat niet.
en dan zweet ze al gauw...

waarvoor ik haar in training heb? dan kunnen we iets langer gaan buitenrijden in een groep, kan ik ieder jaar meedoen aan de koetsentocht (volgend jaar valt die af omdat ze dan een veulen aan de voet gaat hebben,of hoogdrachtig zal zijn, weet het niet precies.

zze staat ook voor de koets, dna heb je ook conditie nodig, ik kan niet mennen, dus rij ik ermee.
daarbij, een paad dat netjes in concitie is, zoals mina, is toch veel gelukkiger dan een paard dat geen 10 meter kan draven zonder om te vallen, en 200 kilo te zwaar is?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 14:50

Voordat je paard echt staat te rillen (en dan heeft hij het echt wel koud) gaan de haren recht overeind staan teneinde door de lucht in de vacht wat meer isolatie te krijgen.
Dit kan dus niet bij paarden die nat het land op worden geschopt. En wat betreft het zelf droogstappen en in beweging blijven als ze het koud hebben: dat is een vermenselijking van paardengedrag van de bovenste plank...en zo denkt een paard dus NIET.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 15:15

Die van mij staan ook dag en nacht buiten (wel een schuilstal). Ik stap ze''s winters iets langer uit en ook ff met een zweetdeken op zodat het ergste vocht weg is. Daarna voer ik ze hooi in de schuilstal zodat ze uit de wind staan. Ze is nog nooit verkouden geworden zo

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 15:42

Wij hebben een Fries en een Andalusier, zij staan ook het hele jaar door buiten met een loopstal. De andalusier had afgelopen winter een dunne deken op omdat ze net uit spanje kwam, maar mijn fries staat gewoon zonder deken en ook in de winter staat ze normaal in het werk. Ik zorg altijd dat ze goed op adem is en niet te nat als al haar weer op het land laat. Het eerst wat ze doet is rollen. Gelukkig heeft ze geen superlange vacht, wel heel dicht."Ik ga 's winters nooit in een binnenbak rijden dat kan ik haar niet aandoen met een wintervacht.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 12:51

mijn fjorden staan dze winter ook gewoon buiten (met schuilstal) en ik hobbel toch ook gewoon door, ik zie dan wel hoe het gaat en ik het oplos maar denk niet dat ik begin met dekens, mi verwen je ze er te veel mee en hebben ze niet voor niets een wintervacht.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 13:33

Mijn pony's staan het hele jaar door buiten.

En ze worden ook in de winter flink gereden. Ik pas m'n training wel wat aan, stap wat langer uit(zodat iig de ondervacht weer droog is) en scheer enkel hun borst.

Als je hun borst scheer kunnen ze hun warmte beter kwijt(dus zweten ze minder snel) maar krijgen ze het echt niet zomaar koud.
Afgelopen jaar had ik er 3 die net voor die sneeuw geschoren waren, maar er is er niet een geweest die heeft staan rillen of ander sinds heeft laten merken dat hij het koud had.

Ik doe wat kleine aanpassingen, maar daar blijft het dus bij. Wel gooit ik er af en toe een regendekentje op als ik weet dat het nu gaat regenen en ik over een uurtje wil rijden zodat ik niet op een natte pony stap.