afvallen, hoe te doen met jong dier?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lowara

afvallen, hoe te doen met jong dier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 18:47

gewoon even een vraagje.
ik heb een 2 jarige welsh A pony die 24 uur per dag in een volle weide loopt.
ze begint zo langzamerhand uit haar voegen te groeien, en dus heb ik besloten wat maatregelingen te nemen.
ze moet op een soort dieet/ fitness

maar ik zit met een paar kleine "maars"

rijden is natuurlijk geen optie.. want ze is te jong.

longeren had ik ook in mijn hoofd, gewoon lekker met een halstertje en longeertouw in de bak rondjes lopen voor de conditie, maar in hoeverre mag dat met een 2 jarige zonder iets teveel te belasten.

ik kan geen stukken afzetten van de wei.
pony in zowiezo een ontsnapper, en mijn family+ boer van wie de wei is zijn erop tegen om de weide te splitsen.

ik kan de pony niet in de 2de wei zetten omdat het draad daar te breed is en de pony er gezellig onderdoor loopt.
nieuw draad spannen is nogal een beetje te duur als geintje hier.

wie heeft er nog andere opties die ik over het hoofd zie?
s'nachts in de bak kan niet ivm werderom te weinig draad voor zo'n kleine uk, en we hebben geen stallen over, dus op stal kan ook niet.
Ik wil niet dat ze met zo'n greengard loopt, teveel problemen mee gehoord, en zonder toezicht vind ik dit gevaarlijk,ook ze staat direct aan een fiets route, dus zo'n ding wordt zo gejat.
ik blijf een beetje richting extra lichaams beweging denken, maar wie weet heeft iemand de ultieme tip voor mij.

Liselot

Re: afvallen, hoe te doen met jong dier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 18:49

met alleen extra beweging valt ze niet zoveel af. longeren is voor een 2jarige teveel eenzijdige belasting. ik zou dan eerder aan de fiets langs de weg gaan oid.
als zo'n greenguard goed past en goed bevestigd is kan er niet veel misgaan hoor

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 18:55

mag ik vragen wat een greenuard is?

voor de rest zou ik niet weten wat je zou kunnen doen, wandelen in het bos ofzo? of idd langs de fiets als dit niet gevaarlijk is

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 18:56

mm aan de fiets, dat zou op zich ook een optie kunnen zijn! nee zo'n greengard doe ik niet. een kennis gebruikt dit ook en heeft er zeer veel problemen mee. pony heeft dat ding al ontelbare keren kapot getrokken, en deze pony van mij is ook het type slopen is leuk ( en anders helpt haar weidemaatje hier wel mee).

sanderijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 19:09

ik heb met mijn welsh a pony tussen haar 1ste en 3de jaar heel veel gewandeld en gefietst (ook draf en galop) Dit is goed voor de beweging en ze worden gelijk verkeersmak. Let wel op dat je niet teveel op het harde loopt ivm slijtage aan de hoeven.

daarnaast is het misschien een optie om de wei te maaien?zodat het gras kort is en dat af en toe blijven doen als je merkt dat het gras harder groeit dan er gegeten wordt?

Overigens is mijn pony ook altijd te dik hoor in de zomer maanden, en dan men ik er mee, maar ik train die buik er erg moeilijk af.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 21:08

gras groeit sneller dan dat je het maait zo'n beetje we laten het al steeds maaien, maar zelfs dan is het nogal rijk aan voeding.
ik denk inderdaad dat ik het met de fiets ga proberen. eerst met mijn brave Tinker erbij met iemand, zodat ze niet angstig zal worden, en dan langzaam aan opbouwen zonder een ander paard.