neusriemn, bitten slecht? waarom maken ze ze dan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Woest

neusriemn, bitten slecht? waarom maken ze ze dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 15:13

gewoon een simpele vraag..
(dit is niet om ruzie's ofzo uit te lokken)
maar gelijk alles is er een vraag...
mensen vinden verschillende neusriemen slecht,
bitten die TE zijn..
maar waarom maken ze ze dan?
dat snap ik niet, er zijn veel mensen tegen, en toch maken ze het?
ik snap het niet...

Ptries

Re: neusriemn, bitten slecht? waarom maken ze ze dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 15:17

Omdat het in handen van een kleine groep zeer ervaren mensen wel nut kan hebben en omdat er een hele grote groep mensen zijn met niet genoeg ervaring die denken dat ze wel tot de 1e groep behoren de spullen kopen zodat de fabrikant er geld aan kan verdienen

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 15:18

Amen

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 15:20

azo

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 15:20

De bitten en neusriemen zijn op zich niet slecht.
Als ze goed gebruikt worden kunnen ze erg nuttig zijn en goede diensten bewijzen.
De ruiter die die dingen gebruikt, máákt ze slecht. (kan, hoeft niet)

Een neusriem of bit is net zo goed of slecht als de handen die het gebruiken!

Een voorbeeldje; De slofteugel.
Iedereen kent vast wel de voorbeelden van de ruiter die zijn paard niet aan de teugel rijden kan, er daarom maar een slof aanhangt en de kin van het arme dier op de borst trekt.
Maar dat wil niet zeggen dat de slof per definitie slecht is.
Bij andere parden met problemen kan de slof erg nuttig zijn, en hoeft het ding helemaal niet verkeerd te doen.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 15:21

Het zelfde als dat, roken en drinken ook slecht voor je zijn, maar toch ook gemaakt blijven worden.
Omdat er geld aan verdiend wordt!

Minou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 15:23

_/-o_

Ik heb het hier absoluut mee eens, zelf rij ik ook met een zwaarder bit. Maar als ik er niet mee zou kunnen rijden zou ik het zeker niet gebruiken. Ik heb tot mijn 18 gewoon met een dubbelgebroken trensje gereden en toen mijn paard en ik eraan toe waren zijn we met een zwaarder bit gaan rijden. Mijn 3 jarige ruin rij ik gewoon met een trensje. Vaak heb je van die penny's die persé hun pony naar beneden moeten trekken en die gooien er dan een slof of thiedemann teugel op, terwijl ze helemaal niet weten waar ze mee bezig zijn.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 15:29

helemaal mee eens!

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 17:39

Okee, nu snap ik het ook weer

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 18:33

Omdat de fabrikanten er geld aan verdienen, en dat willen ze

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 18:41

Ja zeg, zo kun je wel over alles gaan discussiëren...
Een auto is ook een potentieel moordwapen en toch maken ze die...
Een honkbalknuppel kun je ook iemand mee dood slaan en die mag toch zomaar verkocht worden...
keukenmessen.... Levensgevaarlijk!

aiaiaiaia waar gaat dat heen met deze wereld...

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 19:15

Ik rij zelf met een thiedermanbit,
Ook een redelijk zwaar bit en scherpere inwerking,
Iedereen moet leren met "iets" te rijden, je kunt het alleen maar leren door te doen
natuurlijk gaat niet alles in het begin goed, maar zolang je hulp krijgt van een proffesioneel iemand zie ik het probleem niet,
ja als je op eigen houtje gaat proberen is een ander verhaal.
Maar vind wat er in het topic gezegt werd door Ptries:

Citaat:
Omdat het in handen van een kleine groep zeer ervaren mensen wel nut kan hebben en omdat er een hele grote groep mensen zijn met niet genoeg ervaring die denken dat ze wel tot de 1e groep behoren de spullen kopen zodat de fabrikant er geld aan kan verdienen

Iedereen heeft het ooit eens moeten leren, zelfs die kleine groep van zeer ervaren mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 19:22

Maar die zijn het dan misschien pas gaan leren toen ze al echt wel konden rijden.
Nu denkt iedereen dat van zichzelf.
Vroeger werd je wel ff met de neus op de feiten gedrukt dat je eerst maar eens moest leren rijden.
Nu pikt de jeugd dat niet meer en heeft meteen een bek terug dat ze na 3 jaar manege of 3 jaar verzorg fjord al heel goed kunnen rijden (algemene strekking, niet op iemand hier bedoeld)

En het nut van die hele zooi
De ruitersportzaak rijk maken

En het leuke, de ruitersportzaak waar ik meeestal kom, zegt het zelf ook
Maar als de mensen het zelf willen, vind hij het best, denkt alleen heel wat anders

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 19:22

je kan inderdaad vraagtekens zetten bij sommige bitten, die zien eruit als martelwerktuigen.

en mensen die bitloos rijden laten zien dat je niet persé met bit en neus/sperriem hoef te rijden.

dat dingen uitgevonden zijn wil nog niet betekenen dat ze per definitie goed of slecht zijn. het is goed om zelf na te denken of het nut voor jou en je paard heeft of niet.

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 20:24

runningkawa schreef:
Maar die zijn het dan misschien pas gaan leren toen ze al echt wel konden rijden.
Nu denkt iedereen dat van zichzelf.
Vroeger werd je wel ff met de neus op de feiten gedrukt dat je eerst maar eens moest leren rijden.
Nu pikt de jeugd dat niet meer en heeft meteen een bek terug dat ze na 3 jaar manege of 3 jaar verzorg fjord al heel goed kunnen rijden (algemene strekking, niet op iemand hier bedoeld)

En het nut van die hele zooi
De ruitersportzaak rijk maken

En het leuke, de ruitersportzaak waar ik meeestal kom, zegt het zelf ook
Maar als de mensen het zelf willen, vind hij het best, denkt alleen heel wat anders

Dat weet je dus niet zeker
maar even serieus,
ik vind dat je nu wel erg zwart/wit praat.
Je zegt nu in mijn ogen dat de jeugd er allemaal geen verstand meer van heeft en zomaar met hulpteugels gaat rijden om het beeld er leuker en netter uit te laten zien.
Daar ben ik het er niet mee eens,
natuurlijk zijn er mensen die de slof eraan hangen voor een netter beeld en natuurlijk zijn er mensen die met hulpteugels rijden zonder dat ze er verstand van hebben.
Maar het merendeel is echt niet zo,
als je op HAW kan je dat denk ik zelf ook wel zien.

Ja, de ruiterzaken worden er beter van, maar dat is met alles, niet alleen in de paardenwereld.
dat zal je blijven houden.

Ben het voor de rest met Pellie eens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 20:39

Overdrijven maakt duidelijk
Ik weet echt wel dat niet iedereen zo is en dat er ook genog hele domme ouderen zijn

Maar als ik op Haw kijk, staan mijn tenen ook vaak krom.
(maar zeg dan braaf niks, foto's zijn daar voor de fun, of het ik moet het heel erg vinden, dan zeg ik wat)

En ik weet dat niet elke jongere zo is, maar wel heel vaak tegenwoordig
Er word zonder blozen gevraagd naar scherpe bitten of hulpteugels.
En als je dan foto's kijkt, denk ik, leer eerst maar eens zitten op je knol, wedden dat hij dan, net als elk paard terug te rijden is op je zit

En ik denk dat i-net daar deel van heeft uitgemaakt...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 20:44

Ik val ook nog onder de jongeren (denk ik, ik ben 17) en rij lekker bitloos Met een touwhalster.

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 20:54

ja, maar ik zie op HAW niet zo heel veel foto's van jongere (wat is eigenlijk een jongere idd) die al met hulpteugels ed rijden

Wat vind jij dan dat qua bit en hulpteugels voor jongere niet kan?
Lijkt namelijk of jij vind dat jongere gewoon zonder iets "extra's" moeten rijden.

En ik denk trouwens ook wel dat het aan het bepaalde paard ligt wat je er qua "extra's" aanhangt.
Elk paard is wel anders, iris is bijvoorbeeld heel erg sterk en neemt een gewoon bit gewoon tussen haar kiezen en ging gewoon rennen, en rij nu met thiederman om niet de hele tijd in haar te moeten zitten plukken en trekken
[ja het is niet alleen zo hoe je het op kan lossen, dat weet ik, maar we zijn samen hard bezig en gaat steeds beter, mede dankzij bokt, ben nu vooral bezig met zit en benen, en zodra ik dat op haar helemaal onder de knie heb doe ik weer een gewoon gebroken bitje erin, maar zonder de thiederman was er niet op zit en benen te rijden was het enkelt rennen, en eigenaresse heeft geholpen in het begin met hoe ik met thiederman moest rijden, en als ik het niet goed zou doen zou ze er heus wat van zeggen rij er nu 1.5 jaar mee dus ervaring heb ik er verlieverlee wel mee ]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 21:19

Ik vind idd dat jongere, maar ook oudere te snel naar hulpteugels grijpen en te weinig naar les.

Idd, elk paard is anders, maar bij elk paard is het basis principe hetzelfde

En dat is te leren op een gewoon bit, zonder hefboom, zonder slof oid.
Alleen het kost tijd, geduld en goede les.

er zijn uitzonderingspaarden (heel weinig), maar die heeft geloof ik heel bokt

het lijkt ook wel of tegenwoordig niemand meer geduld heeft.
Alles moet snel opgelost worden, ook al is dekunde niet aanwezig (en zo ook afwezig blijft)
Maar dat zal de verwende jaagmaatschappij wel zijn, denk ik zo?

(nogmaals, dit slaat op niemand persoonlijk, maar wat ik om me heen zie en lees en hoe ik er tegen aan kijk )

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 07:58

Een bit is altijd zo sterk als de ruiterhand.
Ik ben jammergenoeg ook moeten overschakelen op een scherp bit op aanraden van 2 lesgevers. Ik heb een sok van een Tinker. Maar als we in groep gaan rijden dan gaat ze in galop aan de haal en kan ik der niet meer houden. Met dit bit nu wel. Voor de rest heb ik mijn teugels altijd heel lang rij zelf vaak met 1 hand. Maar als ze echt niet luisterd dan voelt ze het wel. Ik volg lessen voor dit probleem maar het is een beetje ingewikkelder ze doet het bij bepaalde paarden ed.. Dus ik moest overschakelen.

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 08:16

Ik leg nu even mezelf uit:
Ik rij Iris inmiddels 5.5 jaar,
Voor ik begon met thiederman heb ik haar 4 jaar gereden,
in het begin was het meer gewoon door de bak crossen en vond ik het allemaal wel leuk, maar na een jaar wilde ik toch wel wat meer gaan dressuren (figuren rijden, proefjes oefenen, voor de rest nog niets aan haar hoofd oid)
Daarna vond ik tijd word dat er ook aan de voorkant wat gebeurde, maar daar was Iris het niet zo mee eens, die vond het zo door de bak tuffen wel lekker en begon om eronder uit te komen, harder te lopen.
En fjorden zijn gewoon erg sterke paarden, dat hoef ik niemand uit te leggen, dus ik kon haar gewoon niet bij me houden.
Heb ongeveer een jaar eerst met martingaal gereden om te kijken of dat uitmaakte, ze gooide alleen haar kop minder de lucht in, maar echt luisteren en doen lukte gewoon niet,
ik had al mijn kracht nodig om haar terug te zetten in een fatsoenlijk tempo en wilde ik dat proberen met zit en benen meer te rijden was het weer het bit vast en rennen,
ze wílde wel lopen, maar niet via mijn zit en been en al helemaal niet op een fatsoenlijke manier [lees: nagefelijk, hoefde nog niet eens zoveel]
Na ongeveer jaar met martingaal en eigenlijk zonder echt veel resultaat heeft eigenaresse zelf besloten om het eens met thiederman te proberen en het ging direct al een stuk beter.
Kan nu veel met mijn benen en mijn zit doen, maar de "streken" van hardlopen komen nog af en toe naar boven,
en met dit bit hoef ik niet te plukken en te trekken om haar terug te krijgen, tis gewoon een ophouding maken en weer los laten, dan is het tempo al een stuk minder en weet ze weer van; oke dat hoort dus niet zo.

Dus ik heb al heel wat tijd gestoken in het proberen te rijden zonder frutsels en dutsels, maar heeft vrij weinig geholpen, dus daarom zijn we overgegaan op een ander bit, en zodra we alles weer helemaal onder controle hebben samen gaan we weer gewoon een gebroken bit proberen.

[hihi, nogmaals, ik leg even mijn situatie uit, van het hoe en waarom, dat ik wel degelijk geduld heb gehad, maar dat het gewoon te weinig verbetering had]

Het is idd zo dat jongere steeds vaker hulpteugels ed gebruiken, en ik heb ook het idee dat, niet alleen op bokt, maar ook gewoon in mijn omgeving, de mensen het "mooi" vinden om met veel frutsels en dingen te rijden.
De mexicaanse neusriem komt weer helemaal "in" al denk ik dat de helft van de mensen niet weet waar die voor dient.
Maar toch blijf ik erbij dat een groot deel van de jongere ook heus wel wat van paarden weet en ook eerst meer dingen proberen dan direct een hulpteugel.

Minou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 10:35

Ik rij zelf ook mijn merrie met een dubbelgebroken pelhambit met twee teugels, dus ik kan de hefboom ook loslaten. Ik gebruik dit bit omdat de merrie ontzettend sterk is en bij verzet gooit ze haar hoofd de lucht in en begint te rennen als een wilde. Maar mijn driejarige rij ik met dubbelgebroken trensje en wil dat ook zo houden.

@Ikkah: een martingaal is een stootteugel, bedoelt voor paarden die de hele tijd hun hoofd omhoog gooien en hiermee af en toe de ruiter raken ( ofniet natuurlijk). De martingaal is absoluut niet bedoelt om een paard aan de teugel te laten lopen, sterker nog als men hem te strak maakt is ie zijn functie kwijt. ( niet aanvallend bedoeld!)

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 13:30

Volgens mij bedoeld ze ook niet dat ze die martingaal gebruikte om het paard aan de teugel te krijgen, maar om haar een beetje bij zich te kunnen houden ipv door de bak scheuren. Of heb ik het verkeerd begrepen?

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 13:07

Anouar15 schreef:
Volgens mij bedoeld ze ook niet dat ze die martingaal gebruikte om het paard aan de teugel te krijgen, maar om haar een beetje bij zich te kunnen houden ipv door de bak scheuren. Of heb ik het verkeerd begrepen?

Klopt, gebruik hem zeker niet om haar aan de teugel te krijgen,
ben niet dom namelijk hoor want weet dat hij daar niet voor is

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 13:23

Illkah; Ik denk dat je je te veel aangevallen voelt door RunningKawa.

Want zij heeft wel hét punt. Geduld is kwijt, tijd is geld. Liever een slof eraan, dan een les extra. Dat kost extra tijd en geld.
En dat zijn niet alleen jongeren die daarnaar grijpen, maar het zijn er in vergelijking wel meer. Ze zijn vaak meer van hun eigne mening overtuigt en een slof staat natuurlijk wel onwijs stoer!