Waar op letten bij goed passend zadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xThalyx

Waar op letten bij goed passend zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 14:24

Hallo,

Mijn paard heeft enkele problemen en ik wil een paar dingen uitsluiten. Ze is erg aggressief op het zadel en ik wil zelf even kijken of het ergens te veel drukt. Op welke punten moet je dar controleren?
Alvast bedankt.

Groetjes Ilona

Cassidy

Re: Waar op letten bij goed passend zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 14:28

Als je een foto plaatst zijn er misschien wel mensen die op het eerste gezicht wel kunnen zien of het past of niet. Verder zou ik niet zelf proberen te analyseren, maar er meteen een vakman bijhalen. Het feit dat je paard narrig is op het zadel hoeft niet te betekenen dat het zadel niet past, misschien heeft ze wel singeldwang.

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 14:39

Ja dat kan ook.. maar ik wil in ieder geval dan zeker weten dat het niet aan het zadel ligt. Het kan anders ook nog dat ze wat aan dr rug heeft of dat het zadel te veel op de schoft ligt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 14:58

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 14:59

Singeldwang is weer iets dat veel voorkomt bij paarden met voorbeenproblemen. Die hebben pijn aan de spieren onder de singel en vaak ook bij de schoft.
Misschien een goede dierenarts laten kijken of het paard ergens pijn heeft. Hij zal dan ook kunnen aangeven of hij denkt dat het aan het zadel ligt.

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 15:13

als je echt zeker wilt weten dat het niet aan het zadel ligt moet je er een vakman bijhalen!
maar er zijn wel een aantal punten die in elk geval goed moeten zijn !!
1:het zadel moet breed genoeg zijn,wanneer het zadel op je paard ligt ga je met je hand aan de voorkant van het zadellangs de kussens (het mag nergens knellen)
2:wanneer je je zadel ondersteboven neer legt kun je zien of de kussens van je zadels recht zijn en voelen of er geen klonten of andere bobbels zitten(zelfs bij nieuwe zadel kan dit het geval zijn)
bovendien moet je zadel niet rond opgevuld zijn maar vlak(anders krijg je een wip wap effect om het zo maar te zeggen)
3:het zadel moet boven de wervelkolom breed genoeg zijn (minimaal zo breed als de 4 knokkels van je hand-deze met er dus tussen passen)
4:het zadel mag niet achterover liggen
-wanneer je zadel op je paard ligt kun je door achter hem te staan ook kijken of het zadel net zoveel aan de linker als aan de rechterkant van je paard ligt dit is ook heel belangrijk
5:de beugelriemen moeten recht langs het zadel lopen anders ligt het zadel zo en zo niet recht boven het paard
het zadel moet dus overal aansluiten zonder dat het knelt
verder zijn er nog wel wat punten waar opgelet moet worden maar die weet ik zo gauw niet...
gr taffy

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 17:21

ok bedankt! ik ga vanavond zelf is ff onderzoeken voor zover dat kan..