Wie heeft ervaring met luchtzuigers? (aankoop nieuw paard)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

FunkyMirko

Wie heeft ervaring met luchtzuigers? (aankoop nieuw paard)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 13:43

Hoi iedereen,

ik heb zelf nog nooit ervaring gehad met een paardje die luchtzuigt maar ik ben gisteren naar een paardje gaan kijken om te kopen, heel mooie trouwens.
En die mevrouw vertelde me eerlijk dat ze wel in lichte mate een luchtzuiger is maar verder er geen last van heeft.
Het is een merrie en ze is 5 jaar. (niet dat dat erg van belang is maar goed)
Nu vroeg ik me af, kan dit effect hebben op haar prestatie's?
Kan ze hierdoor sneller koliek krijgen?
En heeft het koliek zelf krijgen hoe dan ook te maken met het luchtzuigen?
En wat ook vaak verteld word is dat het luchtzuigen erger wordt met de leeftijd is dit waar?

Nu het probleem dat ik een beetje begon te twijfelen was, omdat ik daar gistren op stal rondliep om ze dus uit te testen enzo.
Ze had dus gistren koliek, en wij hadden dus helemaal niks gemerkt ze deed helemaal niet ongewoon ofzo enkel een beetje lui onder het zadel zei de eigenaresse die haar normaal rijdt.
Nu kroop ik erop, en wou ze al wat moeilijker doen om te gaan draven enzo, en wou ze steeds gaan liggen, ik dacht ja zo'n hitte ze zal haar willen rollen voor de dazen ofzo, niks was minder waar...
Ze had dus daadwerkelijk wel koliek, we hebben dan de veearts gebeld ben dan nog even gebleven om te kijken wat hij allemaal te vertellen had ivm haar toestand enzo.
De DA heeft haar dan een spuitje Buscopan (pijnstiller) gegeven en toen wou ze al niet meer gaan liggen. Hij heeft dan ook een inwendig onderzoek gedaan en zei dat de maag helemaal propvol zat en dat de dikke darmen ook helemaal opgezwollen stonden en dat alles vast zat.
Nu zei hij, kijk of het over gaat en over een uurtje kom in terug.
Een uurtje later dan kwam hij terug en ze was nog steeds niet beter enkel slechter.
Dus hij stelde voor haar onder observatie te stellen in de veeartsenijschool. Waar ze nu dus ook staat.
Ik heb alsook zonet contact gehad met de eigenaresse en ze zei dat ze nog voor de zekerheid 3 dagen onder observatie moet blijven en dat ze daarna wel terug naar huis mag, maar dat alles zeker goed komt.

Wat is jullie mening van een paard kopen die lucht zuigt?
(De dierenarts heeft me wel ook gezegd dat ze nog NOOIT eerder koliek heeft gehad dit was de eerste keer, en heel waarschijnlijk door vers kort stro dat ze die ochtend in de stallen had gedaan nadat ze de stallen had uitgemest)

Branca

Re: Wie heeft ervaring met luchtzuigers? (aankoop nieuw paar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 13:54

Niet kopen.
Het is een gebrek dat inderdaad erger kan worden.
Kan van luchtzuigen naar kribbebijten gaan..dan doet ie beiden.
Ik kwam ook leuke paarden tegen..luchtzuigers.. wilde uiteindelijk geen paard met zo'n gebrek.
Is altijd opletten, ook onbewust: wordt t erger?
Daarbij zijn velen op stal er niet van gediend, die kunnen diet zien als afwisseling en kunnen het ook gaan doen.
Daarbij is verkoop ook weer erg moeilijk.
Ik neem aan dat dit paard niet veel kost?
Ik heb een exceem paard gehad, daar heb je toch veel zorg van, zowel mentaal als fysiek. Ik raad het je echt af..hoe leuk en lief en mooi ook.

goldwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 14:18

luchtzuigen neemt een ander paard niet over
Weven wel maar luchtzuigen kijkt het ene paard niet van het andere af

Ik heb 8 jaar geleden een luchtzuiger gekocht heeft een paar keer gas koliek gehad en dat kwam dus werkelijk door het luchtzuigen
De koliek die jij hier beschrijft is heel anders,de gas koliek is een kwestie van de darmen tot rust brengen en het is over, als ze er voor naar de kliniek moeten is het een heel ander verhaal, hier heb ik het paard wat ik voor de luchtzuiger had aan af moeten geven tijdens de operatie
Een luchtzuiger is best wel te verkopen en is verder ook niet zo'n speciaal onderhoud op stal
Ik heb toendertijd de voerbak uit stal gehaald zodat hij daar niet meer aan kon gaan zuigen en spul op de richel van zijn stal gesmeerd
Hij is er dus op stal ook mee opgehouden alleen als je hem vastbond en hij had een richel ging hij meteen zuigen
Ja je moet het zelf weten maar ik zou die koliek zwaarder laten tillen dan dat het een luchtzuiger is, Als ze koliek gevoelig zijn krijgen ze het vaker en een verstoppings koliek kan heel fataal aflopen
Een gas koliek van het luchtzuigen is met een spuitje te verhelpen

FunkyMirko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 14:22

Branca schreef:
Niet kopen.
Het is een gebrek dat inderdaad erger kan worden.
Kan van luchtzuigen naar kribbebijten gaan..dan doet ie beiden.
Ik kwam ook leuke paarden tegen..luchtzuigers.. wilde uiteindelijk geen paard met zo'n gebrek.
Is altijd opletten, ook onbewust: wordt t erger?
Daarbij zijn velen op stal er niet van gediend, die kunnen diet zien als afwisseling en kunnen het ook gaan doen.
Daarbij is verkoop ook weer erg moeilijk.
Ik neem aan dat dit paard niet veel kost?
Ik heb een exceem paard gehad, daar heb je toch veel zorg van, zowel mentaal als fysiek. Ik raad het je echt af..hoe leuk en lief en mooi ook.

Ze doet het enkel als ze eten krijgt, en ze kost niet zo heel veel.
Toch niet voor haar papier: Mimorcillo O. x Bernstein
Ze vragen voor haar 6000euro...

en aan goldwing:
dit was de eerste in haar leven dat ze koliek heeft gehad. Heb de dierenarts enzo gesproken er is daar op stal nog nooit koliek geweest enkel een veulenkoliek die ze direkt hebben kunnen verhelpen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 14:24

Je kunt haar gewoon kopen hoor, luchtzuigers hebben geen extra koliekrisico. Als ze het alleen maar doet bij het eten, valt de mate van luchtzuigen wel mee, en gaat dat zelden erger worden.
Maar 6000 Euro vind je niet zo heel veel? Daar zou bij mij dan toch nog een heleboel vanaf moeten!

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 14:26

Over of een paard nou wel of niet koliek krijgt van luchtzuigen is nog steeds een behoorlijk discussiepunt, ik ken een internist die er heilig van overtuigd is dat het ene niet met het andere te maken heeft, maar dat het meer samen voorkomt omdat er veel risicofactoren hetzelfde zijn. Een paard dat stress heeft kan bijvoorbeeld gaan luchtzuigen, maar daarnaast ook maagzweren ontwikkelen en daardoor koliek krijgen.
Aan de andere kant heb ik een voor mijn gevoel bovengemiddeld aantal gaskoliekers gezien die daarnaast luchtzuigers waren, en veel DA vinden toch dat het bij deze paarden meer voorkomt.
Je moet in ieder geval in gedachten houden dat het voor het paard een verslaving is, en hij er dus zeker niet zomaar mee op zal houden, ook al verander je zijn leefomstandigheden dan blijft er een goede kans dat hij het zal blijven doen.
Het is een afweging die je moet maken, aan ieder paard mankeert wel iets, ik persoonlijk zou zo'n paard niet willen maar als jij er verder een goed gevoel bij hebt en de prijs van het paard is er naar (je koopt immers een paard met een gebrek, onderhandelen dus maar ) dan moet je het doen.
Succes met de keuze!

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 14:27

Ok, ik zie nu dat het paard 6000 euro kost, daar kun je vast nog wel iets af onderhandelen

FunkyMirko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 14:28

Cassidy schreef:
Je kunt haar gewoon kopen hoor, luchtzuigers hebben geen extra koliekrisico. Als ze het alleen maar doet bij het eten, valt de mate van luchtzuigen wel mee, en gaat dat zelden erger worden.
Maar 6000 Euro vind je niet zo heel veel? Daar zou bij mij dan toch nog een heleboel vanaf moeten!

Ja ze heeft toch goede afstamming,
ze geeft mooie veulens (heb een veulen van haar gezien)
ze heeft supergangen voor dressuur en ze kan nog een eindje springen ook. Vindt het toch niet zoveel aangezien er ook nog Rubinstein, Ramiro, Almé en Makelaar in haar afstamming zitten.

FunkyMirko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 14:33

Afbeelding
dit is zij, als de foto werkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 14:41

Mag ik je eerlijk zeggen dat ik eerst naar een paard kijk voordat ik de afstamming wil weten? Ik heb de meest vreselijke horken met de meest indrukwekkende stambomen gezien, en ik heb paarden langs zien komen waar ik steil van achterover sloeg en waar de stamboom me niets van zei.

Een goede stamboom is alleen van nut als je er later ook daadwerkelijk mee gaat fokken. Voor de aanschaf van het paard voor een bepaald gebruiksdoel zegt het weinig. Kijk meer naar het kunnen van het paard. De foto is iig veelbelovend, maar dan nog is 6000 Euro in deze tijd erg veel geld voor een paard, helemaal als hij/zij 5 jaar is.

FunkyMirko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 14:48

Cassidy schreef:
Mag ik je eerlijk zeggen dat ik eerst naar een paard kijk voordat ik de afstamming wil weten? Ik heb de meest vreselijke horken met de meest indrukwekkende stambomen gezien, en ik heb paarden langs zien komen waar ik steil van achterover sloeg en waar de stamboom me niets van zei.

Een goede stamboom is alleen van nut als je er later ook daadwerkelijk mee gaat fokken. Voor de aanschaf van het paard voor een bepaald gebruiksdoel zegt het weinig. Kijk meer naar het kunnen van het paard. De foto is iig veelbelovend, maar dan nog is 6000 Euro in deze tijd erg veel geld voor een paard, helemaal als hij/zij 5 jaar is.

Het is dan ook de bedoeling met de tijd een veulen uit deze merrie te halen, daarom ook de zoektocht naar een merrie en liever geen ruin om in de sport te gaan, en dan binnen enkele jaren een veulentje.

FunkyMirko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 14:51

en ik heb natuurlijk al geprobeerd om iets van de prijs af te krijgen maar de verkopers de dag van vandaag zijn bikkelhard...

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 14:52