verkeersmak maken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

XxSultanxX

verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 14:15

ik weet nie precies of het hier goed staat....
maar hoe maak je een paard van 2 jaar verkeersmak?????
wij doen dat al vanaf jongs af aan.zodat we er later niet meer mee zitten dat ze zo vresselijk sterk zijn enzo.maa het paard dat ik nu heb is dus nog niet verkeersmak heeft iemand hier ervaring met verkeersmak maken van al bijna volwassen paarden.volgend jaar word hij ingereden(dan is hij 3)of moet ik hem verkeersmak maken naar dat hij beleerd is????ik denk dat dat het handigste is wat denken jullie????

Sjonniej

Re: verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 14:22

Eerst beleren en dan ohz naar buiten.
Zelf rustig blijven, waarom zou een paard schrikken van een auto?
Zolang jij normaal blijft doen en hem steunt en straft wanneer dat nodig is, loopt hij na 3 auto's gewoon door.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 14:38

dankje wel voor je reactie

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 18:34

Tja, hoe maak je een paard verkeersmak? Wij hebben 2 friezen op stal staan die 2 zijn & die nemen we gewoon aan de hand mee naar buiten met een makke pony erbij (shetlander) en een sterk iemand als we denken dat dat nodig is.

Nu ben ik vandaag weer naar buiten geweest, zonder een sterker iemand maar wel met shetlander & 2 vriendinnen & ging het eigelijk ook geweldig; ze schrok nergens van!

Ik denk dat je wel goed na moet denken voor je zoiets doet maar het is mij in ieder geval zo wel gelukt & anders is misschien de manier van Sjonniej een idee. Ik denk dat als je mijn manier neemt dat je paard wel veel vertrouwen in je moet hebben zodat die zeker weet dat alles goed is.

femie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 18:53

ik en een vriendin van me hebben een tijdje voor een paar tinkers gezorgt. een was vier jaar en was al beleerdt en super mak. verder waren ze allemaal vrij jong tussen de 1 en 2 jaar oud. we ging dan altijd gewoon een stukje wandelen, we namen dandie vier jarige mee en een andere. de boederij lag langs een rustige weg dus ze konden rustig wennen. als ze lang het rustige weggetje niet meer bang waren gingen we een stukje verder maar wel hel rustig aan. je moet het nooit in een dag of een week willen doen. wij hebben er een tijdej over gedaan voor we het dorp in gingen waar het af en toe best druk was. maar je moet gewoon gedult hebben.

Saskia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 18:58

Je moet idd gewoon met hem gaan wandelen aan de hand langs de weg . Dan went hij aan alle geluidjes, en zal hij minder schrikkerig zijn als je hem gaat rijden.

Succes !!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 19:05

Ik doe het zelf liever als ik erop of erachter (mennen) zit. Dan heb je veel meer te vertellen dan wanneer je ernaast staat.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 19:56

ik denk toch dat ik het maar ga doen zoals sjonniej zegt dat lijkt me wat veiliger want ik moet eerst door een woonwijk met allemaal kleine kindere en meneer is erg sterk.ik denk dat ik dan overeen jaar ga oefen met verkeersmak maken onder het zadel en met mennen dan heb je tog wat meer te vertellen

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 19:59

die van mij kreeg ik toen ze 8 jaar jaar was en ze was nog niet verkeersmak.
In het begin stapte ik gewoon kleine stukjes langs de weg uit na het rijden.
En na een maand onder zadel ben ik met een ander meisje en makke pony de weg over gegaan.
Niks aan de hand.
Ze was super braaf.

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 19:09

Sjonniej schreef:
Ik doe het zelf liever als ik erop of erachter (mennen) zit. Dan heb je veel meer te vertellen dan wanneer je ernaast staat.

Ja, zit wat in. Maar hoe groter; hoe sterker.. Dan wordt het (denk ik) alleen maar lastiger om ze echt verkeersmak te maken. Als je er dan op zit & ze schrikken van iets & ze steigeren/bokken lijkt mij dat veel gevaarlijker als dat je er naast loopt.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 23:22

ik vind er naast gevaarlijker als erop.
Een paard is meestal erg makkelijk verkeersmak te krijgen.
Zolang er een revaren paard voorop overal makkelijk langs heen gaat zijn de meeste paarden wel braaf.
Ik heb al wel heeel wat paarden en pony's op de manege buiten moeten testen en er was er maar 1 moeilijk.
Die was extreem bang voor tractors.
Daarom gaan we ze altijd op een rustige zondag testen en thuis kijken of ze bang zijn voor tractors(in de bak rijden en dan een tractor langs de bak.)
Op de zondagoctend is er bij ons niet veel verkeer.
En van de 30 was er denk 1 die wat moeilijker was.

Ik krijg het gevoel dat jij je drukker maakt dan het paard.
En dat moet je dus niet doen, je moet zelf nuchter blijven.
Als je zelf al zoiets hebt van oef dat kan fout gaan, en wat als er dit gebeurt of dat???
Dan maak je het paard ook onzeker.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 12:50

Msz_iris; En jij denkt dat jij je staande kan houden als je paard een sprong vooruit doet, terwijl je er naast loopt?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 10:57

Ook de opzij sprongetjes zijn erg leuk als er ernaast loopt. Ik zat op mijn favo pony deed die dat terwijl er nog iemand naast fietste, die belande zowat in de sloot.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 11:04

toen ik klein was ben ik 1x afgestapt toen mijn pony gek deed.
Wat gebeurde er: hij kwam los en liep over de drukke weg, menneer deed zo maf dat ik hem niet kon houden.
ALs ik erop was blijven zitten had ik hem nog kunnen sturen en was ik zoiezo boven gebleven.
Dus met erop heb je meer te vertellen.

lucienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 11:21

Ik stap toch wel eens af, mevrouw is zo bang voor tractors dat ze er geen moeite mee heeft om in de sloot te springen of dwars door wat er op dat moment in de weg staat. sta ik ernaast dan is ze wel bang maar vertrouwt ze het wel.
Verder rij ik zoveel mogelijk met een ervaren paard eerst blijf ik daar achter en langzaam steeds meer voorop.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 18:03

Verplaatst naar vmr

student

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 21:26

De paarden die ik verkeersmak maak zijn vooral paarden die jong zijn en het verkeer nog niet kennen. Ze worden wél bereden in de bak. Dus heb je het paard geleerd naar stem en andere hulpen te luisteren. Ik heb een pony van bijna 23 jaar en die doet helemaal niks buiten, en die zet ik voor of naast dat paard. Zo krijgt dat jonge paard veel steun van mijn pony, maar moet het toch echt zelf langs die trekker of vrachtwagen... Ik ben het met sommige eens: erop is beter dan ernaast of er moet een goede rem op zitten!!!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 21:41

lucienne schreef:
Ik stap toch wel eens af, mevrouw is zo bang voor tractors dat ze er geen moeite mee heeft om in de sloot te springen of dwars door wat er op dat moment in de weg staat. sta ik ernaast dan is ze wel bang maar vertrouwt ze het wel.
Verder rij ik zoveel mogelijk met een ervaren paard eerst blijf ik daar achter en langzaam steeds meer voorop.

ik moest laatst ook afstappen.
De mijne wou niet over een bruggetje zelfs niet toen ik naast er stond.
Iedereen was al aan de overkant maar Olly stond nog aan de andere zijde.
Met veel moeite en iemand achter Olly die haar sloeg met een eng wit papiertje ging ze er over.
Maar dat heeft niks met het verkeers mak maken te maken.

Robby_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 23:42

Met mijn pony gingen we eerst even langs de straat en en dan was ze eigenlijk al braaf

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 11:02

mijne staan langs een weg, daar komen fietsers met jengelende kinderen van het zwembad langs, auto's traktoren met aanhang en heel af en toe een vrachtwagen dus ik hoef er niets aan te doen

Antheya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 13:14

Idd zoals bijna iedereen zegt gewoon lekker wandelen, bij onze 3 jarige was het zo, hij was absoluut niet bang van auto's maar koeien zijn wel een probleem.....dieren zijn meestal plotselinger dan auto's (en dan heb ik het niet over grote tractors en keihard scheurende motors)

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 19:24

bedankt voor jullie reacties
maar ik kan niet met een ander paard langs de weg want hij staat wel met een ander paard maar die komt niet buiten en die is ook erg druk...maar kan je niet gewoon eerst beleren en dan eerst een helle tijd goed doorijden en dan langzaamehand wat de weg op gaan iemand er op en iemand beet houden????

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 19:28

Saskia_ schreef:
Je moet idd gewoon met hem gaan wandelen aan de hand langs de weg . Dan went hij aan alle geluidjes, en zal hij minder schrikkerig zijn als je hem gaat rijden.

Succes !!

ik ben nu bezig met het verkeersmak maken van mijn kwpn'er. Die was nooit echt naar buiten geweest.

En bij mijn 2jarige haf was t zo gepiept.. Een beetje buiten wandelen aan het hoofdstel. En een beetje een sterk iemand is ook geen overbodige luxe mocht het paard snel schrikken

lfobijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 21:00

Met wat voor optoming gaan jullie dan buiten wandelen? Halster, hoofdstel met gewoon bitje, hengstenbit, freestyle halster, tuighoofdstel met oogkleppen enz.??