Voer afbouwen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Auky

Voer afbouwen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 01:21

Binnenkort krijgt mijn Fries 3 weekjes vakantie.
Hij gaat (zoals hij nu ook al heeft) 24/7 zijn landje op, het enige verschil is dat hij nu niet hoeft te werken, maar lekker mag luieren.
Het enige detail wat ik erbij moet geven is dat het geen vol grasweiland is, maar een schraal graslandje met vooral veel zand/aardegrond. (nu hoef ik hier verder geen commentaar op of het wel of niet verstandig is, ik heb zo mijn redenen voor deze keuze)

Hij krijgt momenteel 3 kg kruidenmuesli en 1 kg haver en 4 plakken hooi per dag.
Hoe kan ik het beste afbouwen in krachtvoer en hoeveel moet ik hem blijven geven tijdens zijn vakantie?
Ik hoop dat jullie tips voor me hebben.

_Luziream

Re: Voer afbouwen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 03:26

Mijn paard bouw ik ongeveer 1 1/2 week van tevoren af van 4 1/2 kg bix per dag tot 2 1/2, 3 kg. Hooi krijgt hij 4 plakken en dan gewoon niets. Hij staat op een land dat het nog wel kan. Ik voer hem nu 1 1/2 kg eiwitarme brok met muesli.
Ik pak hem volgende week weer op met trainen en dan heeft hij bijna 3 weken niets gedaan. Dan ga ik hem dagelijks bijvoeren ook hooi, omdat het land wel wat kaler wordt nu. Ze staan met 3.

Blijft hij al die tijd niets doen op het land dan zou ik hem gewoon eiwitarme bix geven. Ik zou hem de helft geven als hij op het land staat. Dus 2 kg per dag.
Als het gras echt heel weinig is kun je hem altijd hooi als opvulling erbij geven. Hooi mag onbeperkt. Gewoon lekker 4 plakken of meer indien hij natuurlijk alleen staat. Uitkijken dat je niet te energie(eiwitrijk ) geeft als hij niet in het werk staat. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 14:15

Tijdens zijn vakantie 1 kg muesli, en verdubbel de hoeveelheid hooi maar Ruwvoer is wat een paard nodig heeft, geen krachtvoer

In kleine stapjes gaan en je tijd nemen, zorg als het kan wel, dat ie straks zijn muesli ook op 2 voerbeurten krijgt, dat is toch efficiënter in de vertering.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-05 10:36

Oke, hartstikke bedankt.
Dus haver moet ik hem helemaal niet meer voeren als hij vakantie krijgt?

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 19:45

nee is niet nodig. Veel hooi

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 07:49

Idd vooral veel hooi. Bouw het krachtvoer af naar een kilo ofzo. Je kunt het afbouwen door bijvoorbeeld iedere dag een halve kilo minder te geven.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 11:22

inderdaad vrij veel hooi geven en misschien een handjevol krachtvoer om eventuele vitamines aan te vullen die toch tekort zijn uit het hooi.