Wat vinden jullie van dit (wilde) paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Loenz

Wat vinden jullie van dit (wilde) paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-05 21:19

Hoihoi,

ik ben van plan in spanje een (best wel wild) paard te gaan kopen.
Het is een hengst, ras is: Espanola (spaans) hij is heel mooi en best wel lief.
Hier wat foto's (als het is gelukt):

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Loenz op 16-07-05 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

mrie

Re: Wat vinden jullie van dit (wilde) paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 21:25

Foto is niet te zien, maar wat ik me afvraag is waarom je een paard uit spanje zou halen als er hier zat te koop zijn? Ja ook PRE is hier verkrijgbaar. Je maakt het jezelf niet makkelijker of goedkoper.

_Moreno_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 21:29

Ik vind het nogal tegenstrijdig... je zegt eerst een best wel wild paard... maar daarna zeg je weer dat ie best wel lief is.

Ben het eens met mrie.

Waarom zou je helemaal uit Spanje een hengst halen? Genoeg paarden hier te koop ook hensten.

Loenz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-05 22:08

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 22:09

en dan hier 3000 euro uitgeven om een zadelmak te maken???

Loenz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-05 22:10

nee doe ik zelf met mijn ma

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 22:10

als je zelf met paarden bezig bent van dat soort zou ik het doen .. heb je nog geen ervaring zou ik het nooit doen

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 22:15

Niet zo'n duidelijke foto en anders zegt een foto nog niets over het karakter. Is hij wild of bedoel je groen (onbeleerd)?
Het vervoer is natuurlijk ook niet goedkoop en een paard kan er wel een trauma mee oplopen met zo'n lange reis wat ook niet altijd even zachtaardig gebeurd. Heb je dit risico er voor over?

Loenz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-05 22:27

Ik heb redelijke ervaring, mijn ma heel erg veel.

@ sokkebok: hij is deels mak, en groen.
We zorgenb voor goed vervoer, hij gaat met de trein ( 1e klas )
Ik neem aan dat hij geen trauma op zal lopen, hij is wel meer gewend.
Ik heb het risico er voor over.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 22:32

het klinkt alsof je er al uit bent.......
dan wens ik je veel succes en veel plezier....

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 22:47

Je hebt er ook al een ander topis over geopend :S
Maar je zegt de ene keer dat hij best wild is, en de andere keer dat hij deels mak en gewoon groen is. Wat is het nou?! Want dat maakt wel een hoop verschil. Als hij gewoon groen is is het gewoon zadelmak maken en kun je vooruit. Maar als hij nog "Wild" is heb je er nog een hoop werk aan.

Loenz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-05 22:50

Hij is niet geheel mak...zo goed?
Jah ik heb dat andre topic geopend om ff andere foto´s te zetten.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 09:22

Je moet doen wat je zelf wil, ik weet niet wat je ervaring is met paarden dus ik kan ook niet zeggen of jij wel of niet geschikt bent om een "niet geheel mak" paard af te richten.
Dus ja, de keuze is altijd nog voor jou.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 09:26

cheyenne01 schreef:
en dan hier 3000 euro uitgeven om een zadelmak te maken???

betaal jij 3000 euro voor inrijden? dan wil ik wel graag je paarden voor je inrijden

ik zou persoonlijk wel goed nadenken wat je gaat doen.
heb je het dier al live gezien en er al wat mee kunnen doen?
karakters van hengsten en minder in de handen geweeste paarden zijn nu eenmaal niet zoals een gemiddeld warmbloed merrie bijvoorbeeld.
qua geld had ik hetzelfde gedaan denk ik, 3000 euro is 3000 euro minder.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 09:51

Ik weet niet wat je ervaring is, alleen de doorsnee 13 jarige kan hier nog niet eens een normale merrie shet opvoeden.

Antheya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 13:03

@Lailapri: Die reactie slaat echt nergens op, dan heb je het over de 13 jarige meisjes die 1 keer in de week naar de manege gaan, ik snap ook niet wat je er mee wil bereiken, je kent haar niet eens...
ik ben 12 en ik ben op dit moment een arabiertje aan het inrijden, met hulp van vader lief.., dus jou reactie slaat niet echt nergens op..

En luna, misschien vind je hier in NL ook wel een leuk paard voor eneveel hoor, niet alle paarden zijn hier zo duur...en laten vervoeren is ook niet echt gratis...maarja aan jou de keus, ervaring heb je genoeg maar misschien is het toch makkelijker om er 1 in NL te nemen....

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 13:26

in je andere topic was ik deels overhaald, maar als ik het zo nu lees zou ik het niet doen.. Je bent nog jong, en moet zeker nog veel leren.. Ik ook trouwens... Toen ik een paard kreeg hadden we ook een jong paard kunnen kopen, maar dat hebben we niet gedaan omdat je beter eerst een ouder paardje kunt hebben en daarna misschien wel een jonger paardje (erbij?)...
Ik weet niet hoe je ervaring is.. Maar dat zegt natuurlijk nog niks..
Voor hetzelfde geld koop je dit paardje, doe je iets mis en kan er niemand meer mee overweg.. En dat kleine ding kan ook gewoon een tik zijn ofzo, maar je kunt er een hoop mee verknallen..
Een ouder paard zal wel wat anders opvatten en niet meteen in paniek zijn ofzo...
Met een ouder paard bedoel ik niet een sloom ding van maar 7/8 jaar is al goed
Wat miss_do al zegt: je kunt beter in NL of in landen daar van omgeven een paardje kopen...
Je zegt wel dat paardjes in Spanje goedkoper zijn, maar de reis die hij moet maken naar NL is niet goedkoop, en ook helemaal niet veilig..
En ook wat lowara zegt: een hengst is niet makkelijk...
Wij hebben zelf 2 dekhengsten op de manege en die springen gerust op elk paard... groot/klein, merrie/ruin als ie zelf maar plezier heeft
En je moet goed oppassen bij andere paarden dat hij niet gaat vechten ofzo...
En wat dacht je van de koude winters hier??
Hij zal nooit 5 graden of lager hebben gevoeld, die omslag kan ook invloed op zijn karakter hebben..
Hoe lief en schattig hij daar ook is, in NL kan hij helemaal veranderen
Dus, als je hem nog besluit te nemen: een persoon zoeken die goed met jonge paarden om gaat.. en natuurlijk niet meteen stoppen met die persoon als hij ingereden is, maar ook daarna met die persoon door gaan!
De keus is aan jou
Als je hem neemt --> veel plezier met hem!! *laat je wat horen alsie dekhengst wordt??*
Als je hem laat --> je vind vast wel een ander goed paardje! *ik weet een goed adres in BE *

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 13:33

Misz_Do schreef:
@Lailapri: Die reactie slaat echt nergens op, dan heb je het over de 13 jarige meisjes die 1 keer in de week naar de manege gaan, ik snap ook niet wat je er mee wil bereiken, je kent haar niet eens...
ik ben 12 en ik ben op dit moment een arabiertje aan het inrijden, met hulp van vader lief.., dus jou reactie slaat niet echt nergens op..

En luna, misschien vind je hier in NL ook wel een leuk paard voor eneveel hoor, niet alle paarden zijn hier zo duur...en laten vervoeren is ook niet echt gratis...maarja aan jou de keus, ervaring heb je genoeg maar misschien is het toch makkelijker om er 1 in NL te nemen....

nou even tegen de ts; heel veel succes das het enige wat ik kan zeggen aangezien ik jou en het paardje nie ken.

En ik ben het met Misz_do eens Lailapri
Ik ben nu 13 jaar, en ik heb een hengstveulen geheel opgevoed tot 1 jarige schatteknol (en dan bedoel ik geen penny-knuffel beest) en ik heb mijn vorige huurpony zelf ingereden (ze was al wel zadelmak) en ik ben nu bezig met mijn verzorg (toekomstige eigen) ponyke zegmar opnieuw mak te maken, toen ik hier voor het eerst kwam kon ik haar nog nie eens aanraken zonder dat ze helemaal flipte, nu kan ik er al zonder hoofdstel en zadel rondjes op stappen in de wei zonder dat iets haar interresseert, dus nee, jou reactie slaat nergens op

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 13:44

Het slaat wel degelijk ergens op, als je echt versand van zake hebt oke maar zo niet zou ik het afraden, er zijn al genoeg verprutste paarden. Ik ben zelf ook 13 geweest, reed toen op de wilste paarden en dacht dat ik het goed deed, zag in mijn ogen ook voorruitgang en was helemaal gelukkig. Moest altijd de wilde paarden temmen op de manege zegmaar, maar als ik er nu aan terug denk... Ik zou het nu heel anders aanpakken, met meer gedult, en veel minder extreem allemaal. En ik zie het nu ook met de meide hier. Ook meiden die beweren pony's te hebben ingereden... (nou koop ik wel altijd wat moeilijkere paarden hoor!!!) maar ze zijn meestal niet in staat iets te leren aan een pony zonder dat ik het helemaal heb voorgekauwd of de pony het al bijna kent.
en dat is dan met een pony die de basis kent. Het is al een aantal keer zo geweest dat ze vroegen of ze weet ik wat aan pony mochten leren en dat pony gewoon ging bijten, of pony brutaler en brualer werd.
Misschien heb ik wel te veel meegemaakt van dat sort situaties ofzo hoor! Maar daarom was het nog een normale vraag. Ik ga volgende jaar of dat jaar erna ook weer een pony inrijden, een schat van een paard hoor!!! alleen ik heb er al moeite mee om haar eerlijk en terecht te bahandelen zonder dat ze te brutaal wordt of iets.

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 14:16

Ik kan me toch wel vinden in wat lailapri zegt. Wijsheid komt met de jaren....

Ik zie om mij heen toch hele grote verschillen tussen hoe 13 jarige met hun paard omgaan en volwassenen. Tuurlijk zal je overal uitzonderingen hebben maar over het algemeen genomen hebben volwassenen nou net wat meer geduld en ervaring en voor inzicht wat je als 13 jarige nogal eens mist.

Dit is helemaal niet erg want dat hoort nou eenmaal bij de leeftijd. Je bent nog volop in ontwikkeling. Ik heb als vijftienjarige op hele jonge paarden gereden en deed dat met veel liefde en was zacht naar de paarden toe. Nu als 24 jarige zie ik toch dat ik nu beter in staat ben een jong paard in te rijden. Ik ben standvastiger geworden en beter in staat keuzes te maken wat toch dingen zijn die je als 13 jarige nog niet helemaal onder de knie hebt.

Als je het paardje wel koopt, veel succes. En o ja, nog een vraag. Waarom een hengst? En geen leuke ruin of merrie??

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 15:06

Dubbelpost.