vraag aan alle paardeneigenaars op bokt!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nathalieke

vraag aan alle paardeneigenaars op bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-05 18:28

Ik droom al lang van een eigen paard. Meestal had ik gewoon geluk met eigenaars , maar de laatste tijd zijn degelijke verzorgpaarden moeilijk te vinden. Ik spaar al een tijd op een speciale rekening en nu vroeg ik me af als het best nog even bij een droom zou blijven of niet.

Daarom zou ik graag eens weten wat de paardeneigenaars hier op bokt (en vooral die uit België) betalen, om zo een kostenraming te maken en zien als ik het wel aankan. (ik zou de kosten wel delen met m'n zus om toch een degelijke marge te hebben voor als er onverwachte kosten komen ed.)

wat zijn dus de kosten per maand of per jaar voor:

-hooi
-krachtvoer (voor regelmatige arbeid, geen wedstrijden of hooguit eens een onderlinge)
-hoefsmid
-dierenarts
- De prijs van winterdekens nodig voor paard op wei versus paard op stal
-kosten om stal te zetten op weide (in de buurt verkopen ze stallen bestaande uit planken en een metalen kader voor 1350 is dit de normale prijs?
-Waar terecht met de mest?
-andere...

Ik weet enkele weides in de buurt en daar wil ik de komende dagen eens gaan informeren naar de prijs.

Na deze raming wil ik dan eens vergelijken als de nadelen van op een weide staan opwegen tegen het prijsverschil van op een manege staan (hier 300 euro per maand, in een andere manege 250 maar daar is geen weidegang bij en deze optie sluit ik dan ook uit)

Als er mensen zijn die soortgelijke ervaringen gehad hebben, vertel!

alvast bedankt voor de hulp!

Authentic

Re: vraag aan alle paardeneigenaars op bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 19:31

Hier zijn al onwijs veel topics over geweest.

nathalieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-05 20:39

Jus_dOrange schreef:

kan je me dan enkele linken over geven want voor ik dit topic begon heb ik gezocht op verschillende woorden die er mee te maken hebben maar ik heb niets gevonden.

of desnoods woorden waar ik op kan zoeken?

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 23:09

Goedkoopst in onderhoud zijn koudbloeden. Deze zijn winterhard, dus hoeven niet perse op stal of een winterdeken. Ok zijn van deze rassen de hoeven over het algemeen harder waardoor je minder vaak per jaar hoeft te bekappen. Ijzers zijn volstrekt niet noodzakelijk. Denk aan rassen zoals Fjorden die begin jaren 50 naar ons land zijn gehaald voor in de landbouw. Toen waren we na de oorlog nogal arm dus hadden goedkope krachten nodig. Tot op de dag van vandaag is dit sobere ras nog steeds laag in onderhoud. Shetlanders en haflingers komen hiervoor ook in aanmerking. Maar natuurlijk kun je het zo duur en zo goedkoop maken als je zelf wilt.

Ik huur een stal in de winter en een wei in de zomer (staat niet bij huis) gemiddeld ben ik 125 tot 135 euro in de maand kwijt. Onverwachte uitgaven niet meegerekend en de aanschaf niet.

nathalieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 09:09

Arnoud schreef:
Goedkoopst in onderhoud zijn koudbloeden. Deze zijn winterhard, dus hoeven niet perse op stal of een winterdeken. Ok zijn van deze rassen de hoeven over het algemeen harder waardoor je minder vaak per jaar hoeft te bekappen. Ijzers zijn volstrekt niet noodzakelijk. Denk aan rassen zoals Fjorden die begin jaren 50 naar ons land zijn gehaald voor in de landbouw. Toen waren we na de oorlog nogal arm dus hadden goedkope krachten nodig. Tot op de dag van vandaag is dit sobere ras nog steeds laag in onderhoud. Shetlanders en haflingers komen hiervoor ook in aanmerking. Maar natuurlijk kun je het zo duur en zo goedkoop maken als je zelf wilt.

Ik huur een stal in de winter en een wei in de zomer (staat niet bij huis) gemiddeld ben ik 125 tot 135 euro in de maand kwijt. Onverwachte uitgaven niet meegerekend en de aanschaf niet.

bedankt voor de reactie! Aan zulke reacties heb ik nu iets meer dan de vorige

Maar ik wil echt geen koedbloed. Ik wil een sporttype paard en ben eerder verliefd op volbloeden. het lijkt me dat het houden van een paard hier veel duurder is :s, als ik een stal huur met weidegang en voeding kost dit 300 euro per maand en dat is dan buiten de hoefsmid, onvoorziene kosten en de dierenarts gerekend.

Een goede wei dichtbij vinden is ook niet makkelijk want hoe kom je de eigenaar van een wei te weten? Je kan toch moeilijk bij alle huizen er rond gaan navragen.

Mniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 09:15

Op marktplaats.nl staan ook advertenties voor stalling en weidegang, misschien zit daar iets tussen....
Ook op bokt kun je natuurlijk altijd een advertentie zetten.

nathalieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 09:19

Mniek schreef:
Op marktplaats.nl staan ook advertenties voor stalling en weidegang, misschien zit daar iets tussen....
Ook op bokt kun je natuurlijk altijd een advertentie zetten.

Ik woon in België dus marktplaats vindt ik niet zo'n goed idee. kapaza is de meest gebruikte site hier, maar uit ervaring weet ik dat het meer oplevert om zelf wat rond te zoeken dan op internet, toch in mijn omgeving.

Het is ook wel raar als ik zo'n advertentie plaats en er reageert iemand die aan de verwachtingen voldoet, het is nog maar een raming. Een paard heb ik nog niet. dus het duurt nog wel een tijd voor dat er dan is.

findi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 10:28

hooi:
wij doen zelf ons hooi af omdat we een paardenwei hebben en een koeienwei( die we nu verhuren)
maar voor 1 winter kwam ik uit op 40 pakken hooi (ik zou wel iets meer rekenen want mijn paard mocht zelfs in de winter in de grote koeie wei waar er nog erg veel gras in stond)
stro:
hangt ervan af hoe je het gebruikt. Onze stalbedekking is zaagsel( die we overigens gratis krijgen)
Maar qua eten zelf kreeg ze zo'n 40 balen
krachtvoer:
zit ik aan 4 zakken van de aveve: 2x korrels 2x mix en ik geef in de winter geen krachtvoer (ik rij dan niet en ze krijgt dan een beetje te veel energie) dus vooral in de zomer of wanneer ik rijden kan.
Verder moet je een goed plekje zoeken om achter wortels te gaan, dat is dan meestal afval (te grote of te kleine wortels e.d.)
winterdeken zou ik 100 euro voor rekenen (heb zoiets betaald) maar ik heb het niet aangedaan deze winter. Ik heb haar een vachtje laten kweken en als ik in de winter kon rijden. goed zweetdeken erop en lang uitstappen.
dierenarts zo(n 50 euro per consultatie: vb wormenspuit, ziek ofzo, hou daar zeker een appart potje voor opzij
kosten voor die stal ik heb op kapaza gekeken en het is zoiets er staat zelfs 1 (2de hadns) te koop in de buurt van waar wij wonen (denk ik)
mest aan de winterkant hebben wij deze uitgevoerd naar mensen die hun lauchting (tuintje) goed bemest willen zien, misschien effe rondvragen aan de buren, en niet onderschatten want een paard betekent veel mest.

en van de weides, gewoon veel praatjes maken met de buren, wie er een weide heeft enzo.

veel geluk ermee!

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 14:36

Om achter de eigenaar van een stuk grond te komen hebben we in Nederland het kadaster voor, is er in Belgie vast ook wel.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 15:29

nathalieke schreef:
Jus_dOrange schreef:

kan je me dan enkele linken over geven want voor ik dit topic begon heb ik gezocht op verschillende woorden die er mee te maken hebben maar ik heb niets gevonden.

of desnoods woorden waar ik op kan zoeken?

viewtopic.php?t=255305
viewtopic.php?t=284529
viewtopic.php?f=13&t=266194&start=0&st=0&sk=t&sd=a

En dat zijn er dan nog maar 3, de zoekmachine op bokt is nog niet optimaal, maar via google kan je ook op bokt zoeken.

daantjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 18:00

voor mijn paar d betaal ik 150euro stalling in de maand en werk ik 5 dagen in de week bij de manege dan komt voor mij de kosten van de weidegang er nog bij dat is 25 in de maand
normaal zou ik 200 +25 moeten betalen nu betaal ik 150+25 in de maand dat scheelt wel in kosten dus goede tip vraag bij een stalling of boer weeet ik het of je vooor een deel van de stalling kunt werken
verder betaal ik voor de hoefsmid 20 euro voor alle 4 de hoeven bekapt en de voorrijdkosten er al bij die komt om de 8 weken
de paarden tandarts komt ook 1 keer in het jaar die kost ±30 euro voor een behandeling
voor verdere prijzen zou ik gewoon aan iemand in de buurt die een paard heeft vragen wat zij per maand kwijt is aan voeding en stro
groetjes en suc6

nathalieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 18:11

daantjelover schreef:
voor mijn paar d betaal ik 150euro stalling in de maand en werk ik 5 dagen in de week bij de manege dan komt voor mij de kosten van de weidegang er nog bij dat is 25 in de maand
normaal zou ik 200 +25 moeten betalen nu betaal ik 150+25 in de maand dat scheelt wel in kosten dus goede tip vraag bij een stalling of boer weeet ik het of je vooor een deel van de stalling kunt werken
verder betaal ik voor de hoefsmid 20 euro voor alle 4 de hoeven bekapt en de voorrijdkosten er al bij die komt om de 8 weken
de paarden tandarts komt ook 1 keer in het jaar die kost ±30 euro voor een behandeling
voor verdere prijzen zou ik gewoon aan iemand in de buurt die een paard heeft vragen wat zij per maand kwijt is aan voeding en stro
groetjes en suc6

bedankt voor de reactie, dit lijkt me idd best om te doen want de prijzen verschillen idd enorm! En ik denk dat ik toevallig een dure regio getroffen heb

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 22:47

Ik sta op een privéstalling en betaal 200 euro. Heb een binnen en buitenpiste, cross en springterein, ...
Al het voer zoals hooi, stro, krachtvoer, ... zit hier in begrepen.
Maar ik heb eens prijzen gehoord van iemand die zijn paard thuis heeft staan en je onderschat je er wel in.

Hoefsmid betaal ik rond 40 euro geloof ik maar hij staat ook rondom op ijzers. De paardentandarts is al een keertje geweest en dat was ook zo'n 30 euro. De Da zelf is alleen nog maar geweest voor jaarlijke inentingen dus dat kan ik je niet vertellen. Ik koop enkel een wormenspuit en dat kost geloof ik rond 10 euro?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 23:00

Op het moment sta ik op een dressuur stal, waar ik 170 euro per maand betaal. Dit is met een goede dressuur bak, weiland, paddock, ruime stallen, kast om je spul op te bergen, toezicht. er wordt gevoerd. 1 keer in de week krijg ik een pak zaagsel, hooi zit bij de prijs in. Hardvoer moet ik zelf betalen. dit komt al op 200 euro per maand. dan de verzekering nog +/- 57 euro in het kwartaal is 19 euro per maand. verder houd ik geld opzij voor de hoefsmid, da kosten, wormenspuiten en overig spul.
ongeveer is dit alles bij elkaar zo'n 270 euro per maand.

Over 2 weken verhuis ik naar een andere stal.
Hier kan ik onbeperkt stro en hooi pakken, hardvoer zit bij de prijs inbegrepen en ook hier kan ik zelf bepalen hoeveel mijn pony te eten krijgt. De stallen zijn niet super groot (zoals ik nu gewend ben) maar de paarden hebben allen contact met elkaar, ze kunnen uit de stal kijken, met de hoofden over de stalling heen. Er is dagelijkse weidegang en je kan kiezen of je ze dag en nacht buiten wilt hebben. verder is er een bak, niet groot maar goed te rijden. en we zitten aan het bos.
Dit kost mij 150 euro in de maand, hier komen de extra kosten nog bij die ik apart zet.

Het scheelt dus al wel wat.
In ieder geval goed rond kijken en vragen naar de prijzen, zet alles op een rijtje en kijk op hoeveel je uitkomt per maand.
Succes!

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 23:50

Ik betaal maar 120 euro per maand. All in. Ik weet al dat dit erg goedkoop is

Sportpaarden kunnen ook winterhard zijn hoor! De mijne (NRPS met n 30% arabisch bloed) heeft 1 winter op wei gestaan. Hij kreeg gewoon n dikke vacht, had alleen meer krachtvoer nodig dan een fjord. Veel succes!

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 08:14

De kosten van stalling varieren idd enorm per plaats. Wat helpt bij het zoeken van een leuk plekje is gewoon rondrijden met de auto totdat je een weitje met paarden ziet staan en dan gewoon aanbellen. Heel Penny achtig maar zo hebben wij het laatst ook gedaan. Uiteindelijk een stal gevonden die bijna 100 euro goedkoper is

findi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 10:44

Arnoud schreef:
Om achter de eigenaar van een stuk grond te komen hebben we in Nederland het kadaster voor, is er in Belgie vast ook wel.

ja zeker, maar ik ben meer een persoon die gaat rondvragen.
de mensen weten dan dat je achter een weide zoekt e.d., ze praten met elkaar en zo komt het een beetje vanzelf.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 13:39

Dat werkt idd ook heel goed, maar er werd gesteld dat het moeilijk was om achter een eigenaar van een stuk grond te komen, of las ik dat nou verkeerd

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 13:55

ik heb eem half arabier en een kwpn-er en die staan het hele jaar rond hier thuis in een loopstal (binnen/buiten). Ze hebben allebei in de winter dekens op. Hoe kouder het wordt, hoe dikker de deken. Daarover gaat een waterdichte deken (ongevoerd). Een zomer deken heb je vanaf zo'n 25 euro. Een winterdeken vanaf ongeveer 40 euro. een waterdichte deken vanaf zo'n 60 euro. daarnaast hebben ze nog een zweetdeken (zo'n 30 euro) en een vliegendeken (zo'n 25 euro). Daarnaast hebben ze ook nog een uitrij-zweetdeken (zo'n 25 euro) en een rij-vliegendeken (ook zo'n 25 euro). Ik heb allemaal vrij goedkope dekens, want er zijn er genoeg die minimaal 2 a 3 keer zoveel kosten. Mijn paarden zijn gelukkig niet van die slopers, dus de dekens blijven mooi. Mede door het gebruik van de waterdichte deken.

lovetinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 19:26

hoi
ik heb sins een jaar een eigen pony.
alle kosten van een ponny in de maand zijn:
hoefsmid hoeft maar 1 x in het als jaar. bekappen is 40 euro en met eizers rondom 80 euro.
eten voor pony per maand: ong 12,40
als je een stal hebt zit stro, hooi meestal bij de prijs van de stal inbegrepen.
dierenarts kosten heb je bijna niet ( ik heb het nog nooit gehad.)
winterdeken rond de 60 euro
ik vind de prijs voor die stal erg duur. op internet ( marktplaats.nl) kan je een contener huren of kopen. daar gaan ze ook instaan als ze het koud hebben. ( of soms zit er een stal in.)
voor wedstrijden moet je een startkaart aanvragen die startkaart kost ong 60 euro. als je die hebt kanb je mee doen! 1 proefje van de wedstrijd kost 7 euro.
de mest kan je met een boer regelen of je vraagt aan maneges waar zij de mest heen doen.

ik hoop dat je zo een beetje info hebt!
su6 ermee
groetjessssssss charissa

nathalieke schreef:
Ik droom al lang van een eigen paard. Meestal had ik gewoon geluk met eigenaars , maar de laatste tijd zijn degelijke verzorgpaarden moeilijk te vinden. Ik spaar al een tijd op een speciale rekening en nu vroeg ik me af als het best nog even bij een droom zou blijven of niet.

Daarom zou ik graag eens weten wat de paardeneigenaars hier op bokt (en vooral die uit België) betalen, om zo een kostenraming te maken en zien als ik het wel aankan. (ik zou de kosten wel delen met m'n zus om toch een degelijke marge te hebben voor als er onverwachte kosten komen ed.)

wat zijn dus de kosten per maand of per jaar voor:

-hooi
-krachtvoer (voor regelmatige arbeid, geen wedstrijden of hooguit eens een onderlinge)
-hoefsmid
-dierenarts
- De prijs van winterdekens nodig voor paard op wei versus paard op stal
-kosten om stal te zetten op weide (in de buurt verkopen ze stallen bestaande uit planken en een metalen kader voor 1350 is dit de normale prijs?
-Waar terecht met de mest?
-andere...

Ik weet enkele weides in de buurt en daar wil ik de komende dagen eens gaan informeren naar de prijs.

Na deze raming wil ik dan eens vergelijken als de nadelen van op een weide staan opwegen tegen het prijsverschil van op een manege staan (hier 300 euro per maand, in een andere manege 250 maar daar is geen weidegang bij en deze optie sluit ik dan ook uit)

Als er mensen zijn die soortgelijke ervaringen gehad hebben, vertel!

alvast bedankt voor de hulp!

hrappur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 19:48

hangt af wat voor ras of pony je hem.. mijne is een ijslander staat op een landje : stalling 40 euri . per maand .
hoefsmid .. aleen bekappen 30 euri doe ik om de 6 maanden maar laat hem wel na kijken na 3 maanden maar hij hoefd dan nood om dat hij hele goede hoeven heeft ... uumm ... dieren arst .. moeilijk .. bij onz 45 euri voor bezoek ... uumm...... hooi halen we van het stuk land dus we hebben altijd genoeg. ( zit bij prijs stalling in )
veder gras genoeg.
1 zak bix .. doe ik lang mee .. voor al;s hij gewerkt heeft krijgt hij wat.
veder heb ik geen kosten.. ow ja vliegen spry al dat soort troepjes .. en ook een worme kur in de 8 weken.. kost 9 euro geloof ik ...
maar dit geld wel voor een paard wat geen deken nodig heeft enz..

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 19:50

Bekappen 1x in het jaar?????

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 19:57

Ik ben voor mijn merrie in totaal gemiddeld zo'n 300 per maand kwijt. Dan zit ik aan de vrij goedkope kant met stalling.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 22:05

Je kunt het idd zo duur maken als je zelf wilt

Ik heb geruime tijd op een stalling gestaan waar ik ruim 400 per maand betaalde en daar kwam dan nog mijn brok bovenop. Vorige maand heb ik op een stal gestaan waar ik 350 euro betaalde (hier kwam ook nog brok bij) en vandaag zijn ze naar een stal (erg dichtbij ) gegaan waar ik 280 euro betaal en is incl. brok

Dan heb ik het hier wel over prijzen per 2, maar meestal is mijn pony goedkoper in stalling en brok dan mijn paard

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 10:32

Als je 500 euro per maand probleemloos kuint "missen", kun je je meestal wel een paard veroorloven, tenzij je in een extreem dure omgeving woont. Als je de helft van dit geld reserveert voor stalling, dan kom je een heel eind.
Verder kun je paarden zo duur (en goedkoop) maken als je zelf wilt. Wedstrijden, trailers, vrachtwagen, 100.000 setjes maken paarden tot een dure grappenmakerij, maar echt nodig is die flauwekul natuurlijk niet.