Uitstekende/ eropliggende ruggegraat -> welk merk zadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

manon_lin

Uitstekende/ eropliggende ruggegraat -> welk merk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-05 15:19

Mijn paard heeft een nogal uitstekende ruggegraat. Hij ligt als het ware bovenop zijn rug (en met een vrij hoge schoft). Ik zal straks wel eens een poging doen een duidelijke foto te maken. Ik rijd nu iig met een Euroriding Luxor, vanwege de ruimte tussen de kussens, maar ben dat ding meer als beu (puur persoonlijke smaak, niets slechts verder over dit zadel!). Wie heeft nog meer een paard met zo'n rug en met wat voor merk zadel rijd je? Ik kan zo nergens iets vinden over een (ander) zadel met veel ruimte tussen de kussens en dit wordt me wel ten sterkste aanbevolen door de da. Ik hoop heel hard dat iemand me verder kan helpen .

Siempie

Re: Uitstekende/ eropliggende ruggegraat -> welk merk zad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 15:38

Ik heb nu een ainsley met verstelbare boom, maar ik vind dat het zadel vrij veel ruimte op de rug overlaat. Wellicht is dat iets voor je?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 15:55

Kentaur. De heeft ook veel ruimte tussen de kussens. En zit nog eens heel erg lekker.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 16:14

Maatwerk door Hulsebos met gemodificeerde onderkussens. Er gaat niets boven Hulsebos...

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 17:42

Ilzas schreef:
Maatwerk door Hulsebos met gemodificeerde onderkussens. Er gaat niets boven Hulsebos...

dacht ik ook gelijk aan, dat zijn hele goede zadels alleen betaal je er wel naar, maarja je wilt natuurlijk wel het beste voor je paard.

en misschien kan je een ander model van euroriding proberen, waarom ben je euroriding eigenlijk zat???

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 17:53

Destinietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 18:20

Mijn zadel heeft ook veel ruimte tussen de kussens, het is een Prestige Top Dressage.

manon_lin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-05 18:39

Felicity, op wat voor type paard gebruikt jij Kentaur?

Margreet, KN is mij afgeraden (had ik eerst, maar op aanraden van da ingeruild). Vergelijk deze maar eens met de Luxor. Dan heeft KN aanzienlijk minder ruimte (idem voor Passier).

PartTwo, ik was KN gewend. De Luxor heeft een vrij gedrongen zit (ben geen diepe-zit fan) en met name met de kniewrongen heb ik continu ruzie. Dit vind ik ook minder prettig aan de Prestige (heb ik een tijd mee gereden, was van een stalgenootje).

Hulsebos voor mij never nooit niet meer. Bij zijn naam krijg ik neigingen (niet meteen aanvallen -> dit is uit eigen -zeer slechte- ervaring, heb een HB gehad!!). Ze zitten overigens wel heerlijk (voor zolang het is).

Weet iemand hoe dit is bij een Daaleman? Verder kan ik me ergens iets herinneren dat er nog een zadelmerk (eigen fabricage) is in NL, maar ik ben de naam straal vergeten. Iemand enig idee wat er nog meer is??

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 18:44

ik heb een daleman gehad.
Die is nu 25 jaar oud en op, maar dat is logisch na 25 jaar.
Die van mij is dus een oud model en heeft weinig ruimte tussen de kussens.

Ik denk dat je het beste voor iets kunt gaan met teruggesneden boom.
Ik heb nu een Rossner en die heeft wel veel ruimte en is een goedkopere klasse en toch kwaliteit.
Mij bevalt hij goed, er paste eerst niks op mijn paard, alles klapperde aan de achterkant deze niet.

Maar ik zou zeggen ga naar de winkel en bekijk de verschillende modellen!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 19:07

Ik kan er bij mijn KN toch echt ruim een flinke vuist tussen stoppen, heel ruim. En die breedte blijft tot achter aan toe.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 19:58

bij een vriendin van mij is de KN toch aardig nouw, maar misschien is dat een andere boom maat en daardoor anders.
Maar KN heeft niet een hele diepe zit.
En dat wou je toch?

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 07:23

willem heeft net zo'n rug. ik laat er de da niet eens naar kijken. die vinden altijd weer dingen waar hij geen last van heeft.
ik heb nu zo'n 6 zadels versleten, allemaal verschillende merken. ainsley was nix, passier zat goed maar zat ik niet lekker op, 2 kiefers die helemaal niet geschikt waren een henri du rivel die op zich voor mezelf erg lekker zat, maar waar ze gewoon mee gestunteld hebben en de verkeerde boom hadden geleverd.

nu heb ik een wintec lekker goedkoop, lekker makkelijk en vooral lekker licht. van rijs heeft hem bekeken en aangepast en vond het zadel goed op zijn rug liggen. ik zal altijd met bontje moeten blijven rijden, is nou eenmaal niet anders, maar dit is het eerste zadel waar hij een middendraf mee kan rijden en kleine voltes en ik zit super lekker op de wintec.

ik zou gewoon een goede zadelmaker ernaar laten kijken, een dierenarts kan veel zeggen, maar iemand die dagelijks met zadels bezig is en ook het effect er van op het paard weet kan je denk ik beter helpen. (paard bij ons op stal is naar belgie geweest en al naar de da, maar de zadelmaker is degene geweest die hem weer beter heeft laten lopen)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 10:58

Mijn paard heeft ook vrij veel schoft en redelijke veel ruggegraat.
Ik ben uiteindelijk op de Passier Optimum uitgekomen.
Een behoorlijke investering, maar ligt super en zit super.

Ik heb 'm in Duitsland gekocht, dat scheelde behoorlijk wat geld.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 16:28

hulsebos, me instructie had haar zadel eens mee, mijn pony met hetzelfde probleem heeft nog nooit zo lekker onder het zadel gelopen, dat wordt dus hard sparen voor mij en hopen dat ik het optijd haal Paardje is al 29.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 16:33

mijn paardje heeft ook zo'n megahoge schoft, en zo'n hoge rug. Er lag ooit (toen ze nog manege paardje was) een stubben op, nu ligt er een wintec op. Had niet verwacht dat een kunstof zadeltje zo goed zou liggen op zo'n moeilijke rug. Ik vind het een heerlijk zadeltje, maar ik denk dat je iets meer in een hogere prijsklasse zoekt?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 19:27

manon_lin schreef:
Felicity, op wat voor type paard gebruikt jij Kentaur?

Margreet, KN is mij afgeraden (had ik eerst, maar op aanraden van da ingeruild). Vergelijk deze maar eens met de Luxor. Dan heeft KN aanzienlijk minder ruimte (idem voor Passier).

PartTwo, ik was KN gewend. De Luxor heeft een vrij gedrongen zit (ben geen diepe-zit fan) en met name met de kniewrongen heb ik continu ruzie. Dit vind ik ook minder prettig aan de Prestige (heb ik een tijd mee gereden, was van een stalgenootje).

Hulsebos voor mij never nooit niet meer. Bij zijn naam krijg ik neigingen (niet meteen aanvallen -> dit is uit eigen -zeer slechte- ervaring, heb een HB gehad!!). Ze zitten overigens wel heerlijk (voor zolang het is).

Weet iemand hoe dit is bij een Daaleman? Verder kan ik me ergens iets herinneren dat er nog een zadelmerk (eigen fabricage) is in NL, maar ik ben de naam straal vergeten. Iemand enig idee wat er nog meer is??

Die van mij had ik gekocht toen ik mijn paard net had. Hij was toen heel erg mager. De ruggegraat stak toen ook uit. En hij heeft een vrij hoge schoft. Enige wat toen goed las was de Kentaur. Aangezien hij zo mager was en allerlei kwaaltjes had heeft hij zo'n 6 maanden in de kast gehangen. Nu ben ik echt begonne met rijden. En past het zadel nog net. Hij is nu een stuk breder geworden.
De Kentaur heeft een uitgesneden boom en een breed kussenkanaal. De kussens sluiten ook heel mooi aan.

Je mag die van mij wel even proberen als je in de buurt woont

manon_lin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-05 19:54

Felicity, bedankt voor het aanbod! Het is alleen iets te ver weg denk ik. Ik woon ca. 8 min van afrit Oirschot (A58).

Iemand overigens ervaring met Equestor? Dat is het merk waar ik niet op kon komen (en inmiddels weer weet ). De website ziet er veelbelovend uit (www.equestor.nl).

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 19:59

manon_lin schreef:
Felicity, bedankt voor het aanbod! Het is alleen iets te ver weg denk ik. Ik woon ca. 8 min van afrit Oirschot (A58).

Iemand overigens ervaring met Equestor? Dat is het merk waar ik niet op kon komen (en inmiddels weer weet ). De website ziet er veelbelovend uit (www.equestor.nl).

Durf het bijna niet te vragen
Waar ligt dat?

manon_lin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-05 20:09

Mag je gerust vragen! Als het Oudenbosch achter Etten-Leur is (ging ik even van uit), vanuit Etten-Leur snelweg richting Eindhoven (de A58) en dan de voorlaatste afrit voor Eindhoven (of eigenlijk knooppunt Batadorp).

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 20:16

Ja klopt die oudenbosch. Dat is dan toch nog een uurtje rijden.
(als je intresse hebt tot koop mocht hij passen) Dan wil ik wel langs komen.

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 21:30

Ik ken een meisje die ook zo'n paard had.. Zij had er een tweedehands Kieffer op met teruggesneden kamer. Die lag super, maar dat moet je natuurlijk net weer treffen!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 21:46

Mijn paard heeft ook zo'n ruggegraat die er bovenop ligt. Ik had al een prima zadel, een Stubben, en die ruggegraat is later ontstaan (door rugprobleem en vermagering), dus ik heb Van Rijs laten komen en die heeft m zo opgevuld dat hij er prima mee kan rijden. Genoeg ruimte in ieder geval en ik rijd voor de zekerheid ook nog met een schapenvacht. Dit voornamelijk omdat die eropliggende ruggegraat erg gevoelig is voor drukplekken en beschadigingen!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 06:28

mijn kn heeft super veel ruimte, maar ik heb dan ook een brede boom. kentaur hoor ik ook wel goede dingen over.

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 07:59

Siempie schreef:
Ik heb nu een ainsley met verstelbare boom, maar ik vind dat het zadel vrij veel ruimte op de rug overlaat. Wellicht is dat iets voor je?

ik heb ook een ainlsey vanguard popular ... mijn paard heeft ook een zeer hoge schoft en dit ligt echt perfect

manon_lin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 20:06

Felicity, bedankt voor het aanbod, maar ik ben van plan een nieuw zadel te kopen. Mijn paard heeft een vrij moeilijke rug en vandaar dat ik een goede zadelmaker aan huis wil laten komen. Ik richt me nu even helemaal op Equestor. Ze hebben een zadel (de Libra) dat net als de ER Luxor extra veel ruimte heeft tussen de kussens. Ik heb een nieuw topic over "ervaringen met Equestor gevraagd" geopened. Ik wist niet of en hoe ik de titel van dit topic kon aanpassen en dan is het hopelijk duidelijker.

Iedereen bedankt voor jullie reacties!